Legile Transparentei: Prin Institutul Roman de Training, de la Institutii la Cetateni

Stau de vorba cu Presedintele IRT, Domnul Ion Georgescu. Interviul acesta e determinat de stirea proaspata cu privire la un proiect de Formare pentru întărirea capacităţii de monitorizare şi participare la procesul decizional pe care IRT il derulaza pana in Decembrie 2010.

Mihail Brinzea: Domnule Georgescu, sunteti cunoscut in lumea non-guvernamentala ca un vizionar. Cum a venit ideea unui proiect care priveste capacitatea de participare la procesul decizional? Ce v-a determinat sa veniti cu aceasta propunere?

Ion Georgescu: Ideea acestui proiect a venit destul de natural din activitatile deja desfasurate de IRT in domeniul formarii pentru o mai mare transparenta. Proiectul „De la informatie la parteneriat” urmareste sa contribuie la formarea celor mai importanti actori ai transparentei institutionale: utilizatorii legilor privind accesul la informatii si transparenta decizionala. De multi ani, atat entitati statale (Agentia pentru Strategii Guvernamentale, Institutul National de Administratie) cat si organizatii neguvernamentale au derulat numeroase traininguri pentru cei din administratia publica, responsabili de aplicare legilor transparentei. S-a facut destul de putin insa pentru cei care au interesul sa utilizeze legea. Am simtit de mult timp aceasta nevoie si, cand am vazut oportunitatea cofinantarii proiectului prin Fondul Social European, prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POS DRU), am redactat acest proiect. Acest proiect imbina o tema pe care IRT a lucrat mult, cu o metodologie noua, moderna, noua chiar si pentru noi – e-learning-ul.

Mihail Brinzea: N-am sa va intreb care sunt obiectivele … pe acestea le poate citi pe site oricine … dar vreau sa dezvaluiti pentru cititorii blogului meu ce urmariti in fond cu proiectul acesta? Ce schimbare vreti sa faceti si de ce ar fi nevoie de o astfel de schimbare?

Ion Georgescu: Schimbarea profunda pe care ne propunem sa o promovam este mai degraba una de atitudine – urmarim ca participantii la cursurile noastre sa inteleaga ca se pot influenta legal politicile publice. Se spune ca lucrurile si oamenii nu se schimba – ne schimbam noi pozitia sau atitudinea fata de ei. Din aceasta perspectiva, propunem participantilor ideea ca „se poate”. Apoi oferim instrumentele prin care sa poata efectiv urmari obiectivele organizatiilor din care fac parte.

Mihail Brinzea: IRT deruleaza acest proiect, se alege in piata non-guvernamentalelor cu un plus la faima pe care o are deja, mai acopera ceva salarii si costuri administrative … cu ce se pot alege cei care ar dori sa participe la acest proiect … cu ce s-ar putea alege cititorii mei daca vor marsha la invitatia voastra de a fi participanti activi alaturi de voi?

Ion Georgescu: Dincolo de acea alta perspectiva fata de decidentul public despre care am vorbit ceva mai devreme, participantii la cursuri vor obtine instrumentele prin care sa poata urmari interesele organizatiei in relatia cu autoritatile si institutiile publice. Vor putea reprezenta mai bine organizatia neguvernamentala, sindicatul sau organizatia patronala in care activeaza. In plus, participantii la cursurile in sala vor beneficia si de un certificat de absolvire recunoscut de Ministerul Educatiei si Ministerul Muncii.

Mihail Brinzea: Concret, care sunt programele de formare la care ne-am putea inscrie si ce criterii trebuie sa indeplineasca potentialii participanti pentru a fi acceptati in program?

Ion Georgescu: Cei interesati si care fac parte din grupul tinta (ONG si parteneri sociali) pot participa atat la un program de formare online, fara limita de numar de participanti, cat si la un curs in sala, unde participarea este limitata la 120 de persoane, cate 15 pe regiune. Detalii despre cursuri veti putea gasi incepand cu luna ianuarie pe site-ul proiectului, www.transparenta.info.

Mihail Brinzea: Multumim mult pentru amabilitatea de a raspunde intrebarilor si succes!

About Mihail Brinzea

La scurt timp dupa ce Medierea a devenit procedura legala in Romania prin Legea 192/2006, in 2008 m-am autorizat ca Mediator. In Decembrie 2009 am fondat cu un grup de specialisti, Mediatori Autorizati ca si mine, Colegiul Mediatorilor, Asociatie Profesionala, care se ocupa structurat de dezvoltarea profesionala a membrilor, de educatie si formare in prevenirea conflictelor (nu doar in corporatii si comunitati), promovand Medierea ca alternativa de rezolvarea a conflictelor, nu numai pentru ca este mai eficienta ci si mai durabila. Medierea este o procedura legala prin care ambele parti castiga (Legea 192/2006 si 370/2009) prin care spre deosebire de instante – unde unul dreptatea nu poate fi data ambelor parti, unul pierde altul castiga – in Mediere ambele parti isi administraza dreptatea, caci ele produc – dupa o procedura bine definita – solutia conflictului in care se afla. Am pregatire in domeniul programelor de finantare pentru dezvoltare, al managementului programelor si proiectelor, precum si in domeniul Relatiilor Internationale de Cooperare pentru Dezvoltarea Societatii Civile. Am participat la diferite cursuri de formare, programe de training, pe tema finantarilor nerambursabile. In 2007 am absolvit Cursul de Specializare Post Universitara in Management si Relatii Economice Internationale la Academia de Studii Economice din Bucuresti. In 2008 am absolvit cursul de Expert Achizitii Publice si cursul de Mediatori (avand competente inclusiv in medierea conflictelor in domeniul economic). Sunt Formator si Evaluator certificat de Ministerul Muncii Familiei si Egalitatii de Sanse si de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Timeretului. Din anul 2007 cooperez cu Consiliul National Pentru Formarea Profesionala a Adultilor avand ca atributii evaluarea de competente profesionale si evaluarea programelor de formare profesionala pentru autorizarea furnizorilor de formare profesionala in domeniile formarii si managementului. Pana in 1996 am lucrat ca redactor si traducator de limba Engleza in institutii ale Patriarhiei Romane. Am o buna pregatire profesionala in domeniul Istoriei Religiilor si in domeniul relatiilor Ecumenice Internationale, preocupari de studiu cu privire la impactul social al doctrinelor religioase si influentele acestora in dezvoltarea comunitara, in afirmarea valorilor individuale si sociale, precum si la tendintele institutiilor religioase de a determina si contribui, teoretic si practic la evolutii de tipul economiilor sociale. Intrucat am studii de Master in Teologie si in Statele Unite ale Americii si cooperez prin natura serviciului cu Biserici din Europa de Vest, cunosc nuantele si modul diferit de relationare institutional sociala in materie de politici pentru comunitate, avand preocupari de studiu comparativ in acest domeniu. Am fost membru (2 mandate in Comisia Biserica si Societate – institutie de relationare a Conferintei Bisericilor Europene cu Comisia Europeana si cu Parlamentul European). Domeniul de activititate Din anul 1996 lucrez ca angajat al AIDRom, in domeniul atragerii de fonduri nerambursabile pentru dezvoltare comunitara si imbunatatirea serviciilor sociale si de educatie in Romania avand atributii in: – Conceperea strategiei de formare a asociatiei si a institutiilor partenere; – Atragerea resurselor financiare necesare strategiei; – Coordonarea programului Traning for Transformation; – Coordonarea echipelor de traineri si consultanti; – Evaluarea proiectelor inaintate spre finantare de organizatii neguvernamentale; In 2007 am fost ales Secretar General al Forumului Regional pentru Drepturile Omului in Romania si mandatul pe care l-am asumat are ca prioritate implementarea sporita a articolelor 22 si 26 din Carta Universala a Drepturilor Omului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.