Interviu: Un roman a creat o platforma menita sa-ti satisfaca curiozitatea. Tu ce intrebari ai?

Un tanar roman aflat in cautare de raspunsuri a creat o platforma sociala care le permite utilizatorilor sa-si satisfaca curiozitatile. Intrebarile au variante fixe de raspuns si in spatele site-ului se afla o comunitate dornica sa ofere o mana de ajutor.

Platforma Puzzled.by este construita in jurul unei harti globale si utilizatorii vin din toate colturile lumii. Intrebarile postate pot fi vazute de oricine, sau accesul poate fi restrictionat in functie de varsta, gen sau tara.

Vlad Tudose, creatorul site-ului, are 24 de ani si a urmat cursurile Facultatii de Administrare a Afacerilor cu Predare in Limbi Straine din cadrul ASE. A ales limba engleza ca limba de predare pentru ca-i oferea o deschidere larga. Dupa primul an de facultate s-a angajat la Adulmec.ro, unde a stat trei ani. Dupa terminarea facultatii a plecat in Olanda, la Rotterdam School of Management, unde s-a specializat pe Managementul Inovatiei. In Rotterdam avea „timp sa gandeasca”, spune Vlad. A luat legatura cu Mihai Fratu, programator la Adulmec.ro si cu Laurentiu Lupu, designer. Au vorbit, au gandit si asa a luat nastere Puzzled.by.

Spune-mi povestea site-ului.

Intotdeauna am vrut sa fac ceva al meu asa ca am zis sa incerc. Pastrasem legatura cu colegii de la Adulmec care m-au incurajat. Prima data am vorbit cu Mickey (Mihai Fratu) si el mi-a spus ca putem sa o facem si mi-a dat increderea si impingerea de la spate de care aveam nevoie. Aveam cel mai tare programator, acum imi trebuia un designer genial. L-am contactat pe Lau (Laurentiu Lupu), pe Facebook si i-am zis si lui despre proiectul meu. Vorbeam mai mult pe Skype, fiind distanta mare intre noi – eu eram in Rotterdam, Mickey era in Amsterdam si Lau era in Bucuresti. Asa am inceput sa dezvoltam produsul. In acelasi timp eu m-am sfatuit cu Balazs (Balazs Szatmari), un coleg de facultate, un tip foarte destept. Am produs primul prototip. M-am intors in tara si m-am intalnit cu o cunostinta de la Adulmec. I-am aratat proiectul meu si m-a intrebat daca am nevoie de un investitor. Atunci am batut palma cu el. Investitia finala a fost de 50.000 dolari.

De unde ti-a venit ideea cu Puzzled.by?

Intr-o seara aveam nevoie de un serviciu care sa faca ce face platforma noastra. Aveam o idee pe care voiam sa o testez. Nu voiam sa apelez la Facebook caci raspunsurile sunt subiective si nu as fi obtinut suficiente pentru a-mi forma o parere clara. Cum nu am gasit ceva care sa-mi convina mi-am zis „asta e o oportunitate”. Eram optimist la inceput si credeam ca o sa terminam prototipul in trei luni. Ne-a luat cinci luni pana la urma.

Ce este Puzzled.by si cui se adreseaza?

E o comunitate de intrebari si raspunsuri. O persoana pune o intrebare cantitativa si alte persoane aleg raspunsul care le convine cel mai mult. Este o platforma pe care continutul este generat de utilizatori. Se adreseaza, in primul rand, startup-urilor care vor sa testeze niste idei si care nu au fonduri foarte mari. In al doilea rand m-am gandit ca sunt om si sunt o fiinta curioasa si poate vreau sa aflu cate persoane cred in extraterestri sau cati oameni beau Pepsi si cati beau Cola. Intrebarile de genul acesta fac site-ul mai distractiv si mai „addictive”. In al treilea rand, comunitatea asta pe care incerc sa o formez poate sa te ajute sa iei o decizie mai buna – poate vreau sa cumpar o rochie pentru prietena mea si am doua variante. Astfel te poti baza pe inteligenta colectiva care este mai mare decat cea individuala.

Cat de importanta componenta sociala pentru Puzzled.by?

E mai important decat ma asteptam. Logarea se face prin Facebook. Am observat ca lumea atunci cand se inregistreaza vrea sa stie ce fac prietenii si ce intrebari au pus. Cand utilizatorul descopera ca nu este singur in comunitatea aceasta, ca sunt si prietenii alaturi de el, este mai dispus sa interactioneze. Astfel am integrat sistemul de notificari. Utilizatorii sunt instiintati cand prietenii posteaza o intrebare si pot, de asemenea, sa vada numai raspunsurile prietenilor la intrebari.

Cum sunt convinsi utilizatorii sa ramana pe site?

Foarte multa lume intra pe site mai mult sa raspunda la intrebari, chiar daca nu posteaza foarte multe. Oamenii vor sa ajute si sa afle ce a raspuns restul lumii. E distractiv si obtii si informatii relevante. Avem si un sistem de recompensare, bazat pe „badge-uri” care se acorda dupa ce utilizatorul raspunde la mai multe intrebari. Pe viitor, „badge-urile” vor oferi anumite avantaje.

In jurul aplicatiei Vine s-a creat un intreg scandal deoarece utilizatorii au inceput sa posteze materiale destinate adultilor. Cum raspunsurile la intrebari pot fi si sub forma de imagini, crezi ca veti intampina si astfel de probleme?

Momentan nu exista un sistem de pre-verificare, deci exista acest risc. Vom avea sisteme de raportare prin care utilizatorii ne vor anunta in astfel de cazuri. Incercam sa prevenim astfel de situatii prin sistemul de logare prin Facebook. Mi-e greu sa cred ca persoanele vor dori sa se identifice genul acesta de materiale. Profilul de Facebook a devenit imaginea noastra.

Exista si o optiune prin care raspunsurile pot fi facute anonime?

Momentan nu exista, dar urmeaza sa fie implementata. Am primit astfel de feedback de la unele persoane si vom introduce aceasta optiune.

Pentru ca un sondaj de opinie sa fie relevant pentru o companie trebuie ca acesta sa fie facut pe o anumita categorie de persoane. Ofera Puzzled.by instrumentele necesare personalizarii intrebarilor?

Exista optiuni care permit targetarea dupa tara, gen si varsta. S-ar putea ca in viitor sa ne legam si de alte aspecte, precum interesele persoanelor. Momentan ne concentram pe experienta utilizatorului de rand. Incercam sa construim o comunitate in care oamenii sa se simta in largul lor.

Serviciul este gratuit pentru utilizatorii rand. La fel va fi si pentru companii?

Deocamdata nu exista optiunea sa te loghezi ca pagina de Facebook sau ca brand. Pe platforma este o harta a lumii si intrebarile apar grupate in functie de tara si oras. Pe viitor vom putea cere bani pentru intrebarile care vor sa iasa in evidenta. Daca vor aparea intrebari sponsorizate acestea vor fi marcate corespunzator. Si cum vrem ca utilizatorii sa aiba o experienta placuta pe site, vom limita, probabil, numarul de intrebari sponsorizate care vor fi vizibile pe zi. Banii pot fi facuti si in alte moduri.

Cum planuiti sa monetizati site-ul?

Sa zicem ca este o firma care pune intrebari despre produsele ei. Raspunsurile sub forma de imagine vor putea avea trimiteri catre site-ul firmei si noi am putea obtine un comision. Asta e o posibilitate.

Crezi ca reprezentantii companiilor vor folosi platforma mai mult pentru socializare sau vor valorifica intr-un fel raspunsurile?

Instinctul imi zice ca da. Cred ca vor posta mai degraba pentru a interactiona cu utilizatorii. E un mod a afla ce gandesc potentialii lor clienti. E posibil ca specialistii in social media sa-si faca conturi pe Puzzled.by pentru a extrage informatii relevante de pe site.

Este platforma Quora un competitor pentru Puzzled.by?

Quora e „wow”! Mi se pare ca Quora ofera un serviciu diferit din mai multe puncte de vedere. La Quora cauti cel mai bun raspuns sau parerile agregate cand tu nu ai o parere formata sau cand ai o parere si nu vrei sa o testezi direct. Si eu folosesc Quora. Este o diferenta destul de mare, nu se bat cap in cap.

Care au fost costurile de productie si care sunt costurile de intretinere?

Costurile de productie nu au fost mari. Am muncit in timpul nostru liber. In rest platim serverele si cam atat.

Cati utilizatori sunt pe site?

Deocamdata sunt la ordinul sutelor, insa este suntem in versiune beta. Nu ne-am promovat deloc. Dupa lansarea oficiala ma astept ca lumea sa aprecieze initiativa noastra.

Site-ul este in limba engleza. Veti oferi si alte optiuni de limba in viitor?

E o intrebare dificila. Daca o sa capete popularitate acest produs, vor aparea intrebari si in alte limbi. E un hop peste care trebuie sa trecem. Am vazut, la un moment dat, o intrebare in limba romana. Nu mi s-a parut nimic ciudat la inceput apoi m-am speriat. Dupa care am vazut ca intrebarea era vizibila numai persoanelor din Romania si m-am linistit. E in regula sa se foloseasca site-ul asa.

Cum iti vei promova site-ul?

Vreau sa particip la competitii. Vreau sa particip la The Next Web, in Olanda. Voi apela si la bloggeri. Voi incerca si pe site-urile cu „user generated content” unde utilizatorii posteaza intrebari si voi incerca sa-I indrum spre site. Daca, de exemplu, vad o suta de comentarii la o postare de pe 9Gag care este de fapt o intrebare cantitativa, voi incerca sa ghidez persoanele catre Puzzled.by. Nu vreau sa cheltui o multime de bani pe marketing.

Cand estimezi ca veti avea primul milion de utilizatori?

Sper, in primul rand, sa ajung in finala la The Next Web si sa primesc atentie din partea media. Daca se intampla asta, cred ca in sase luni e posibil sa ajungem la primul milion de utilizatori. Vom scoate si aplicatii de mobil, pentru Android si iOs si asta ar putea sa ajute. Oricum, prima data vreau sa avem o mie de utilizatori.

Cum este mediul din Romania fata de startup-uri?

Depinde foarte mult cu ce investitori vorbesti. Ca un sfat, daca imi permit eu sa-l dau, vezi ce il intereseaza pe investitor. Daca vii cu ceva disruptiv este foarte posibil sa nu obtii o finantare.

Daca nu ai fi primit finantarea, te-ai fi inscris intr-un accelerator pentru startup-uri?

Absolut. Am avut norocul sa cunosc persoana potrivita, altfel as fi luat-o pe alta ruta. Daca chiar crezi in produsul tau merita sa incerci orice. Oricum, sunt multe lucruri care pot fi facute cu bani putini. Pentru o platforma din asta e nevoie de un designer si un programator. E nevoie de oameni care sa creada in proiect, in primul rand. (Adevarul)

Am lansat un nou produs pentru antreprenori. Descarca Ghidul Crowdfunding

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top