KAIZEN-UN STIL DE MANAGEMENT PERFORMANT

  

            Mediul economic din tara noastra, ca de altfel din intreaga lume, este in prezent foarte agresiv sub aspectul concurentei si total imprevizibil. De aceea managerii nu au conditiile necesare pentru implementarea unor strategii de succes sau pentru adoptarea unor metode si tehnici prin care sa-si sporeasca eficacitatea. Cu toate acestea, exista preocupari pentru elaborarea unor strategii viabile care sa poata asigura, chiar intr-un mediu atat de tulburent cum este cel din economia romaneasca, supravietuirea organizatiilor. De altfel, intr-un mediu economico-financiar tulburent, cu evolutii inprevizibile, exista nu doar riscuri mari, ci si oportunitati de dezvoltare greu de imaginat intr-o economie stabila. In acest context consideram ca momentul actual este optim  pentru initierea de catre menegerii organizatiilor romanesti a unor actiuni energice pentru implementarea unor metode si tehnici de management, a caror aplicare poate asigura organizatiilor un spor considerabil de eficienta economica, indiferent de existenta unor factori perturbatori veniti din afara acestora.

            Scopul articolului nostru este acela de a face cunoscute unor manageri, si de a le reaminti altora, un set de metode care aplicate ar face posibile,  chiar si in contextual crizei actuale, nu doar evitarea falimentului, dar si obtinerea unui profit prin sporire competitivitatii si eficientei financiare. Ne referim la metode si tehnici de management, cum sunt: Lean, Six Sigma,  TQM, Ingineria valorii, Kaizen. 

            In acest articol ne vom referi doar la sistemul de management care poarta denumirea de KAIZEN, al carui succes a fost demonstrat in Japonia. Kaizen este un concept initiat de managerii japonezi, care semnifica o schimbare continua, zi de zi, in sensul de imbunatatire a activitatii organizatiilor. Spre deosebire de conceptia occidentala care presupune schimbare totala, la intervale mari de timp, cu folosirea unui volum mare de resurse, prin Kaizen se urmareste asadar o imbunatatire graduala, lenta, dar continua cu ameliorari de la o zi la alta. Japonezii au demonstrat ca desi imbunatatirile obtinute prin aplicarea Kaizen sunt mici la un moment dat, evaluate pe perioade de timp lungi, echivalente cu cele in care au loc schimbarile radicale din organizatiile occidentale, rezultatele sunt cel putin egale. In plus, imbunatatirea obtinuta prin aplicarea Kaizen se realizeaza cu un minim de cheltuieli si se asigura prin participarea intregului personal al organizatiei  

Caracteristicile specifice care asigura  abordarea cu succes a activitatilor Kaizen sunt urmatoarele:

         uita toate ideile aplicate in prezent in organizarea productiei;

         respinge in totalitate situatia existenta ;

         imagineaza-ti cum va functiona noua metoda;

         nu trebuie sa cauti perfectiunea, este buna si o imbunatatire cu 40-50%

                 a situatiei existente;

    nu face cheltuieli mari;

    problemele cu care te confrunti iti ofera posibilitatea sa-ti folosesti cunostintele si                     abilitatile de manager;

    ideile emanate de mai multe persoane sunt mai bune decat idea unei singure persoane;

    imbunatatirile nu au limite.

 

            Managementul prin Kaizen este orientat pe imbunatatirea fiecarui proces din fisa tehnologica a produsului, scopul principal fiind eliminarea pierderilor. Imbunatatirea proceselor asigura eficienta fabricatiei, activitatile Kaizen asigurand o maximizarea valorii produsului corespunzator cu cerintele beneficiarului, o diferentiere calitativa a acestuia, ceea ce il face mai atractiv, clientul fiind mai interesat sa-l cumpere. De asemenea, sunt eliminate acele functii ale produsului existent pentru care clientul nu manifesta interes si care aduc astfel o crestere a costului fara correspondent in valoare.   

In activitatile organizatiilor economice pierderile pot fi generate de urmatoarele cauze:

         supraproductie, apare atunci cand volumul productiei fabricate depaseste cererea pietei;

         nu se respecta cerintele metodei Just-in-time, adica stocurile de piese aduse la locurile de munca nu sunt optimizate;

         transporturile interne nu sunt optimizate, generandu-se miscari inutile in fluxul de fabricatie.

 

            Amintim ca sistemul de management Kaizen sta la baza sistemului de productie LEAN si al tuturor metodelor folosite de acesta.

 

            Avantajele pe care le poate aduce implementarea conceptului Kaizen:

         costurile de implementare sunt reduse, intrucat Kaizen realizeaza o folosire mai buna a resurselor existente si nu presupune investitii mari in ameliorarea tehnologiei;

         costurile de perfectionare a personalului sunt mai reduse decat in cazul altor metode;

         in Romania exista numeroase firme de consultanta in domeniu, inclusive un institute Kaizen, cu realizari importante in implementarea Kaizen;

         organizatiile in care a fost implementat Kaizenul (Grup Romet, Artic Targoviste, Pirelli Romania etc) au obtinut rezultate remarcabile in domeniul productivitatii muncii, al reducerii costurilor si cresterii competitivitatii.

 

            Implementarea sistemului de management  Kaizen in organizatiile economice din tara noastra ar putea aduce castiguri immediate prin eliminarea rispei si a pierderilor, prin cresterea productivitatii muncii cu 20-30%, reducerea costurilor de exploatare cu 15-20%, diminuarea suprafetelor utilizate, reducerea necesarului de echipamente si cresterea gradului de folosire a celor ramase, cresterea motivatiei personalului.  

            Evident, sunt si  factori care impiedica implementarea si obtinerea de rezultate bune in organizatiile romanesti. Intre acestia cel cu influenta cea mai mare este mentalitatea, profilul pshiologic al romanilor, care nu favorizeaza infaptuirea cerintelor acestui tip de management.

           

            In concluzie, prin aplicarea conceptului Kaizen, organizatiile economice ar putea diminua considerabil impactul negative al actualei crize economice si financiare. Kaizen este sistemul ideal de management pentru organizatiile cu resurse putine. Asa cum arata Masaaki Imai ,,Restructurarea sau reinventarea companiei dumneavoastra poate fi distructiva, costisitoare si, frecvent, nefunctionala. Aplicand Kaizen in gemba, se realizeaza imbunatatiri importante, cu costuri mici, in procesele esentiale ale afacerii – productie si servicii – si se pot obtine, ca niciodata pana acum, salturi majore in satisfacerea clientului, in calitate, productivitate si profitabilitate”.

            Pentru cei care vor sa-si insuseasca si sa aplice acest sistem recomandam experienta intreprinderilor din tara noastra care l-au aplicat, colaborarea cu Institul Kaizen din Bucuresti,  precum si o bibliografie:

 

Masaaki Imai – Gemba Kaizen, o abordare practica cu costuri reduse, amenegementului, traducere in limba romana, Editura  Finmedia, 2007

Taiichi Ohno – Sistemul de productie Toyota, o alternative la productia de serie, Editura Finmedia, 2005 

Maichel George – Lean Six Sigma, 2002

Ion Ionita – Managementul calitatii si Ingineria valorii, Editura ASE, Bucuresti, 2008

About Ion Ionita

Preocuparile mele sunt in urmatoarele domenii: managementul organizatiilor; elaborarea si fundamentarea economico-financiara a proiectelor de investitii; managementul calitatii; ingineria/analiza valorii; managementul proiectelor. Experienta profesionala poate fi demonstrata de cele 12 carti si 52 de articole pe care le-am publicat in domeniile mentionate, de cele 6 granturi finantate de CNCSIS si 7 contracte cu mediul de afaceri, toate in domeniile mentionate. De asemenea, de activitatile mele cu studentii, masteranzii si doctoranzii (30 de ani de activitate in invatamant). Doresc sa mai scriu cateva carti, sa particip la conferinte si congrese internationale, sa colaborez cu mediul de afaceri.

One thought on “KAIZEN-UN STIL DE MANAGEMENT PERFORMANT”

  1. Alexandru spune:

    Frumos prezentat…insa cred ca multi vad putin inteleg..ceea ce a-ti incercat sa descrieti in cateva cuvinte foarte clar si concis.

    Lupta cu mentalitatea romaneasca va continuua..mult timp de acum inainte…din pacate..

    All the best

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.