Impozitarea cladirilor cu destinatie mixta

impozitLocuinta iti este sediu social pentru firma? Desfasori acolo activitate economica?

In 2016, impozitul pentru cladirile cu destinatie mixta a crescut cu aproximativ 20% fata de anul trecut. Afla ultimele noutati legislative si vezi daca vei plati impozit majorat pentru cladirile cu caracter mixt sau te incadrezi la cota de impozitare aferenta cladirilor cu caracter rezidential.

Cine NU plateste impozitul majorat?
H.G. 159/ 2016, publicata in Monitorul Oficial nr. 208 din 21 martie 2016, reglementeaza impozitul pe cladirile cu destinatie mixta, astfel:

„In aplicarea prevederilor art. 459 alin. (3) din Codul fiscal, pentru calcularea impozitului pe cladirile cu destinatie mixta, aflate in proprietatea persoanelor fizice, unde este inregistrat un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitatea economica, iar suprafetele folosite in scop rezidential si nerezidential nu sunt evidentiate distinct, impozitul se calculeaza conform art. 458 din Codul fiscal, daca exista cheltuieli cu utilitatile inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica. In cazul in care nu exista cheltuieli cu utilitatile inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica, impozitul se calculeaza conform prevederilor art. 457 din Codul fiscal”.

Articolul 457 din Codul Fiscal se refera la calculul impozitului pe cladirile rezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice.

Articolul 458 din Codul Fiscal se refera la calculul impozitului pe cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice.

Click aici pentru vizualizarea articolelor 457 si 458 din Codul Fiscal.

O persoana fizica, care are sediul social in locuinta, dar nu desfasoara activitate economica, va plati impozitul corespunzator unei cladiri rezidentiale.

Firmele, PFA-urile si alti agenti economici nu vor plati impozitul majorat pentru cladirile cu destinatie mixta, daca nu isi deduc in contabilitate cheltuieli cu utilitatile.

Prin sintagma „cheltuieli cu utilitatile” se intelege: cheltuieli comune aferente imobilului, energie electrica, gaze naturale, termoficare, apa, canalizare.

Declaratia de impunere pentru impozitarea cladirilor cu destinatie mixta.

Persoanele fizice care din 31 decembrie 2015 au in proprietate cladiri nerezidetiale (fara calitate de locuinta) sau cladiri cu destinatie mixta (locuinte in care functioneaza si sedii de firme) au obligatia sa depuna o declaratie, pana la data de 31 martie 2016, conform Modelului 2016 – ITL, aprobat prin ordinul comun MFP/MDRAP nr.4087/2069 din 22 decembrie 2015, publicat in MO nr.972/29.12.2015.

Printr-un Proiect de ordonanta de urgenta, adoptat pe 23 martie 2016, Guvernul a decis prelungirea termenului de depunere a declaratiei de impunere cu 2 luni. Astfel, termenul limita va fi  31 mai 2016.

Acest termen se aplica abia dupa publicarea in Monitorul Oficial a Proiectului de ordonanta de urgenta.

Formularul Model 2016 ITL 001 se completeaza de catre contribuabilii persoane fizice, care vor selecta tipul de cladire pentru care datoreaza impozit la bugetul de stat: cladire rezidentiala, nerezidentiala sau cladire cu destinatie mixta.

Persoanele fizice isi asuma prin aceasta alegere desfasurarea unei activitati economice in locuinta respectiva si spatiul destinat activitatii economice.

Formularul Model 2016 ITL 002 vizeaza stabilirea impozitului pe cladirile detinute de persoanele juridice.

In cazul in care nu se deduc chetuielile cu utilitatile, se depune alaturi de formular, o declaratie pe propria raspundere a proprietarului, prin care aceasta isi asuma faptul ca „nici una dintre cheltuielile cu utilitatile nu sunt inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica”, fara a mai fi nevoie de alte documente justificative.

Modelul 2016 ITL 001 (Formular impozit cladiri persoane fizice) – click formular fata/verso.

Modelul 2016 ITL 002 (Formular impozit cladiri persoane juridice)

Asadar, pentru orice sediu social inregistrat intr-o locuinta, este obligatorie depunerea formularului de impunere.

Exemplu: In cazul in care ai o locuinta cu destinatie mixta (in apartament), unde ai inregistrat un sediu social ca PFA sau ca un SRL, chiar daca nu-ti desfasori activitatea acolo, trebuie sa depui declaratia mai sus mentionata pana la data de 31 mai 2016 (termenul initial a fost 31 martie 2016,  pentru intrarea in vigoare al noului termen este nevoie de publicarea in Monitorul Oficial a Proiectului de ordonanta de urgenta).

Conform articolului 459 din Codul Fiscal, calculul impozitului pe CLADIRILE CU DESTINATIE MIXTA aflate in proprietatea persoanelor fizice se face astfel:
•    In cazul cladirilor cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential conform art. 457, cu impozitul determinat pentru suprafata folosita in scop nerezidential, conform art. 458;
•    In cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfasoara nici o activitate economica, impozitul se calculeaza conform art. 457;
•    Daca suprafetele folosite in scop rezidential si cele folosite in scop nerezidential nu pot fi evidentiate distinct, se aplica urmatoarele reguli:
a) in cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza conform art. 457
b) in cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitatea economica, iar cheltuielile cu utilitatile sunt inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica, impozitul pe cladiri se calculeaza conform prevederilor art. 458.

H.G. 159/ 2016, aduce modificari Codului Fiscal in ceea ce priveste impozitarea cladirilor cu destinatie mixta. Astfel:

„In cazul unei cladiri cu destinatie mixta, aflata in proprietatea persoanelor fizice, la adresa careia este inregistrat un domiciliu fiscal, unde se desfasoara o activitate economica, atunci cand suprafetele folosite in scop rezidential si cele folosite in scop nerezidential rezulta din documentatia cadastrala, impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului aferent suprafetei folosite in scop rezidential, calculat potrivit art. 457 din Codul fiscal, cu impozitul aferent suprafetei folosite in scop nerezidential, calculat potrivit art. 458 din Codul Fiscal.”

„Pentru stabilirea impozitului pe cladiri conform art. 458 si art. 460 alin. (2) si (3) din Codul fiscal, in cazul in care contribuabilul depune la organul fiscal local o declaratie la care anexeaza un raport de evaluare, valoarea impozabila a cladirii este considerata a fi cea care rezulta din raportul de evaluare, chiar si in situatia in care cladirea a fost finalizata sau dobandita in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta, in cazul persoanelor fizice, respectiv in ultimii 3 ani anteriori anului de referinta, in cazul persoanelor juridice.”

Asadar, persoanele fizice, aflate in situatia mai sus mentionata, au obligatia de a depune la organele fiscale locale un raport de evaluare imobiliara in vederea calcului impozitului pe cladirea respectiva, pana la primul termen de plata din anul de referinta. Acest termen a fost prelungit pana la 30 iunie 2016, initial fiind 31 martie 2016.

Ce este domiciliul fiscal?
•    Adresa de resedinta – pentru persoanele fizice;
•    Sediul activitatii sau locul unde are loc activitatea economica – pentru persoanele fizice care deruleaza activitati economice in mod independent;
•    Sediul social sau locul unde se administreaza activitatea economica, in cazul in care difera de sediul social – pentru persoanele juridice;
•    Sediul social sau locul unde are loc activitatea principala – pentru asocieri sau alte organisme fara personalitate juridica.
•    Existenta unui „domiciliu fiscal” presupune ca la adresa respectiva sa aiba loc activitate economica (aparte de existenta unui sediu social).

Daca ai nevoie de clarificari sau de informatii suplimentare privind acest subiect, ne poti scrie la adresa de e-mail: [email protected] sau intra pe adresa noastra de site: www.reinventconsulting.ro

Reinvent Consulting este marca grupului de firme REINVENT.

Reinvent Consulting are 10 ani de experienta in domeniul serviciilor integrate privind infiintarea de societati comerciale, evidenta contabila, inregistrarea de mentiuni la Registrul Comertului (schimbare sediu social, modificare obiect de activitate, deschidere/inchidere punct de lucru, cesiuni parti sociale, numire/revocare administrator), inregistrari marci la OSIM si alte servicii conexe dedicate societatilor comerciale.

Daca nu detineti o proprietate unde sa va puteti inregistra sediul social al societatii comerciale, va punem la dispozitie serviciul de gazduire de sedii sociale.

Pentru detalii: ne puteti contacta la numarul de telefon (+4) 021 318.69.60.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *