István Jakab (AFM): Ghidul de finantare pentru infrastructura de incarcare a autovehiculelor electrice ar putea fi gata pana la finele lunii mai

masina_electrica_2.jpg

Ghidul de finantare pentru Programul de dezvoltare a infrastructurii de incarcare a autovehiculelor electrice si hibrid ar trebui sa fie gata pana la sfarsitul lunii mai, a anuntat, intr-un interviu presedintele Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM), István Jakab.

„(…) anul acesta vom lansa Programul pentru dezvoltarea infrastructurii de incarcare a autovehiculelor electrice si hibrid, conform directivei europene. Astfel, aceasta directiva instituie un cadru comun de masuri destinate instalarii infrastructurii pentru combustibili alternativi in Uniune cu scopul de a reduce la minimum dependenta de petrol si de a atenua impactul transporturilor asupra mediului si stabileste cerinte minime privind crearea infrastructurii pentru combustibili alternativi, inclusiv punctele de reincarcare destinate vehiculelor electrice. Specificatiile tehnice referitoare la tipul de statie de incarcare vor aparea in Ghidul de finantare care ar trebui sa fie gata pana la sfarsitul lunii mai (…) La nivel national sunt 55 de prize electrice, dintre care 22 sunt amplasate in Bucuresti si restul de 33 sunt amplasate in teritoriu. Vom elabora un ghid de finantare pentru infrastructura electrica„, a mentionat Jakab.

Oficialul a subliniat, totodata, ca, prin intermediul sesiunii din acest an a Programului ‘Rabla’, se urmareste casarea unui numar de 20.000 de autovehicule mai vechi de 8 ani, de la data primei inmatriculari.

„Innoirea parcului auto este un proiect strategic nu numai in Romania, ci si la nivel european. Este gandit ca parte a unei viziuni comune din care face parte si timbrul de mediu. Scopul acestuia este eliminarea din trafic a autovehiculelor vechi si inlocuirea lor cu altele noi, mai putin poluante. In acest an, Administratia Fondului pentru Mediu a alocat pentru derularea programului un buget de 145 milioane lei pentru casarea unui numar de aproximativ 20.000 autovehicule mai vechi de 8 ani de la data primei inmatriculari. Ghidul de finantare a programului a fost supus dezbaterii publice pe site-ul Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor, timp de zece zile, si in sedinta de Guvern din 11 mai, ar trebui sa fie aprobate doua Memorandumuri, urmate de ordinele de ministru pe ghiduri, dupa care AFM emite dispozitia si, practic, se lanseaza ‘Rabla’. Completat cu programul ‘Rabla Plus’ si reteaua de statii de reincarcare, consider ca, anul acesta, Programul ‘Rabla’ va contribui activ la reducerea poluarii datorate emisiilor autovehiculelor si, astfel, contribuim si noi cu o particica la trendul european transport zero-emisii”, a spus presedintele AFM.

Ministrul Mediului, Apelor si Padurilor, Cristiana Pasca Palmer, declara, recent, ca romanii ar putea avea posibilitatea sa achizitioneze o masina noua prin Programul ‘Rabla’, incepand de la jumatatea lunii mai.

In acest an, la fel ca si in 2015, vor exista eco-bonusuri, respectiv de 750 lei la achizitionarea unui autovehicul nou al carui motor genereaza o cantitate de emisii de CO2 mai mica de 100 g/km, in regim de functionare mixt, dar si pentru automobilele hibrid, astfel incat cumparatorii vor putea intra in posesia a maximum 9.000 de lei.

Pe de alta parte, in cazul programului „Rabla Plus” va exista, pe de o parte, o prima de 5.000 de lei acordata celor care vor sa cumpere un automobil nou hibrid, iar pe de alta parte de 20.000 de lei pentru o masina 100% electrica.

Noutatea este ca persoanele care vor sa aplice la „Rabla Plus” nu sunt obligate sa caseze o masina veche. Daca, insa, cei care vor casa o masina veche au in plan achizitionarea unei masini electrice, pot intra in posesia unui tichet valoric de 6.000 de euro.

Ministrul Mediului a mentionat, totodata, ca tot in cadrul programului „Rabla Plus” va exista si componenta de finantare a infrastructurii electrice.

Potrivit statisticii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), numarul autoturismelor hibride si electrice vandute in Romania a consemnat, in primele trei luni din 2016, un salt de 113,6%, pana la 126 de unitati, fata de acelasi interval din anul precedent, cand numarul acestora a fost de 59.

Astfel, in perioada ianuarie — martie din acest an, vanzarile de autovehicule ecologice au reprezentat echivalentul a 0,6% din totalul autoturismelor noi comercializate la nivel national.

Numai la nivelul lunii martie 2016, au fost vandute 52 de masini ecologice, in crestere evidenta (48,5%) fata de luna anterioara, cand s-au inregistrat 35 de unitati comercializate.

Cea mai comercializata marca auto ecologica a fost Toyota — cu 90 de unitati (+181,3% fata de T1 din 2015), urmata de Lexus (18 unitati, +20%) si Land Rover (6 unitati,—14,3%).

Datele APIA releva ca, pe intreg anul 2015, numarul autovehiculelor electrice si hibride noi vandute in Romania a fost de 495 de unitati, mai mult decat dublu (110%) comparativ cu anul 2014, cand au fost comercializate 236 de unitati.

Sursa: Agerpres

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *