Minighid privind restructurarea companiilor

Ce inseamna
Restructurarea inseamna reorientarea / redimensionarea / reproiectarea totala sau partiala a activitatii companiei in vederea mentinerii sau consolidarii unui avantaj competitiv pe piata si asigurarea viabilitatii afacerii.

Cauze
Cauzele majore care determina restructurarea si interventii majore in activitatea companiei sunt cele care afecteaza supravietuirea firmei:
* scaderea rapida a vanzarilor si a cotei de piata a companiei;
* diminuarea accentuata a profitabilitatii ca urmare a cresterii continue a costurilor;
* dificultati majore privind finantarea afacerii pe termen scurt si lung;
* degradarea generala a indicatorilor de performanta.
Alte cauze care pot declansa un proces de restructurare a companiei sunt cele care influenteaza nefavorabil performantele si potentialul de dezvoltare al afacerii:
* ineficienta sistemului actual de management al firmei;
* neadaptarea obiectivelor si strategiilor de firma la contextul general al mediului de afaceri.

Scopul
Scopul demararii unei proiect de restructurare a unei companii este determinat de ciclul de viata al afacerii (expansiune, maturizare, declin), de conjunctura generala a mediului de afaceri si de performantele proprii ale companiei.
Restructurare poate fi necesara pentru:
* sustinerea extinderii si consolidarea afacerii;
* pregatirea unui “exit” sau integrarea intr-un grup de companii.
* stabilizarea si supravietuirea companiei;

Obiective
Obiectivele restructurarii sunt strans legate de scopul acesteia. Cateva exemple:
* identificarea si eliminarea activitatilor care genereaza pierderi constante pentru companie;
* reorganizarea si optimizarea activitatilor care pot genera vanzari, profit si lichiditati;
* reproiectarea proceselor de business astfel incat sa duca la imbunatatirea generala a performantelor afacerii.

Etape
Pentru a initia un proces de restructurare a afacerii, trebuie sa parcurgem urmatoarele etape:
* elaborarea unei analize SWOT a companiei: oportunitati si riscuri specifice mediului de afaceri in care activeaza firma, puncte tari si puncte slabe din activitatea curenta a firmei;
* identificarea simptomelor semnificative si stabilirea optiunilor de “interventie” pentru optimizarea performantelor companiei: planuri de actiune punctuale (revizuirea politicii de produs pe pietele tinta, reducerea treptata a costurilor fixe) sau planuri de restructurare totala sau partiala a companiei;
* evaluarea scopului si intensitatii / necesitatii restructurarii firmei;
* stabilirea obiectivelor si a planului de restructurare strategica sau operationala a companiei;
* implementarea si evaluarea planului de restructurare.

Tipuri de restructurare
In functie de cauzele, scopul si obiectivele restructurarii afacerii, putem mentiona urmatoarele tipuri de restructurare:
* dupa sfera de cuprindere:
– globale (afecteaza activitatea generala si toate domeniile de activitate ale firmei);
– partiale (un domeniu de activitate: comercial, informational, financiar, resurse umane);
* dupa natura abordarilor:
– manageriale (activitati, echipa de management, metode de management, sisteme de monitorizare, evaluare si anticipare a performantelor afacerii, modalitati de fundamentare a deciziilor);
– organizatorice (activitati, structura organizatorica, personal angajat, performante, salarizare si bonusare);
– financiare (activitati, surse de finantare, profitabilitate, lichiditate)
In conditiile actuale de “reasezare” a mediului de afaceri, as mentiona caracteristicile unor strategii de restructurare partiala a companiilor:
* restructurare comerciala: reproiectarea si optimizarea coordonatelor de piata, de produse, de clienti, de furnizori, de retea de aprovizionare,  de distributie si desfacere;
* restructurare informationala: reproiectarea sistemului informatic astfel incat sa se puna accentul pe raportari manageriale necesare pentru analiza profitabilitatii si lichiditatilor afacerii pe tipuri de activitati, produse, clienti;
* restructurare financiara: stabilirea si monitorizarea performantelor centrelor de profit si a centrelor de cost, eliminarea centrelor care genereaza pierderi sau dezechilibre financiare.

Cine elaboreaza planul de restructurare
Restructurarea afacerii este stabilita de proprietarul afacerii. Planul de restructurare a companiei poate fi elaborat de o echipa de consultanti in managementul afacerii sau de echipa de management a companiei (mai rar).
In general se apeleaza la o echipa de consultanti pentru restructurarea afacerii, pentru ca exista expertiza si obiectivitatea necesara unui astfel de proiect.

Implementarea si evaluarea restructurarii
Pentru implementarea unui plan de restructurare a companiei, trebuie sa se aiba in vedere:
* pregatirea unui climat favorabil schimbarilor: personalul trebuie sa inteleaga necesitatea, scopul si obiectivele retructurarii si sa fie implicat activ in procesele care urmeaza a se derula in cadrul companiei;
* pregatirea premiselor de lucru si a resurselor umane, materiale, informationale si financiare pentru punerea in practica a planului de restructurare a companiei;
* coordonarea si monitorizarea continua a derularii programului de restructurare.
Evaluarea rezultatelor obtinute prin implementarea unui program de restructurare se face in corelatie cu scopul si obiectivele stabilite in faza de elaborare a progamului de restructurare si, de multe ori, aceasta evaluare se face cu ajutorul indicatorilor economico-financiari care masoara eficienta activitatii companiei:
* cifra de afaceri a crescut cu 20%, ca urmare a restructurarii gamei de produse si a clientilor;
* costurile fixe au scazut cu 30%, ca urmare a restructurarii canalelor de distributie si a reducerii consumurilor de resurse materiale si financiare din cadrul companiei;
* capitalul de lucru a scazut cu 25%, ca urmare a optimizarii politicilor de achizitii, stocare si plati catre furnizori si a politicilor de vanzare si incasare de la clienti.

Timpul aferent restructurarii companiei
Timpul alocat unui proiect de restructurare a unei companii depide de urmatoarele elemente:
* dimensiunea si complexitatea activitatii firmei (productie, comert, servicii) si a resurselor implicate (capacitati de productie si desfacere, tehnologie, personal etc);
* evaluarea cauzelor si a scopului si obiectivelor restructurarii;
* elaborarea planului de restructurare, pregatirea implementarii si executia planului de restructurare.
Tinand cont de cele precizate anterior, timpul alocat unui proces de restructurare poate varia intre 6 luni si 1-2 ani.

Va invit sa comentati si sa completati acest minighid privind restructurarea companiilor.
Pentru mesaje private, va invit sa ma contactati la adresa [email protected].

Alte intrebari si raspunsuri privind managementul afacerii pot fi regasite si aici sau aici.

Anda Racsa

Anda Racsa

Antreprenor, manager, consultant, trainer ABC Training Consulting. 19 ani practica profesionala in domeniul managementului financiar al afacerii din care 9 ani experienta ca antreprenor si manager al firmei ABC Training Consulting. Certificari profesionale: Consultant bancar – certificat de IBR si CNFPA, promotia 2010; Auditor financiar – certificat de CAFR, promotia 2009; Formator (trainer) – certificat de CNFPA, promotia 2007. Furnizez servicii de training, consultanta si asistenta antreprenoriala si manageriala: Evaluarea fezabilitatii ideii sau a afacerii in derulare, Planificarea afacerii si elaborarea planului de afaceri antreprenorial si managerial, Organizarea si coordonarea contabilitatii manageriale afacerii, Managementul costurilor si al cash-flow-ului. Periodic organizez evenimente dedicate antreprenorilor, managerilor si specialistilor – unde dezbatem subiecte specifice managementului si optimizarii afacerii si identificam solutii si oportunitati de colaborare.

2 Replies to “Minighid privind restructurarea companiilor”

  1. andaracsa spune:

    Buna, Adelina!

    Asa cum am mentionat si in articolul de mai sus, timpul necesar pentru elaborarea unui proiect de implementare (si pentru implementarea acestuia) depinde de foarte multi factori specifici, cum ar fi:

    – scopul si obiectivele proiectului de restructurare:
    1.stabilizarea si supravietuirea companiei;
    2. sustinerea extinderii si consolidarea afacerii;
    3. pregatirea unui „exit” sau integrarea intr-un grup de companii.

    – dimensiunea si complexitatea activitatii companiei;

    – cantitatea si calitatea informatiilor economico-financiare prelucrate corespunzator identificarii surselor de castig si de pierderi ale afacerii;

    – accesul la documentele fizice si informatiile electronice ale firmei;

    – disponibilitatea spre comunicare a persoanelor cheie din interiorul companiei;

    In functie de aceste elemente (si altele) se stabilesc:
    1. coordonatele generale si obiectivele specifice ale programului de restructurare;
    2. echipa de lucru formata din experti din domeniul financiar, comercial, resurse umane, juridic, tehnic;
    3. timpul necesar pt elaborarea proiectului de restructurare.

    Pentru un raspuns mai detaliat, te rog sa ma contactezi ([email protected])

  2. Adelina M spune:

    Anda,
    Te rog frumos ai putea sa prezinti estimativ timpul necesar redactarii unui proiect de restructurare. Ma refer la numarul de ore/ zile/ saptamani necesare pentru culegerea informatiilor, analiza si redactarea planului.
    Cam din cine este compusa echipa care se ocupa de restructurare. Calificarea necesara a oamenilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top