INTERVIU Angela Gurau, Manager ThesanCo: “Unul dintre punctele tari ale unui consultant: relatia pe care o stabileste cu clientii”

Angela_Gurau.jpg

Angela_GurauThesanCo este o firma de consultanta a carei activitate este dedicata, in special, organizatiilor (companii, autoritati, organizatii non-profit, etc.) ce au nevoie de asistenta in performarea propriilor sisteme de management.

Activitatile de consultanta pe care le presteaza sunt orientate catre proiectarea, implementarea si certificarea sistemelor de management conform standardelor internationale ISO 9001, 14001, 22001, 27001 si altele, precum si OHSAS 18001, HACCP, etc.

Angela Gurau, Manager, Senior Management Consultant si Lead Auditor la ThesanCo, ne-a prezentat misiunea si realizarile firmei pe care o conduce.

Finantare.ro: Cum v-ati descrie pe dumneavoastra, ca si consultant si echipa in care lucrati?

Angela Gurau: Intrebare simpla, raspuns complex… Voi incerca sa sintetizez.

In primul rand, un consultant in management trebuie sa fie dedicat profesiei, sa ii placa ceea ce face, sa fie in permanenta dispus sa invete si sa se perfectioneze, sa aiba aptitudini pentru lucrul direct cu clientii. Acestea sunt calitati de baza, cine nu le are nu poate desfasura o activitate in echipa de consultanti ai ThesanCo, pentru ca nu se va putea adapta cerintelor.

In declaratia de politica a managementului firmei, sunt prezentate valorile noastre, si as da cateva exemple:

  • Har si pasiune – consultantii nostri nu au doar „diplome de studii”, ci in primul rand, talent si dorinta de a practica meseria care le place
  • Naturalete – atitudinea noastra este si va fi intotdeauna fireasca, simpla, lipsita de ipocrizie, normala
  • Colaborare – lucrul in echipa aduce cele mai sigure si rapide rezultate spre performanta
  • Onestitate – suntem sinceri si corecti in comportament si comunicare, atat in interiorul companiei, cat si in relatiile cu clientii si ceilalti parteneri.

Toate acestea, si inca altele, sunt valori pe care noi le-am identificat ca avand o importanta majora in aceasta profesie. In toate activitatile, proiectele, misiunile de consultanta in care ne implicam, acordam o mare atentie relatiei “consultant – client”. In managementul calitatii, primul dintre cele opt principii de baza se refera la “client” si la necesitatea de a plasa clientul in centrul actiunilor noastre, pentru a-i indeplini cerintele, si mai mult decat atat, a identifica metodele pentru a depasi asteptarile clientului.

Fiecare consultant trebuie sa fie pentru clientul sau, atat specialist, evaluator, consilier, trainer, analist de sistem, project manager, proiectant, inovator, cat si mentor, model, ghid, prieten, confident.

Din experienta pe care am acumulat-o in anii anteriori in cursul derularii proiectelor, pot sa confirm ca acesta este unul dintre punctele tari ale unui consultant: relatia pe care o stabileste cu clientii. Iar la noi rezultatele vorbesc de la sine, fara sa fie nevoie sa fac eu o caracterizare a mea sau a echipei, ca sa nu pic intr-o zona de lipsa de obiectivitate!

Iata care ar fi cateva din opiniile clientilor referitor la punctele tari ale consultantilor ThesanCo: profesionalism, promptitudine, corectitudine, seriozitate, disponibilitate, punctualitate, buna comunicare, raspunsul prompt la solicitari, deschiderea fata de clienti.

Rezultatele acestea ne bucura, pentru ca sunt respectate valorile firmei, clientii sunt in centrul preocuparilor noastre, iar obligatiile pe care ni le asumam sunt indeplinite.

De cat timp activati pe piata consultantei si ce experiente relevante ne-ati putea impartasi?

Angela Gurau: De profesie sunt inginer automatist, am absolvit Facultatea de Automatica si Calculatoare in anul 1984, apoi mi-am inceput cariera la Petromidia ca inginer automatist. Am practicat ingineria, in diverse domenii si pe toate nivelele ierarhice, de la inginer stagiar pana la director. Dar, cum in viata vine un moment pentru decizii radicale, in conditiile in care job-ul pe care il aveam nu imi oferea prea multe satisfactii, iar obiectivele mele nu mai coincideau cu cele ce mi se ofereau in pozitia de angajat, mi-am dat seama ca trebuie sa fac mai mult, ca aveam nevoie sa evoluez, si atunci am luat hotararea de a folosi tot bagajul de cunostinte si deprinderi acumulate intr-o cariera de 20 ani pentru a crea si a dezvolta afacerea proprie.

Urmatorul pas a fost pregatirea, planificarea si dezvoltarea activitatilor din domeniul de activitate al firmei: consultanta pentru afaceri si management, cu accent pe domeniul Sistemelor de management conform standardelor internationale ISO. Firma ThesanCo a fost infiintata in 2004, dar numai dupa cativa ani, mai precis din 2006 am inceput sa derulam contracte de consultanta, pentru ca am vrut ca inainte de a ne asuma obligatii contractuale sa punem bazele intregului proces de consultanta, sa ne pregatim cu mare atentie aplicarea metodelor si tehnicilor specifice domeniului consultantei.

In momentul infiintarii firmei, aveam cunostintele si competentele necesare pentru a derula un proiect dedicat sistemelor de management al calitatii conform standardului ISO 9001, dat fiind ca in anul 2002 realizasem un astfel de proiect; atunci m-am confruntat pentru prima oara cu cerintele standardului si cu munca de a adapta si transforma aceste cerinte in reglementari interne ale firmei, iar sistemul de management al calitatii a fost certificat.

Acesta a fost inceputul! Si cu aceasta ocazie am descoperit ca atat in activitatea inginereasca, adica in profesia mea de baza, cat si in acest nou domeniu exista un element de baza comun: sistemul. Daca in inginerie am lucrat cu „sisteme de automatizare”, in consultanta lucrez cu „sisteme de management”, este ceea ce m-a atras ca un magnet in acest domeniu al consultantei.

Si, de-a lungul anilor, s-a dovedit ca am luat decizia corecta! Chiar daca avem in permanenta de-a face cu provocari, ba chiar obstacole, nu ne abatem de la regulile pe care le-am stabilit si nu vom aborda niciodata un proiect decat cu profesionalism si seriozitate. Cred ca este cazul sa dau explicatii la afirmatia anterioara… In Romania, piata de consultanta pentru management este in plin proces de dezvoltare, iar branduri nationale cu foarte mare influenta in piata acum se contureaza.

In acelasi timp, piata de consultanta pentru management a progresat datorita, in principal, segmentului de consultanta pentru accesarea fondurilor de finantare si pentru managementul de proiect, in timp ce segmentul de consultanta pentru managementul organizatiilor a cunoscut o scadere. Sigur ca exista studii de piata intocmite de specialisti, nu imi propun sa fac asa ceva acum, insa vreau sa ma fac inteleasa atunci cand declar ca pe segmentul de consultanta pe care noi activam exista o puternica concurenta neloiala, din pacate…

Iar aceasta realitate este data de mai multi factori, generati atat de solicitarile unui anumit tip de clienti, cat si de actiunile anumitor jucatori din piata, printre care un loc important il au organizatii autohtone de certificare. Aceasta ar fi problema noastra principala, si datorita unui vid de legislatie, care permite un astfel de comportament, singura solutie ramane sa avem incredere in managerii nostrii, adica in clientii pietei de consultanta, pentru ca numai piata poate regla lucrurile si poate exclude comportamentele ce contravin spiritului antreprenorial.

Mi-e teama ca, abordand in doar cateva cuvinte un subiect spinos ca acesta, nu am reusit sa transmit intreaga problematica, dar cei ce sunt in cunostinta de cauza stiu ca ceea ce spun este adevarat, iar pentru ceilalti cititori as avea doar un mesaj scurt: atunci cand sunteti de acord sa cheltuiti niste bani, analizati foarte bine raportul calitate/pret si capabilitatile produsului sau serviciului achizitionat de a va satisface nevoile dvs., nu numai cele imediate – cum ar fi un certificat ISO 9001, dar si cele pe termen lung – cum ar fi mentinerea acelui certificat pe perioada nelimitata, precum si beneficiile majore pe care un sistem de management corect dezvoltat vi le poate aduce!

Noi ne intalnim destul de des, din pacate, cu situatii in care clientii ne solicita ajutorul in mentinerea certificatului pe care l-au obtinut, fara a avea indeplinite conditiile cerute de reglementarile standardelor.

Care sunt tipurile de proiecte de consultanta pe care le-ati abordat pana in prezent?

Angela Gurau: De-a lungul acestor ani am derulat proiecte pentru clienti din diferite sectoare de activitate, de diferite marimi (micro, mici, mijlocii, mari si chiar multinationale), cu domenii de activitate diverse. Fiecare proiect ne aduce o experienta noua, pentru ca nu exista doua firme identice: fiecare este unica, are propria organizare, derulare a proceselor interne, alocare a responsabilitatilor, are o cultura organizationala, si asa mai departe.

Este frumusetea acestei profesii: desi ar parea ca facem acelasi lucru, pentru ca cerintele standardelor sunt aceleasi, practic trebuie sa tinem cont de client si sa ne “pliem” pe conditiile concrete din acea firma, pentru a o aduce la indeplinirea cerintelor standardelor. Scopul final este acela de a trece cu brio auditul de certificare, deci de a obtine certificatul ISO al clientului, fara a inregistra neconformitati.

Un alt aspect este diversitatea serviciilor pe care le prestam pentru clienti, pentru ca nu ne limitam la sisteme de management noi, proiectate, implementate si certificate, ci abordam si categoria proiectelor de mentenanta a acestora. Unii clienti nu isi permit sa investeasca timp si resurse pentru a forma o echipa din proprii angajati care sa vegheze la respectarea procedurilor si la mentinerea certificatelor obtinute sau, pur si simplu vor sa aiba certitudinea ca propriul lor sistem de management este in permanenta functional, ca exista conditiile necesare pentru obtinerea performantelor dorite, ca sunt puse bazele imbunatatirii continue a activitatilor si proceselor interne.

Tot in categoria serviciilor de consultanta, exista situatii in care clientii externalizeaza activitatea de audit intern, pentru a avea certitudinea ca aceasta unealta importanta a managementului este corect utilizata si a avea rezultate concrete ale auditurilor interne.

in ultima perioada, a inceput sa se manifeste si la noi necesitatea unor companii de a avea certitudinea ca furnizorii lor de servicii si produse respecta reglementarile legale si standardele pe care si le-au asumat; iar in aceasta situatie, companiile respective solicita efectuarea unor audituri la furnizorii pe care anterior i-au acceptat, sau care sunt in curs de acceptare. Acesta este “auditul de secunda parte”, un alt serviciu pe care noi il realizam la solicitarea clientilor. Cu alte cuvinte, abordam o paleta larga de servicii in cadrul proiectelor de consultanta.

Care sunt principalele beneficii pe care le aduc consultantii in cadrul unui proiect (a unei misiuni de consultanta)?

Angela Gurau: Ca in orice domeniu, atunci cand un client apeleaza la servicii profesionale, face acest lucru pentru ca el nu are competentele necesare pentru a derula acel proiect, pentru ca nu are timpul necesar sau, pur si simplu pentru ca vrea sa fie sigur ca acel proiect va fi finalizat cu succes. La fel este si in cazul serviciilor noastre de consultanta. Ajutorul profesionist al unui consultant competent, va aduce clientului economii importante de timp si bani.

Mai mult chiar, in toate proiectele de implementare a sistemelor de management, nu ne limitam la a aduce in sistemul de management elementele noi impuse de standardul ISO, ci ne implicam in optimizarea si eficientizarea proceselor clientului, incercam sa aducem o plus-valoare in stilul de management existent prin implementarea si altor concepte, metode si tehnici cu privire la managementul schimbarii, al riscului, al continuitatii afacerii.

Dar, ca sa vorbim concret, as putea sa fac o enumerare a principalelor activitati realizate de consultantii nostri in cadrul unui proiect: planifica si organizeaza activitatile proiectului, identifica principalele procese din cadrul organizatiei clientului, fac recomandari competente privind imbunatatirile necesare in desfasurarea proceselor, proiecteaza procedurile si intreaga documentatie necesara, finalizeaza si revizuieste documentatia sistemului de management proiectat, coordoneaza si se implica in mod efectiv la implementarea sistemului de management prin instruirea intregului personal al clientului, planifica si deruleaza auditurile interne (fara de care nu se poate parcurge auditul de certificare), participa la documentarea analizelor efectuate de management, face propuneri si recomandari pentru rezolvarea neconformitatilor identificate pe parcursul derularii proiectului, asigura consilierea si asistenta necesara in relatia cu organismul de certificare, participa la auditul de certificare.

Pe parcursul derularii proiectului, clientii nostri beneficiaza de o serie de avantaje. In primul rand, clientul este ajutat sa inteleaga standardele aplicate si sa interpreteze corect cerintele acestora, in timp ce consultantul aduce experienta sa si discernamantul necesar pentru a proiecta un sistem de management eficient si care va indeplini cerintele standardelor aplicabile.

Un alt beneficiu extrem de important este corecta planificare a intregului proiect, pentru incadrarea in termenele dorite de client, simultan cu organizarea si dezvoltarea intregului proiect astfel incat sa se evite sau sa se depaseasca dificultatile aparute. Pentru ca noi activam pe aceasta piata de ceva timp, putem sa acordam consiliere in alegerea organizatiei de certificare care corespunde cerintelor si necesitatilor clientului.

Au fost cazuri in care, daca ar fi actionat singur in activitatea de selectie a certificatorului, clientul ar fi avut un certificat cu acreditare nationala, in conditiile in care el isi dorea de fapt o recunoastere internationala. Si, un alt avantaj al beneficiarilor in colaborarea cu consultantii nostri este acela ca implementand toate masurile identificate in timpul derularii proiectului, certificarea devine o certitudine. Nu am avut pana acum nici un caz in care clientul sa fi primit neconformitati la auditul de certificare, dimpotriva, clientii nostri primesc felicitari pentru modul in care sistemul de management este dezvoltat si implementat.

Cum vedeti viitorul pietei de consultanta in management din Romania?

Angela Gurau: Pe scurt: sunt convinsa ca piata de consultanta in management va continua sa creasca. Daca facem un exercitiu de logica directa, pentru ca managerii sa aiba nevoie de consultanta, trebuie ca organizatiile/firmele lor sa creasca, iar acest lucru se poate intampla numai daca economia nationala va creste. Iar eu sper ca acest lucru sa se intample.

Un alt fapt care ma face sa fiu optimista, este generatia de manageri tineri care vin puternic din urma si care sunt orientati catre performanta si eficienta, care stiu ca fara dezvoltarea abilitatilor lor manageriale si fara aplicarea corecta a principiilor, metodelor si tehnicilor de management le va fi greu sa isi construiasca business-ul dorit. Acestea sunt constatari directe, din piata, lucruri pe care le intanim in cursul relatiilor noastre cu clientii. Nimic nu ma multumeste mai mult decat atunci cand un client sau potential client imi spune: “daca trebuie sa implementez sistemul de management al calitatii si sa obtin certificatul ISO pentru a putea sa particip la licitatii, atunci vreau sa fac acest sistem functional, sa organizez toate procesele si activitatile din firma pe principii de eficienta, vreau ca sistemul sa ma ajute, nu sa-mi fie povara!”.

Acestia sunt tinerii manageri si patroni, in care noi toti ne punem sperante, pentru ca aceste generatii vor munci ca noi, cei din generatiile anterioare, sa avem pensiile platite!

Spuneti-ne cateva motive pentru care v-ar alege pe dumneavoastra un potential beneficiar.

Angela Gurau: Cred ca din raspunsurile la intrebarile anterioare, am dat cateva motive pentru ca cei ce au nevoie de consultanta in domeniul sistemelor de management sa apeleze la serviciile noastre. In plus, pot sa declar – cu mandrie, ca acum cateva zile am primit certificatul ISO 9001 pentru propriul nostru sistem de management al calitatii, organizatia de certificare fiind Germanisher Lloyd, unul dintre liderii mondiali in domeniu. Nu ne-a cerut nimeni pana acum acest certificat, dar am considerat ca este de datoria noastra sa avem confirmarea faptului ca si noi respectam cerintele standardului de calitate.

Aceasta este dovada faptului ca in firma noastra procesele se desfasoara controlat, ca principala preocupare a consultantilor in cursul derularii proiectelor este relatia cu clientul si indeplinirea cerintelor acestuia, ca suntem orientati catre imbunatatirea continua a activitatii noastre si a actului managerial.

Un alt fapt important este acela ca firma Thesanco este membru al AMCOR din luna februarie 2012. In cursul lunii aprilie 2012, aceasta calitate a fost certificata in cadrul procesului de atestare, procedura de atestare fiind organizata dupa modelul asociatiilor europene, membre in FEACO (peste 25 de asociatii din Europa). Decizia de a face parte din aceasta organizatie am luat-o pentru ca ne-am dat seama ca apartenenta la un grup profesional nu ne poate aduce decat beneficii.

Prezenta in AMCOR este o dovada de responsabilitate sociala fata de mediul de business in care ne desfasuram activitatea, o recunoastere a profesionalismului si eticii pe piata de consultanta din Romania.    

Cum pot apela la serviciile dumneavoastra utlizatorii site-ului Finantare.ro?

Angela Gurau: Suntem prezenti si in catalogul consultantilor de pe finantare.ro, avem site-ul nostru www.calitate-management.ro unde sunt trecute toate posibilitatile de contact, avem pagina pe Facebook (calitate-management) si cont pe Twitter (@isomanagement), suntem inscrisi pe afacerist.ro, de unde primim foarte des cereri de oferta. Dar, pot specifica si aici modalitatile de contact: telefon fix 0341 407.712 si 0371 181.498, fax 0341/407.712, fax2mail 0341/818.651, e-mail [email protected], [email protected], [email protected].

Va ascultam cerintele si va dam solutiile.

Finantare.ro este partener AMCOR

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *