INTERVIU Lucian Motiu, vicepresedinte AMCOR: Cine isi alege bine consultantul va obtine valoare adaugata, iar daca nu alege bine, isi asuma riscuri mari

DSC01344.jpg

DSC01344Dr. ec. ing. Lucian Motiu, coordonatorul activitatii de atestare din cadrul AMCOR, activeaza de peste 7 ani in consultanta in management.

Anterior a lucrat timp de 30 de ani in industria chimica si petrochimica, indeplinind functii de  director la mari companii din sectorul respectiv: Danubiana, CRP, Petrom si secretar de stat in Ministerul Industriilor.

A urmat cursuri de pregatire si specializare in Romania, Italia si Anglia.

Finantare.ro: Ce trebuie sa stie un manager atunci cand apeleaza la ajutorul unui consultant?

Dr. ec. ing. Lucian Motiu: Consultanta in management si de afaceri este o profesie liberala si poate fi practicata de oricine care considera ca are aptitudini si calificarea necesara pentru a presta astfel de servicii.

Iata de ce un manager care are nevoie de consultanta trebuie sa stie ca daca alege bine va obtine valoare adaugata, iar daca nu alege bine isi asuma riscuri mari, chiar daca exista un contract semnat.

Pe o scara a increderii in consultanti (ca expresie a perceptiei curente pe piata de consultanta), pe primele trepte se situaeaza PFA si firme care au o istorie scurta a activitatii, care nu sunt membre ale unei asociatii profesionale.

Urmeaza firmele care au confirmat asteptarile si sunt recomandate prin misiuni indeplinite cu succes. Pe treptele superioare sunt firmele mari, cu o reputatie confirmata, care au proceduri proprii de atestare a consultantilor si firmele care fac parte din asociatii profesionale in care se verifica si se atesta capabilitatea membrilor de a presta servicii de consultanta.

Apartenenta unui prestator de servicii de consultanta la o asociatie a consultantilor in management reprezinta pentru piata un semnal de incredere privind activitatea firmei, fapt care usureaza selectia ofertelor.

Unde se resimte cel mai acut nevoia de consultanta in management?

L. Motiu: In administratia locala, la elaborarea proiectelor de dezvoltare si la accesarea fondurilor europene, in elaborarea si implementarea strategiilor de firma, in managementul proiectelor si in selectarea/pregatirea personalului pentru activitati din economie si administratie.

Cum s-au orientat pe piata firmele de consultanta romanesti? Putem vorbi de o specializare pe anumite domenii sau exista inca experti „priceputi la orice”?

L. Motiu: Peste 20.000 firme au inregistrate si activitati de consultanta de afaceri si management, dar numai 1.700 au o pagina web. Dintre acestea, multe afirma ca pot presta in orice domeniu de consultanta in afaceri si management.

Analizele efectuate anual de AMCOR arata ca sub 15% din consultantii in management din Romania sunt membri unei asociatii profesionale. In AMCOR sunt 93 de firme, majoritatea fiind specializate pe unul sau mai multe din domeniile de consultanta in afaceri si management.

Aceste specializari (pentru firmele atestate) sunt specificate in Certificatul de Atestare Nationala emis de AMCOR pe baza misiunilor indeplinite cu succes in ultimii 3 ani de activitate.

Exista foarte multe firme/persoane care ofera servicii de consultanta. Cum stim sa alegem? Unde si cum putem gasi consultantul potrivit?

L. Motiu: Adresati-va AMCOR, care trimite cererea firmelor membre atestate cu un profil corespunzator misiunii solicitate. Clienti pot de asemenea consulta cartea „Selectarea si utilizarea consultantilor – Ghid practic pentru clienti”, editata de catre AMCOR in 2001 precum si Standardul de Consultanta in Management SR EN 16114/2011.

Ce sfaturi aveti pentru firmele, institutiile si ONG-urile care vor sa acceseze fonduri europene si cauta consultanti care sa le maximizeze sansele?

L. Motiu: In AMCOR functioneaza o Comisie Profesionala pentru Fonduri Europene. Prin intermediul acesteia, puteti obtine indrumarile solicitate de la un reprezentant al acestei Comisii prin intermediul Managerului Comisiei. Datele de contact le gasiti pe site-ul AMCOR.

Misiunea Comisiei Profesionale Fonduri Europene (CPFE) este de a asigura un cadru organizat pentru schimburi profesionale legate de problematica formularii, finantarii, contractarii, implementarii si monitorizarii proiectelor cu finantare europeana si de a se constitui intr-un partener de dialog profesional al Autoritatilor de Management implicate in procesul de gestiune a fondurilor europene, in scopul cresterii eficientei si vitezei de absorbtie a instrumentelor structurale, de a formula intrebari, luari de pozitie, bune practici, raspunsuri, la problematica mentionata.

Cum a aparut procedura de atestare nationala si carei nevoi existente de pe piata de consultanta in management raspunde aceasta?

L. Motiu: Deviza AMCOR este „Profesionalism si Etica” iar Procedura de Atestare Nationala impreuna cu Procedura de Certificare Internationala – CMC a consultantilor seniori din firmele membre, reprezinta modalitatile concrete de aplicare a acestei devize.

Procedura de Atestare Nationala a aparut pentru a admite in asociatie numai firmele care au realmente capabilitatea de a presta activitati de consultanta in afaceri si management.

Ulterior, Procedura de Atestare Nationala a evoluat, incluzand criterii complexe de selectie privind profesionalismul si etica, la nivelul cerintelor internationale.

Firmele atestate reprezinta o elita care se bucura de o reputatie sporita pe o piata de consultanta in care activeaza o mare varietate de consultanti in management.

Pe ce criterii a fost construita aceasta procedura si care sunt pasii pe care o firma de consultanta in management trebuie sa ii urmeze pentru a fi atestata national?

L. Motiu: Procedura de Atestare Nationala are la baza experienta AMCOR si a FEACO – Federatia Europeana a Asociatiilor de Consultanta in Management, precum si modelul de atestare practicat de ICMCI – International Council of Managemnet Consulting Institutes.

Prevederile ei reflecta cerintele Standardului de Consultanta in Management care reproduce standardul european EN 16114/2011 – „Management Consultancy Services”.

Conform Ghidului de Atestare, solicitantul pregateste un dosar cuprinzand: cererea de admitere la atestare prin care se obliga sa respecte Statutul Asociatiei, angajamentul de respectare a Codului Etic, date privind identificarea firmei si misiunile indeplinite, insotite de confirmarile/ recomandarile clientilor.

Dupa verificarea dosarului, Comisia de Atestare formata din 3 membri AMCOR invita solicitantul la un interviu de cca 30 minute. Obtinerea atestarii este confirmata prin Certificatul de Atestare semnat de Presedintele AMCOR si de coordonatorul Comisiei de Atestare.

Care e valoare adaugata pe care procedura de atestare nationala o ofera unei firme de consultanta care activeaza pe piata din Romania?

L. Motiu: Atestarea si reatestarea periodica din 3 in 3 ani aduce valoare adaugata membrilor asociatiei deoarece:

  1. Ofera membrilor criterii de profesionalism si comportare etica pe baza carora sa – si orienteze activitatea si comportamentul;
  2. Sporeste increderea clientilor;
  3. Creste reputatia firmei pe piata de consultanta;
  4. Stimuleaza competitivitatea;
  5. Descurajeaza concurenta neloiala intre membri si favorizeza cooperarea.

Care sunt recomandarile  dvs. pentru  firmele de consultanta in management de pe piata din Romania?

L. Motiu: Participarea la Atestarea Nationala si reatestarea periodica reprezinta pentru firmele de consultanta in afaceri si in management un prilej de confirmare a gradului lor de adaptare la standardele actuale, exprimand totodata preocuparea lor pentru cresterea profesionalismului si delimitarea de practicile incorecte de pe piata de consultanta.

La nivelul Asociatiei este de asteptat ca prin cresterea numarului de membri care impartasesc aceasta conceptie sa se asigure de asemenea o mai puternica reprezentare a profesiei pe piata, precum si in raport cu autoritatile si cu organismele internationale.

Finantare.ro este partener AMCOR

One Reply to “INTERVIU Lucian Motiu, vicepresedinte AMCOR: Cine isi alege bine consultantul va obtine valoare adaugata, iar daca nu alege bine, isi asuma riscuri mari”

  1. Moldoveanu Marinela spune:

    Buna ziua,

    Ma intereseaza cum as putea sa devin evaluator de proiecte. In ce baza de date trebuie sa ma inscriu?Lucrez in consultanta de 14 ani. Am coordonat proiecte cu finantare de la DFID Anglia si Banca Mondiala ca director si apoi sef de birou regional pe Judetele Hunedoara si Caras in cadrul ANDZM ( ARDDZI) – Ministerul Economiei. Am fost consultant intr-un proiect cu finantare din Fonduri structurale. Fac parte din echipa de evaluare proiecte APDRP in cadrul GAL-ului din Judetul Hunedoara. Am din 2010 o intreprindere individuala – consultanta in afaceri si management prin care am elaborat strategii de dezvoltare locala in model participativ.
    Va multumesc!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top