INTERVIU Catalin-Teodor Dogaru: Project Managerul si consultanta din Romania

Catalin-DogaruCatalin-Teodor Dogaru, specialist in project management, acreditat PhD, MBA, PMP. Trainer, consultant si managing partner la TSP (smartprojects.ro), Catalin Dogaru este o figura ce se prezinta cu un nivel ridicat de entuziast pentru Managementul de Proiect, program, proces. El avand in permanenta atentia indreptata spre noile dezvoltari si practici din acest domeniu, urmarind in mod permanent talentul si inovatia in aceasta industrie.

Ionel Timisan: Poate fi format un manager de proiect intr-un curs de 3-5 zile sau este nevoie de o fereastra de timp mai larga in acest sens?

Catalin-Teodor Dogaru: Inca din anii de facultate m-a urmarit un cliseu („importat” din alte epoci) – „Mergem la facultate sa invatam o meserie”. Complet eronat! Facultatea te invata unde sa cauti informatiile si, in cel mai bun caz, iti lamurea anumite intrebari pe care le aveai dupa ce ai studiat materialele aferente. Cazul este similar si pentru cursurile de managementul proiectelor. Nu poti deveni manager de proiect in 5 zile. Nici macar dietele de slabit nu tin doar 5 zile. Cursul are rolul de a lamuri intrebari/chestiuni neclare pe care nu ai reusit sa le deslusesti de unul singur. Cursul te ajuta, iti ofera surse de referinta, de inspiratie, sfaturi pentru anumite situatii mai speciale. In plus, tot la curs, poti afla din experienta celorlalti (in primul rand trainerul si apoi  colegii de curs), poti vedea care sunt practicile in alte companii s.a.m.d.. Pentru a te forma ca manager de proiect, trebuie si studiu individual, experienta practica si o anumita personalitate.

Pe ce baze ar fi recomandat sa selectam pentru proiectul nostru, un manager de proiect debutant?

Catalin-Teodor Dogaru: La intrebarea anterioara, ultimul cuvant a fost „personalitate”. In cazul in care vorbim de un manager de proiect debutant, criteriile de evaluare tin foarte mult de partea soft (de personalitate) a persoanei respective – legate de specificul proiectului. Daca proiectul nostru este unul transformational in esenta (presupune foarte multe schimbari care afecteaza viata oamenilor), avem nevoie mai mult de un lider si mai putin de un manager. Managerul nostru de proiect trebuie, in acest caz, sa dovedeasca trasaturi precum incisivitate, orientare spre excelenta, sa incurajeze spiritul de echipa si sa motiveze foarte bine oamenii. Veti spune ca nu sunt neaparat criterii total noi. Totusi, as vrea sa subliniez un lucru: in general, ne trebuie un nou manager de proiect, diferit de ceea ce cautam acum 3-4 ani de zile. Inainte de toata aceasta cavalcada economico-sociala, managerul de proiect trebuie sa fie un bun tehnician (in domeniul in care profesa). In zilele noastre, noul manager de proiect trebuie si fie foarte bun in managementul proiectelor si sa aiba un set cat mai complet si mai dezvoltat de abilitati personale si interpersonale! Si aici putem enumera leadership, deschidere, relaxare, persevrenta, tenacitate, creativitate, orientare pe rezultate si multe altele. Prin urmare, un manager de proiect debutant trebuie sa se incadreze in conditiile enumarate anterior, urmand ca selectia sa aiba la baza si contextul in sine.

Cum ar fi recomandat sa alegem o firma de consultanta pentru viitorul nostru proiect?

Catalin-Teodor Dogaru: Mentionam la intrebarea anterioara 3 factori esentiali in selectia unei firme de consultanta: informatiile (inclusiv financiare) obtinute prin intrebari specifice, referintele si intuitia (celui care selecteaza). Practic, prin intermediul acestor 3 factori, ar trebui sa obtinem o lista cu 3-4 firme care pot oferi serviciile potrivite pentru nevoia noastra. Ma veti intreba, probabil, cum ne decidem la una dintre ele in final. In acest caz, voi darama (poate) inca o prejudecata. Eu recomand sa ne bazam pe intuitie ca ultim factor de selectie. Informatiile sunt relevante, dar hartia suporta multe. Referintele joaca un rol important, insa nu ar trebui sa fie unul decisiv. Cel mai important, din punctul meu de vedere, ramane feeling-ul pe care decidentul il are in momentul in care discuta cu ofertantii. E dificil sa crezi ca trebuie sa te bazezi pe ceva mai putin obiectiv sau analitic, dar, din experienta mea, rezultatele au fost foarte bune.

Citeste continuarea interviului pe EconomiaOnline.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top