Hotia la romani

Intr-un ex-curs privind particularitatile psihosociale ale populatiei majoritare in spatiul carpato-danubiano-pontic, inca din antichitate, de pilda Herodot a afirmat ca”sunt cei mai viteji dintre traci (ceea ce manualele de istorie pentru uzul general au consemnat) dar hoti si betivi”, ceea ce manualele nu au mai retinut.

In a sa „Descriptio Moldaviae” invatatul domnitor Dimitrie Cantemir a afirmat ca moldovenii sunt „hoti, lenesi si betivi”. Observatie facuta, se pare si de unii calatori straini trecatori prin tarile romanesti.

Desi se retine ca un loc comun ca cele mai vechi profesii sunt hotia si prostitutia lucrurile stau putin diferit. Prostitutia inseamna in termeni foarte simplificati practicarea sexului contra foloase. Cat timp n-a existat familia binara cautionata si religios, dezordinea sexuala era ceva normal. Adica oricine putea face sex cu oricine. Descendenta de aceea era doar matriliniara. Iar la noi descendenta voievozilor era matriliniara pana spre zilele noastre. Prostitutia in Orient a avut si caracter ritual. Sexul platit aducea venituri unor temple. Ba chiar femeile cele mai cautate se casatoreau apoi foarte bine.

Notiunea de HOTIE incepe sa aiba sens odata cu proprietatea privata. Cat timp bunurile erau comune, era fara sens sa afirmi ca cineva a furat. Ca o anecdota suplimentara se spune ca o investitie zootehnica romaneasca in Africa, in timpul lui Ceausescu a falimentat pentru ca locuitorii, traind in mentalitatea preistorica, luau bovinele pe care le doreau ori de cate ori aveau nevoie. Si nu banuiau ca ei comit vreo infractiune. Curata ciocnire intre civilizatii.

Particularizand, deoarece in tarile romanesti obstile satesti au supravietuit foarte aproape de zilele noastre si ca pe de alta parte marii proprietari erau boierii, si dintr-o parte si din alta, nu era pacat sa iei.

Odata cu intrarea noastra grabita/catalizata in modernitate au aparut mai apasat notiunile de proprietate si condamnarea morala si legala a insusirii nelegitime a unui bun.

Asa cum afirma cu mijloace eseistice deseori izbutite, Marius GHILEZAN in lucrarea lui „Hotia la romani”, fenomenul este adanc inradacinat, larg raspandit si multiform.

 Voi incerca in tabletele urmatoare sa raspund sumar la intrebarile:
1.Ce este hotia?
2.Cine fura?
3.Ce se fura?
4.Atitudinea publica fata de hotie
5.Vigoarea actiuniii puterii legale contra hotilor
6.Educatia formala si informala impotriva hotiei.

SPECTATOR
 

Romania Reala

Romania Reala

Romania Reala

0 Replies to “Hotia la romani”

  1. mihali spune:

    A ascunde hotia inseamna si sa nu raspunzi la intrebare. ???

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top