INTERVIU Andreea Turcitu, AMCOR: Ar trebui sa exista din timp un calendar al lansarii Schemelor de finantare de la bugetul de stat dedicate companiilor

interviu-andreea-turcitu.jpg

andreea-turcituAndreea Turcitu (28 de ani) a absolvit Facultatea de Management Economic – specializarea Managementul Proiectelor din cadrul ASE Bucuresti in anul 2008, dupa care a urmat si cursurile unui Master de aprofundare in acelasi domeniu timp de 2 ani, la aceeasi institutie. Din anul 2007 si-a inceput experienta in domeniul fondurilor europene in cadrul unei firme de consultanta din Bucuresti. Din anul 2010 a inceput colaborarea pe cont propriu cu diverse companii de consultanta, oferind servicii de scriere si implementare de proiecte finantate de la UE sau de la bugetul de stat. Tot din 2010 colaboreaza cu AMCOR ocupandu-se, cu precadere, de Comisia Profesionala de Fonduri Europene ce reuneste toti membri Asociatiei care desfasoara activitate in acest domeniu.

Finantare.ro: Cum ati putea descrie piata finantarilor la acest moment?

Andreea Turcitu: Avand in vedere perioada de tranzitie intre cele 2 exercitii financiare, 2007-2013 si 2014-2020, in acest moment piata finantarilor este una neclara, plina de intrebari atat din partea potentialilor investitori, cat si din partea consultantilor. De asemenea, este inca incert ce se intampla sau ce se va intampla, pana la sfarsitul acestui an, cu finantarile ramase din exercitiul precedent.

Finantare.ro: Ce parere aveti de noile programe de finantare pe perioada 2014-2020?

Andreea Turcitu: Avand in vedere ca activitatea mea profesionala a debutat cu implementare de proiecte finantate prin SAPARD, si a continuat cu scrierea si/sau implementarea de proiecte finantate prin PNDR 2007-2013, POSCCE 2007-2013, POSDRU 2007-2013, insa am avut tangente cu toate celelalte programe de finantare (chiar si cu cele finantate de la bugetul de stat al Romaniei), personal am o parere neutra despre noile programe din urmatoarea perioada. Impresia mea este ca aceste noi Programe Operationale au fost elaborate, ca si cele anterioare, fara a avea la baza o strategie de dezvoltare pe termen lung bine fundamentata. Conditiile de finantare consider ca nu corespund intru totul situatiei economico-sociale din Romania (situatie existenta si in perioada anterioara), ceea ce va prespune si perpetuarea anumitor greseli din exercitiul financiar anterior. In cazul PNDR 2014-2020 (program pe care se bazeaza majoritatea experientei mele) consider ca masurile de finantare au fost elaborate destul de ambiguu, fiind mai greu de identificat unde anume poate fi incadrat un proiect pentru finantare.

Finantare.ro: Care credeti ca sunt motivele pentru care nu reusim sa luam toti banii europeni? Care ar fi solutiile pentru o rata mai mare de absorbtie a acestor finantari?

Andreea Turcitu: Principalele motive consider ca sunt urmatoarele:
a. lipsa unor strategii pe termen lung de dezvoltare a tuturor domeniilor de activitate;
b. documentele strategice existente sunt realizate in mare graba, neimplicand persoane cheie din spetele vizate si care detin si o expertiza incontestabila;
c. birocratizarea excesiva;
d. foarte multe modificari legislative;
e. lipsa de personal calificat in functiile de decizie.

Solutiile cele mai la indemana consider ca ar fi urmatoarele:

  • reducerea semnificativa a numarului de documente solicitate in diverse etape ale realizarii unui proiect (ma refer la eligibilitatea solicitantului, a cheltuielilor, dar si a formularelor standard impuse de catre autoritati);
  • generalizarea sistemului de inregistrare on-line a proiectelor cu transmiterea documentelor scanate, inclusiv pentru etapa de implementare;
  • elaborarea unor documente unice care sa fie baza accesarii fondurilor (ex. Ghidurile Solicitantului, Instructiuni/Manuale de Implementare), fara ca acestea sa fie ulterior modificate la fiecare apel de proiecte; acest lucru presupune insa realizarea unor analize initiale foarte bine documentate in ceea ce privesc domeniile/activitatile finantate, conditiile existente in Romania pentru ca activitatile prevazute prin proiecte sa poata corespunda unor cerinte impuse de catre UE etc.
  • eliminarea criteriului cel mai mic pret utilizat in licitatiile publice;
  • crearea unor parteneriate cu asociatiile de profil pentru furnizarea de expertiza.

Finantare.ro: Cum vedeti schemele cu finantare de la bugetul de stat pentru companii? Le considerati a fi utile?

Andreea Turcitu: Consider ca aceste scheme sunt utile, in special, tinerilor si apreciez eforturile institutiilor publice in acest sens. Exista tineri cu idei foarte frumoase si interesante de afaceri, dar mai ales cu dorinta in a realiza ceva in viata, principala lor problema fiind insa lipsa surselor de finantare. Schemele destinate companiilor ar putea fi cu adevarat utile daca:
a. bugetele alocate ar fi mult mai mari, astfel incat cat mai multe companii sa poata avea sanse la obtinerea de finantare;
b. criteriile de selectie ar fi modificate, astfel incat sa fie acceptate proiecte calitative;
c. modificarile aduse de la an la an asupra prevederilor din Ghidurile Solicitantului s-ar diminua, atat ca numar, dar si din punctul de vedere al continutului.

Insa cea mai importanta problema ar fi aceea ca nu exista un calendar al lansarii acestor Scheme de finantare, care sa fie publicat de la inceputul anului calendaristic, si care sa fie si respectat. Stiu ca aceste scheme sunt conditionate de aprobarea bugetului anual, insa consider ca persoanele de decizie ar trebui sa-si asume responsabilitatea in spijinirea mediului de afaceri printr-un program de activitati coerent si transparent.

Finantare.ro: Spuneti-mi, va rog, ce presupune functia de Manager Comisii Profesionale din AMCOR?

Andreea Turcitu: Functia de Manager Comisii Profesionale presupune coordonarea activitatilor celor 3 Comisii: Fonduri, Europene, Achizitii Publice si IT. Ultima are o activitate destul de restransa, avand in vedere ca printre membri nostri sunt putini cei care deruleaza activitati pe acest domeniu.

Evident, specificul AMCOR si tendintele actuale, fac ca cea mai intensa activitate sa fie in cadrul Comisiei de Fonduri Europene, unde avem peste 60 de firme membre ce deruleaza activitati ce tin de acest domeniu.

Comisia de Achizitii Publice a rezultat ca urmare a problemelor intampinate de multi membri, dorindu-se o imbunatatire a legislatiei nationale prin contributia experientei si expertizei firmelor care se confrunta zilnic in activitatea lor cu aspecte din aceasta arie.

Ca Manager Comisii Profesionale, eu acord suportul logistic pentru intocmirea diverselor documente de pozitie in urma consultarii si implicarii membrilor nostri, dar am si un rol  reprezentativ in fata autoritatilor implicate pentru sustinerea acestor documente, alaturi de membri care isi doresc acest lucru. De asemenea, sunt cea care informeaza membri cu privire la diverse aspecte ce apar in domeniile Comisiilor Profesionale, solicitand puncte de vedere sau diseminand informatii venite din partea autoritatilor publice.

Evident, rolul meu nu se limiteaza doar la activitatea Comisiilor, ci si la implicarea in organizarea diverselor evenimente realizate sub egida AMCOR sau in alte activitati. Consider ca activitatea intr-un ONG trebuie sa presupuna implicare voluntara si neconditionata, indiferent de functia detinuta.

Finantare.ro: Ce sfat le-ati transmite cititorilor Finantare.ro?

Andreea Turcitu: In primul rand, celor care isi doresc sa obtina finantari de orice fel, le-as recomanda sa apeleze mai intai la consultanta de specialitate, cea acreditata si care poate fi verificata prin diverse metode. Cunostintele minime in domeniu nu ii vor putea ajuta sa parcurga lungul drum pe cont propriu. Un consultant corect si profesionist, in opinia mea, este cel care inca de la inceput isi va informa clientul asupra riscurilor si problemelor care ar putea afecta proiectul. Foarte important pentru reusita unui proiect este ca atat scrierea, cat si implementarea sa fie realizata impreuna cu aceeasi echipa de consultanti.

Pentru beneficiarii actuali, fosti sau viitori, de finantari as recomanda ca atunci cand intampina probleme in realizarea proiectelor lor, sa insiste pe langa autoritatile implicate pentru rezolvarea sau explicitarea acestora, adresandu-se tuturor mecanismelor puse la dispozitia lor si de catre societatea civila (ex. asociatii de profil). Experientele anterioare sunt vitale!

Pentru reprezentantii autoritatilor publice, implicate in managementul diverselor tipuri de finantari puse la dispozitie mediului de afaceri si nu numai, le-as recomanda o schimbare de perceptie in ceea ce priveste societatea civila. Stim ca sunt si exceptii, insa majoritate organizatiilor isi doresc sa sprijine intr-un mod constructiv intregul proces de absorbtie al fondurilor, punand la dispozitia autoritatilor chiar si expertiza gratuita. Problemele apar insa atunci cand in aplicarea unor recomandari intervine factorul politic si totul se rezuma doar la consultarea formala, de exemplu, a societatii civile.

De asemenea, stiu ca o alta problema de sistem este si lipsa de personal calificat. Insa curios este la noi faptul ca nu exista termenul de functionar „concediat/dat afara” ci doar mutat in alta functie, in alt minister/institutie tot publica, gestionand tot fonduri publice. Oamenii cu adevarat profesionisti sunt supra-incarcati cu atributii si responabilitati, astfel incat ajung mai devreme sau mai tarziu la concluzia ca in mediul privat este mult mai bine. De multe ori am ajuns la concluzia ca problemele de sistem nu vor disparea niciodata, si asta pentru ca nu se doreste, nu pentru ca nu ar exista solutii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top