INTERVIU: Corina Craescu, Project Manager API: „Un sistem informatic performant ar elimina o parte consistenta din documentele cerute la depunerea proiectului”

Corina_Craescu.jpg

Corina_CraescuCorina Craescu este unul dintre oamenii de baza de la Acces Project Investments (API), firma de consultanta din Iasi care detine un portofoliu impresionant. Investitiile coordonate de API, prin intermediul fondurilor europene din domeniul industrial, depasesc la acest moment 100 milioane de euro, in toate regiunile tarii.

Finantare.ro: Cine sunt clientii dvs, si ce impact a avut asupra lor accesarea de finantari europene?

Corina Craescu: Beneficiarii cu care lucram inca din 2006 sunt 100% firme private (micro, IMM, companii mari), ale caror investitii au constat in achizitia/constructia de hale industriale, achizitia de echipamente, utilaje, aparatura de masura si control, destinate cresterii/modernizarii capacitatii de productie.

In 2006, atunci cand am realizat primele proiecte de investitii cu componenta nerambursabila, industria prelucratoare romaneasca era incerta, aproape inchisa, instabila, iar majoritatea firmelor din acest domeniu foloseau in productie echipamente invechite, ineficiente si cu un grad ridicat de uzura. Din acest motiv, bunurile industriale care erau produse in Romania nu puteau fi expuse competitiei mondiale si se preconiza in orice moment o prabusire a cererii interne.

Investitiile coordonate de noi prin fonduri europene, in mediul industrial romanesc, intre anii 2006-2013, ne-au dat ocazia sa vedem evolutii ascendente in randul beneficiarilor, in principal axate pe o deschidere economica mai larga prin comercializarea produselor realizate cu ajutorul investitiilor pe pietele internationale, in tari precum: Franta, Germania, Grecia, Elvetia, Suedia, SUA.

Clientii din industria prelucratoare care ne-au ales ca parteneri in realizarea si implementarea proiectelor de investitii se pot lauda la acest moment, in anul 2013, cu o calitate ridicata a serviciilor prestate, o imbunatatire semnificativa a gamei de produse, precum si cu posibilitatea oferirii unui pret competitiv a produselor comercializate pe pietele externe. Echipamentele dotate cu tehnologii inovatoare achizitionate prin proiecte au ajutat la cresterea competitivitatii si au contribuit la dezvoltarea durabila a tuturor firmelor romanesti din industria prelucratoare cu care am colaborat.

De asemenea, suntem in discutii pentru continua perfectionare si retehnologizare cu ajutorul fondurilor ce vor fi alocate pe perioada 2014-2020, pentru a conferi clientilor nostri din acest domeniu si pe viitor un renume si o pozitie buna pe piata interna si externa.

Finantare.ro: Programele care au fost puse la dispozitie de catre Guvernul Romaniei si de catre organismele internationale se preteaza situatiei Romaniei?

C.C.: Programele puse la dispozitie au avut ca scop dezvoltarea Romaniei pe mai multe planuri si accesarea simultana a fondurilor, ar fi condus la o dezvoltare constanta cu impact major asupra evolutiei tarii noastre.

Inceputul a fost unul cu emotii, cu intarzieri, cu ghiduri/prevederi stufoase, insa sperantele de atunci si prognozele de dezvoltare pe anii 2007-2013 erau promitatoare. Din pacate, la acest moment ne confruntam cu un sentiment de dezamagire deoarece gradul de absorbtie este unul scazut, iar problemele intampinate atat de firmele de consultanta, de autoritatile locale, cat si de beneficiarii privati, au facut imposibila accesarea in proportie de 100% a fondurilor alocate.

Privind evolutia de pana in prezent a fondurilor alocate si concurenta acerba pe cele destinate investitiilor in mediul privat, ar fi fost indicata o alocare financiara mai mare acestor tipuri de investitii. Investitiile private ar fi trebuit incurajate deoarece proiectele realizate au condus la cresterea exportului, crearea de locuri de munca, precum si la cresterea contributiilor aferente bugetului local/de stat.

Finantare.ro: Ce schimbari ar trebui efectuate pentru imbunatatirea gradului de absorbtie a fondurilor europene?

C.C.: In primul rand, sunt necesare schimbarile de nivel administrativ, care deja au inceput sa fie puse in practica prin delegarea responsabilitatii agentiilor de dezvoltare locala. In ceea ce priveste evaluarea proiectelor de investitii, ar trebui cooptati experti pe fiecare dintre domeniile destinate finantarii, pentru a facilita/scurta procesul de evaluare si pentru a elimina solicitarile de clarificari cauzate de necunoasterea industriei din care face parte firma care solicita finantare.

Din cauza prelungirii perioadei de evaluare pana la 2 ani, ofertele atasate la proiect nu mai sunt valabile, bugetul are toate sansele sa nu mai fie acoperitor, iar beneficiarul care nu reuseste sa faca fata cererilor de comenzi venite si care se chinuie sa se mentina competitiv pe piata in tot acest timp, cumpara pana la urma echipamentele necesare prin leasing sau credit bancar.

De asemenea, ar fi indicat un sistem informatic performant care sa vina in ajutor autoritatilor atunci cand vor sa afle daca un solicitant a beneficiat sau nu de dubla finantare, cat ajutor de minimis mai are disponibil, evolutia financiara, cazierul lui si al firmei, situatia datoriilor la bugetele locale si de stat, ajutoarele primite, corectii financiare, fapt care ar elimina o parte consistenta din formularele/declaratiile/documentele cerute la momentul depunerii proiectului. Aceasta statistica privita ca un istoric ar ajuta si la luarea unei decizii pertinente de catre evaluator cu privire la depunerea si acceptarea de noi proiecte ale aceluiasi beneficiar.

Nu in ultimul rand, ar trebui sustinuti, incurajati si laudati toti cei care au reusit sa realizeze proiecte de succes prin fonduri europene si, de ce nu, si firmele de consultanta care i-au sustinut in demersul lor si au facut tot posibilul sa nu se opreasca la primul, ci sa ajunga la performanta de a implementa 5 proiecte de investitii de catre acelasi beneficiar si care s-au concretizat ulterior in 5 etape de dezvoltare importante.

Finantare.ro: Care ar fi principalele temeri si obstacole care stau in calea antreprenorilor romani care doresc sa acceseze fondurile nerambursabile pentru a crea sau a dezvolta o afacere?

C.C.: In discutiile initiale cu potentialii beneficiari, acestia au o mare temere atunci cand firmele de consultanta le expun conditiile de eligibilitate, mecanismul de acordare a finantarii si durata mare de evaluare ale unui proiect de investitii sustinut prin fonduri nerambursabile.

Pe de o parte, temerile sunt legate de faptul ca niciun consultant nu poate garanta 100% acceptarea proiectului, ci doar ca va face tot posibilul pentru ca proiectul lui sa obtina punctaj maxim. De asemenea, am avut clienti care au avut experiente neplacute cu alte firme de consultanta si au venit tematori la noi pentru ca platisera sume importante de bani, fara niciun rezultat. Chiar si pentru noi, care suntem de multi ani pe aceasta piata si avem sute de clienti multumiti, a fost dificila recastigarea increderii si convingerea acestora de a depune un nou proiect de investitii care ulterior s-a dovedit a fi unul reusit.

In aceeasi masura, temerile lor sunt legate de imposibilitatea de a indeplini conditiile impuse, din varii motive, insa cele mai importante sunt cele de natura financiara.

Disponibilitate si bunavointa in accesarea fondurilor europene exista, mai ales ca se regasesc multe exemple de succes si ar fi pacat ca romanii, atat din punct de vedere al beneficiarilor, cat si al autoritatilor finantatoare, sa nu constientizeze greselile anterioare si sa le repete pe parcursul anilor 2014-2020.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *