INTERVIU Marin Florian: Este putin probabil sa existe lansari de apeluri de proiecte in vara aceasta pe POSDRU

Marin-Florian.jpg

Marin Florian este Presedintele Organizatiei de Tineret din cadrul Blocului National Sindical. In cadrul acestei institutii, incepand din 2006, se ocupa cu redactarea de cereri de finantare pe diverse programe – atat la nivel national, cat si european. Pana in momentul de fata a realizat aproximativ 250 de cereri de finantare (din care 90% pe POSDRU). Domnul Florian are o licenta in economie, pe specializarea management si un master in marketing strategic. De asemenea, a beneficiat de o bursa in Paris al carui obiect a fost managementul proiectelor pe o durata de 9 luni de zile.

Finantare.ro: In ce conditii a aparut ideea de a le oferi sprijin celor care au depus proiecte pe POSDRU?

Marin Florian: Ideea sprijinirii beneficiarilor POSDRU a venit datorita urmatoarelor considerente:

  • Nevoia de a sprijini programul prin oferirea de servicii concrete beneficiarilor cu probleme in vederea cresterii gradului de absorbtie. Una din cele mai mari probleme in momentul de fata este accesul la grupul tinta. Avand in vedere obiectul de activitate si modul de organizare si functionare al BNS-ului, putem facilita accesul la grupul tinta. Pana la urma resursele POSDRU sunt inclusiv pentru lucratori iar noi reprezentam interesele lor. Cheltuirea acestor resurse intr-o maniera clara si eficienta, in interesul lucratorilor si implicit in vederea cresterii calitatii pietei muncii este un obiectiv pe care orice actor interesat trebuie sa-l aiba.
  • Nevoia de a creste gradul de absorbtie – exista proiecte, in momentul de fata, aflate in dificultate: nu exista grup tinta, diferite blocaje de natura legislativa etc. Important este sa identificam aceste blocaje si sa gasim solutii customizate pentru fiecare problema in parte.
  • Nevoia de a identifica problemele cu care se confrunta ceilalti beneficiari pentru a putea invata unii de la altii ca pe viitor sa nu se loveasca si alti beneficiari de respectivele probleme.
  • Nevoia de coagula beneficiarii pentru a putea avea o pozitie comuna, realista, legitima care sa satisfaca atat nevoile AMPOSDRU in relatia cu CE cat si nevoile beneficiarilor.
  • In calitate de membru al Comitetului de Monitorizare consider ca am responsabilitatea morala de a face mai mult, de a fi util in vederea utilizarii resurselor POSDRU in sprijinul cresterii ratei de ocupare.
  • Pentru ca POSDRU este principalul investitor in resursa umana la nivel national.
  • Pentru ca prin intermediul POSDRU se poate contribui la cresterea ratei de ocupare, mai ales a tinerilor si a persoanelor ce provin din randul grupurilor vulnerabile.
  • Pentru ca este imperativ necesar sa se procedeze la atingerea indicatorilor asumati de Romania in relatia cu CE.
  • Deoarece capacitatea operationala a beneficiarilor POSDRU este mica, mai ales pentru implementarea unor proiecte cu caracter strategic.
  • Pentru ca nu exista structuri de asistenta pentru beneficiari in Romania.

Cum ati caracteriza acum situatia legata de absorbtia fondurilor structurale in Romania?

Marin Florian: Dezastruoasa. Rata de absorbtie este un esec managerial de proportii pe care Romania trebuie sa-l accepte si sa si-l asume. Din pacate costurile acestui esec sunt foarte mari. Il consider de asemenea si un esec politic pentru ca principalul vinovat pentru acest esec este factorul politic – vedem declaratia dl Orban cu privire la necesitatile adoptarii unor decizii politice cu privire la unele masuri de crestere a gradului de absorbtie. Din pacate aceste decizii trebuie luate repede pentru a evita o dezangajare consistenta in anul 2013. Speram ca pe viitor sa se calmeze luptele pe scena politica pentru a putea remedia ce mai e de remediat in sistemul fondurilor structurale.

Pe scurt, situatia legata de slaba absorbtia fondurilor europene este datorata unei slabe capacitati institutionale a AM-urilor, erori grave de programare, legislatie ambigua, lipsa unui sistem de raportare comun, o lipsa de transparenta acuta, personal slab pregatit, auditori si, nu in ultimul rand, beneficiari slab pregatiti. Exista concepte in legislatia europeana care nici macar nu sunt percepute de beneficiari care vor genera problem imense pe viitor. Unul dintre ele se refera la sustenabilitatea proiectelor – uitati-va la POSDRU, POR si la POSCCE.

Ce solutii credeti ca exista pentru a depasi acest blocaj?

Marin Florian: Exista solutii, insa trebuie mult curaj pentru a fi adoptate. BNS a realizat un plan integrat care a fost supus spre atentia AMPOSDRU, CE cu privire la relansarea POSDRU-ului. Din pacate, in septembrie, va fi momentul adevarului si vom vedea daca programul va fi suspendat sau nu. Va mentionam totusi cateva din solutiile prezentate de noi:

  • Modificarea OUG 9 cu privire la Fondul de Contragarantare in vederea includerii ong-urilor si partenerilor sociali ca si entitati eligibile.
  • Transparentizarea procesului de absorbtie – publicarea datelor prezentate in comitetele de monitorizare, accesul la documentele de management aferente procesului de management etc.
  • Cresterea numarului de posturi si a nivelului de salarizare a personalului ce lucreaza in AM-uri – in special la POSDRU.
  • Revizuirea acordurilor de delegare de responsabilitati catre organismele intermediare astfel incat sa existe o abordare unitara a sistemului de management.
  • Clarificarea legislatiei cu privire la achizitiile publice – daca beneficiarii de drept privat sunt sau nu autoritati contractante precum si o stabilire clara a modalitatii de realizare a procedurilor de achizitii, inclusiv procedura de stabilire a valorii contractului.
  • Utilizarea fondurilor aferente Asistentei tehnice intr-o maniera corecta si nu pentru firme de apartament si de partid.
  • Cresterea capacitatii auditorilor financiari in vederea corelarii documentatiei tehnice cu documentatia financiara in cadrul procesului de realizare a auditului.
  • Realizarea unei abordari sistemice a POSDRU-ului, referindu-ne aici inclusiv la dinamizarea activitatii institutiilor ce intervin in fluxul unui proiect POSDRU – ANC (CNFPA, ANOFM etc).

Credeti ca POSDRU va mai redeveni functional? Va intreb acest lucru avand in vedere ca cei de la Autoritatea de Management a programului ne promit noi lansari de apeluri de proiecte in perioada iulie-august…

Marin Florian: POSDRU este functional in momentul de fata. Nu putem spune ca nu este functional doar ca nu sunt lansari de proiecte. Adevarul este ca s-a contractat mult in primii ani fara a avea in spate o acoperire institutionala care sa permita implementarea respectivelor proiecte. Este imperativ necesar sa se lanseze noi cereri de propuneri de proiecte deoarece in 2013 vom avea atat n plus 2 cat si n plus 3 iar riscul de dezangajare este unul foarte mare. Trebuie insa admis ca POSDRU are nevoie de o reasezare. Este absurd sa ai o definitie atat de simplista a conceptului de proiect strategic, pe de o parte, si, pe de alta parte, sa permiti extrem de mult subiectivism in procesul de evaluare. Un alt motiv care trebuie sa constituie o ingrijorare serioasa se refera la faptul ca procesul de evaluare a sacrificat din start indicatorul cost eficienta insa acum este solicitat de catre toti actorii interesati, in special cei de control. Cred ca AMPOSDRU are nevoie de dialog cu actorii interesati, sa probeze o mai mare transparenta si sa procedeze la o regandire a ghidurilor solicitantului. In momentul de fata nu este aprobat ghidul solicitantului conditii generale si, din punctul meu de vedere, este putin probabil sa existe lansari in vara aceasta. Poate in toamna-iarna, dupa parera mea.

Ce noutati credeti ca va aduce programarea 2014-2020 pe domeniul resurselor umane?

Marin Florian: Cred ca OIR-urile private, global grants, precum si acordarea unor sume importante pentru tineri si pentru persoanele ce provin din randul grupurilor vulnerabile, pot constitui elemente de noutate. Call-urile tematice care sa vizeze un anumit sector economic sau o anumita regiune ar trebui sa fie elemente de noutate in urmatoarea perioada de programare. De asemenea, din punct de vedere managerial, centralizarea AM-urilor, sub o singura umbrela, oricare ar fi ea, cred ca este un element benefic si ar trebui realizat. Din pacate nu este posibil pe aceasta perioada de programare deoarece ar putea presupune o reacreditare a sistemului de management si acest lucru este extrem de dificil de realizat.

Cum ii veti ajuta concret pe beneficiarii de fonduri europene?

Marin Florian: Asistarea beneficiarilor se va desfasura in urmatoarele directii concrete:

1. Asistenta in interpretarea documentului cadru de implementare, a ghidurilor solicitantului, contractului de finantare, precum si a instructiunilor in vigoare;
2. Asistenta in atingerea indicatorilor proiectului si in indeplinirea grupului tinta;
3. Facilitarea accesului la grupul tinta;
4. Asistenta in relatia cu partenerii – inclusiv in ceea ce priveste partenerii transnationali;
5. Furnizarea de date si informatii relevante care vizeaza piata muncii;
6. Transferul de bune practici si informatii de la un beneficiar la altul.

Pentru a putea beneficia de asistenta trebuie sa se realizeze un protocol de colaborare. Asistenta poate fi realizata prin intermediul forumurilor si prin intalniri directe. Demersul este unul voluntar si gratuit.

2 Replies to “INTERVIU Marin Florian: Este putin probabil sa existe lansari de apeluri de proiecte in vara aceasta pe POSDRU”

  1. Balici Mihai spune:

    Ar fi foarte rau sa mai deschida acest fond ,care deja a consumat din bugetul statului (adica din taxe si impozite) peste un miliard de euro si sa nu i se ramburseze nimic de la UE
    In plus acesti bani trebuie alocati IMM care fac productie care creaza locuri de munca ,contribuie la buget cu taxe si impozite si nu la activitati nemasurabile ,neverificabile
    Cum este posibil sa se dea la sute de proiecte cu 95% finantare nerambursabila in valoare de 3-5 milioane de euro pe proiect , cand tu guvern aloci pe anul 2012 la 50 de IMM cate 5.000 de euro si la 70 de IMM cate 25.000 de euro nerambursabili, te prevalezi ca nu sunt bani
    Ne plangem ca nu avem bani ,la cele 500.000 de firme aloci doar pentru 120 de firme sume modice , in schimb la firme de apartament le dai pentru consiliere, intruniri ,workshopuri , schimburi de experrienta ,calificare cate 3-5 milioane de euro pe firma cu 95% parte nerambursabila
    Si ganditiva ca din cei 3-5 milioane de euro 80% sunt salariile si prestari servicii in care maxim sunt implicati 10-30 de persoane si pe urma ne miram ca un jurist ia 100-200 de mii de euro de la acest proiect ,un formator ia 50.000 lei pe luna , alti colaboratori cu 2-3 ore pe zi iau 200-300 de milioane lei pe luna
    Daca va uitati pe lista celor peste 3.000 de beneficiari ai POSDRU veti face infarct unde se duc banii nostri ,pentru ca UE nu sponsorizeaza coruptia generalizata din Romania
    Toate acestea ni se trag de la talharii de UE ,NATO , care ne-au adus coruptia generalizata in Romania ,au falimentat-o cu buna stiinta ,ne-au adus in sapa de lemn si acum ne dau lectii
    Romania trebuie sa iasa urgent din aceste structuri mafiote ,sa se alieze cu cu Rusia d-lui Putin si sa se integreze in CSI

    1. Sonia Zaharie Filip spune:

      D-le Balici

      Generalizarile, in majoritatea cazurilor, sunt de prost augur.
      Am implementat doua proiecte POSDRU, cu un total de aproape 4200 de beneficiari in grupul tinta.
      Nu a fost usor, am invatat din mers, am gasit solutii inedite la probleme neprevazute.

      Pentru compania noastra (IMM), aceste proiecte au adus si un plus de imagine, si siguranta si stabilitate.

      Nu consider ca vinovatii pentru situatia actuala sunt doar cei din UE, cauzele radacina le gasim printre noi si la noi.

      Ideea afilierii la Rusia lui Putin este o chestiune emotionala, orice afiliere la o putere are un pret mare, care trebuie platit.

      Haideti sa nu mai „evadam” si sa abordam constructiv situatia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top