INTERVIU Radu Horia Dorcioman, consultant OTP Consulting Romania: Autoritatile ar trebui sa elaboreze ghiduri cat mai simple

radu-dorcioman.jpg

radu dorciomanRadu Horia Dorcioman, 47 de ani, a absolvit cursurile Facultatii de Fizica ale Universitati din Bucuresti. O perioada a lucrat ca si asistent cercetare si apoi ca si cercetator stiintific in cadrul Institutului de Fizica si Inginerie Nucleara din Magurele. In anul 2000 s-a angajat la Unitatea de Implementare a Proiectelor Phare din cadrul Ministerul Functiei Publice. In anul 2003 a obtinut functia de Director Adjunct in cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, coordonand programe finantate din fondurile Phare cum ar fi Programul SAMTID dar si alte programe adresate administratiei publice locale. In anul 2006 s-a angajat la OTP Bank Romania SA, de unde a sprijinit creditarea unitatilor administrativ teritoriale, si ulterior in cadrul Companiei de consultanta a bancii OTP Consulting Romania SRL, unde a luat parte la elaborarea si implementarea proiectelor finantate din fonduri structurale.

Finantare.ro: Cum ati putea descrie piata finantarilor in prezent in Romania si cum o vedeti dupa 2015?

Radu Horia Dorcioman: In ceea ce priveste situatia actuala a pietei finantarilor din Romania pot spune ca, dupa o perioada mai dificila, aceasta incepe sa isi revina. Astfel, vom asista la o crestere a acesteia si dupa 2015. Din nefericire, din varii motive, liniile de finantare au inceput sa fie lansate cu intarziere, ceea ce s-ar putea sa duca la o rata mai slaba a absorbtiei, la sfarsitul ciclului financiar multianual 2014-2020.

Finantare.ro: Care ar fi solutiile pentru o rata mai mare de absorbtie a fondurilor europene? Ce ar trebui sa faca in plus: beneficiarii, autoritatile de management si bancile?

Radu Horia Dorcioman: O solutie general valabila nu poate fi aplicata. In ultima vreme, autoritatile isi dau silinta sa simplifice regulile jocului, lucru imbucurator atat pentru noi, in calitate de consultanti, cat si pentru beneficiari. Va pot spune in schimb ceea ce as face eu daca as fi in pozitiile respective.

Sa o iau pe rand: pe de o parte, beneficiarii ar trebui sa aiba foarte bine definita ideea de proiect si resursele pe care trebuie sa le aloce. Adica trebuie sa stie clar ce si cum vor sa faca. In plus, beneficiarii privati este indicat sa apeleze la o firma de consultanta pentru elaborarea si implementarea proiectelor, firme despre care au referinte bune din piata.

Pe de alta parte, daca as fi in locul autoritatilor de management, as incerca sa elaborez ghiduri cat mai simple. In plus, pentru toate categoriile de aplicanti, in special pentru cei din categoria IMM, m-as asigura ca, urmand ghidul, beneficiarii pot elabora proiecte bancabile.

Finantare.ro: Ce presupune functia dumneavoastra de Senior Consultant din cadrul OTP Consulting Romania S.R.L.?

Radu Horia Dorcioman: In general, misiunile de consultanta difera de la un proiect la altul. Implicarea mea incepe de la procesul de vanzare a serviciilor de consultanta si continua pana la finalizarea misiunii. Port discutii cu clientii, impreuna stabilim nevoile, clarificam probleme pe care le au si care pot aparea pe parcurs, dupa care intram in etapa de identificare si implementare a celor mai eficiente solutii prin care noi, cei de la OTP Consulting putem sa ii sprijinim.

Finantare.ro: Avand in vedere experienta acumulata, credeti ca fondurile europene mai reprezinta astazi o solutie convenabila de finantare pentru companiile si institutiile publice din Romania?

Radu Horia Dorcioman: Cu singuranta, da! Efectele crizei economice si lipsa investitorilor se resimt pe piata din Romania. In plus, piata a acumulat destul de multa experienta in elaborarea si gestionarea proiectelor si astfel probabilitatea sa beneficiezi un proiect bun a crescut simtitor. In ceea ce priveste abordare noastra pentru urmatoarea perioada, OTP Consulting Romania va acorda o importanta deosebita proiectelor de cercetare-dezvoltare, precum si proiectelor din domeniul agricol.

Finantare.ro: OTP Consulting este membra in cadrul AMCOR (Asociatia Consultantilor in Management din Romania). Ce puteti sa ne spuneti despre calitatea de membru AMCOR? Recomandati firmelor de consultanta din Romania sa se inscrie in aceasta asociatie profesionala?

Radu Horia Dorcioman: A fi membru AMCOR aduce plus valoare activitatii companiei noastre. Fiind concentrati asupra detaliilor misiunilor de consultanta, se intampla sa omitem sa verificam ce se intampla pe piata de consultanta. Prin AMCOR, avem asigurat accesul la informatie. Prin intermediul asociatiei, putem intra in legatura cu clienti care au nevoie de serviciile unei companii de consultanta. In plus, AMCOR ne asigura reprezentativitate in legatura cu diverse autoritati de stat implicate in gestionarea fondurilor nerambursabile si asa ne putem spune punctul de vedere in legatura cu anumite proiecte legislative. Parerea mea este ca o firma de consultanta are avantaje prin afilierea la o structura asociativa profesionala, iar OTP Consulting este membru AMCOR.

Finantare.ro: Ce sfat le-ati transmite cititorilor Finantare.ro?

Radu Horia Dorcioman: Le recomandam potentialilor aplicanti pentru finantari nerambursabile sa urmareasca website-urile de specialitate, deorece pot gasi informatie de calitate, iar daca se decid sa aplice pentru finantare, sa evalueze si sa planifice din timp fiecare etapa a procesului si, dupa cum am mai spus, sa apeleze la o companie de consultanta de incredere, avand in vedere si faptul ca, la accesarea anumitor linii de finantare cheltuielile cu consulanta fac parte din categoria cheltuielilor eligibile.

2 thoughts on “INTERVIU Radu Horia Dorcioman, consultant OTP Consulting Romania: Autoritatile ar trebui sa elaboreze ghiduri cat mai simple”

  1. vasile spune:

    La nivelul de decapitalizare la care au ajuns imm-urile, ar fi necesar ca in cheltuielile eligibile sa fie incluse si cheltuieli pentru capital de lucru, astfel se va acorda o gura de oxigen atat dezvoltarii imm cat si cresterii gradului de absorbtie a fondurilor.

  2. Horia Imbri spune:

    Din pacate, pe de o parte solicitantii de finantari nerambursabile nu constientizeaza, in marea lor majoritate, necesitatea folosirii consultantilor si implicit nevoia de a face cheltuieli in acest sens. Pe de alta parte, autoritatile de management nu au prea simplificat ghidurile, aici ma refer in special la problemele legate de implementarea proiectelor. Daca luam doar programul POSDRU, implementarea proiectelor a devenit extrem de dificila datorita cerintelor legate de raportare (care, in plus, se schimba/adauga instructiuni cu o cadenta descurajanta – in 4 ani, AMPOSDRU a emis peste 100 de instructiuni legate de raportarea implementarii proiectelor) care au ca rezultat concentrarea echipei de management mai mult pe activitatea de raportare decat pe cea de urmarire a implementarii eficiente a proiectului. Este adevarat, au existat si nereguli dar, sa-i „pedepsesti” pe toti pentru asta este putin prea mult.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *