Idei de afaceri in criza

Primul lucru pe care trebuie să-l facă o persoană după ce a luat decizia de implicare în afaceri îl constituie identificarea unor idei posibile de afaceri din care să rezulte oportunităţi viabile.

Dar ce este o idee de afaceri? Este deosebit de important să se facă distincţie între idee şi oportunitate.Oportunitatea în sens antreprenorial este o idee care poate fi transformată într-o afacere. Ea are calitatea de a fi atractivă, durabilă, de actualitate şi se are în vedere un produs sau serviciu care creează sau adaugă valoare cumpărătorului sau utilizatorului final.Ideea de afaceri constituie fundamentul unei afaceri de succes. Ideile de afaceri care pot fi transpuse in realitate reprezinta oportunitatile de afaceri. Procesul identificării ideilor de afaceri şi evaluare a oportunităţilor este influenţat de tipul afacerii în care se doreşte să se intre, instruire, educaţie, posibilităţi financiare şi situaţia familială.

Crossroad

Modalităţile de identificare a oportunită­ţilor pieţei si, implicit, a ideilor de afaceri sunt, în principal, următoarele:

  • 1. studierea vieţii economice pe baza unei documentări aprofundate în publicaţiile economice generale, publicaţiile pe profile profesionale şi a participării la expunerile privind realizările de succes ale întreprinzătorilor din ţară şi din străinătate, la târgurile şi expoziţiile organizate;
  • 2. informarea asupra concurenţilor şi analiza critică a situaţiei acestora, a deficienţelor produselor oferite şi a canalelor de distribuţie, a asigurării serviciilor post-vânzare;
  • 3. observarea mediului economic în vederea identificării cerinţelor consumatorilor, a cauzelor insatisfacţiilor acestora şi a posi­bilităţilor de a orienta în perspectivă solicitările de produse şi servicii;
  • 4. consultarea brevetelor neexploatate privind produse şi tehnologii şi a reglementărilor referitoare la protecţia mediului;
  • 5. observarea vieţii cotidiene, a condiţiilor materiale, a cerinţelor privind petrecerea timpului liber, menţinerea sănătăţii, perfec­ţionarea pregătirii etc;
  • 6. apelarea la firme specializate în acordarea de consultanţă/asistenţă în demararea de noi afaceri.

Pe timp de criza economica, apar ca oportunitati pentru noii intreprinzatori diverse afaceri care in perioadele de „boom economic” ar fi fost considerate nefezabile.

Ca exemplu, voi mentiona urmatoarele:

  • in SUA, s-a infiintat, dupa model japonez, o afacere pentru „eliberarea stresului” in care oamenii pentru o suma modica pot veni si, contra unei sume modice isi pot elibera nervii prin spargerea diferitor obiecte casnice pentru o perioada de 30-40 de minute;
  • Deoarece activitatea in turism este in scadere, indeosebi turismul de afaceri, multi clienti se orienteaza spre hotelurile cu o clasificare mai mica sau de alta categorie (de tip Hostel pentru turismul de afaceri si de tip camping pentru turismul de relaxare);
  • Transportul aerian isi schimba ponderea, din ce in ce mai multi clienti orientandu-se spre companiile low cost luand in considerare costurile scazute (din experienta personala:drum dus-intors Timisoara-Paris – 97 de euro cu toate taxele incluse);
  • Firmele de catering incep sa castige teren in ceea ce priveste servirea de mese angajatilor companiilor, acestea preferand sa externalizeze aceste servicii, reducand astfel costurile. In companiile in care astfel de servicii nu sunt oferite, multi angajati au renuntat la masa zilnica de pranz la restaurant in favoarea semipreparatelor gasite in supermarket la preturi modice (A se vedea oferta Kaufland, Carrefour, Fidelio etc.);
  • Firmele de training si e-learning trec printr-o perioada buna. Luand in considerare criza economica si numarul mare de persoane in cautare de noi locuri de munca si, uneori, noi calificari si aptitudini,cred ca aceste firme vor avea o perioada destul de ocupata;
  • Consultanta in afaceri si management:este un domeniu care in aceasta perioada, prin diversificarea ariei de activitate al unei firme ar trebui sa infloreasca. Prin activitati de consultanta in restructurare si coaching, consultanta in obtinere de fonduri nerambursabile si altele, firmele vor beneficia de o crestere a profitului in acest an. Bineinteles, ma refer la acele firme cu personal calificat si experienta in domeniu;
  • Domeniul agricol este alta aria de activitate care va beneficia de o crestere semnificativa in acest an. Prin scaderea preturilor terenurilor agricole si cresterea fortei de munca disponibile, precum si disponibilitatea fondurilor nerambursabile pentru agricultura, domeniul agricol va trece printr-o perioada de „boom economic” in aceste vremuri de criza;
  • Magazinul de la bloc: analistii economici sunt de parere ca, prin disponibilitatea spatiilor imobiliare si scaderea chiriilor pentru spatii comerciale, clasicul „magazin din colt” va reinvia;
  • PR & Marketing: deoarece in vremuri de criza, pentru a ne mentine si a ne creste cota de piata, trebuie sa facem investitii, primul lucru pe care trebuie sa il imbunatatim este perceptia clientilor nostri fata de companie. Aceasta se face printr-o strategie de marketing bine pusa la punct de catre o firma specializata.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top