Ministerul Fondurilor Europene propune un Contract national de Constructii care sa inlocuiasca actualul standard

constructii.jpg

autostrada_transilvaniaO comisie interministeriala condusa de Ministerul Fondurilor Europene lucreaza in prezent la elaborarea unui Contract national de Antrepriza care sa inlocuiasca celebrul contract tip FIDIC (actualul standard pe contracte), insa schita noului proiect prevede eliminarea obligatiei ca Autoritatea Contractanta sa angajeze un Inginer, acel consultant extern care supervizeaza lucrarea. Desi initiatorii spun ca momentan proiectul e inca in dezbatere si va suferi modificari, iar constructorii nu par deranjati de posibila eliminare a Inginerului din ecuatia Beneficia-Antreprenor, surse din piata si din societatea civila trag un semnal de alarma cu privire la dezechilibrele ce pot aparea daca acest Contract national de antrepriza ar ramane in forma actuala.

Un Contract National de Antrepriza care sa inlocuiasca modelul FIDIC

O comisie interministeriala condusa de Ministerul Fondurilor Europene (MFE) si secretarul de stat Emanoil Radu Dascălu a elaborat o intr-o forma incipienta un Contract de Antrepriza care sa fie noul model pentru contractele de lucrari la nivel national si care sa inlocuiasca contractele FIDIC (Federatia Internationala a Inginerilor Consultanti), contracte standard in domeniul constructiilor si instalatiilor, utilizate drept modele de referinta pe plan international si care au stat la baza lucrarilor publice realizate in ultimii ani in Romania.

 Inginerul Consultant iese din ecuatia contractului intre Beneficiar si Antreprenor

Una din marile deosebiri ale proiectului propus de autoritati si formula FIDIC este eliminarea obligativitatii angajarii unui Inginer care sa supervizeze lucrarile contractate de Beneficiar.

Surse avizate din piata sustin ca forma propusa de MFE este imperfecta si are multe ambiguitati, iar lipsa inginerului ar putea fi o vulnerabilitate mare pentru sectorul public de constructii.

La fel, si din societatea civila au venit semnale de alarma. Mihai Croicu, expert tehnic in cadrul Asociatiei Pro Infrastructura si membru in colegiul director al API, a precizat ca „folosirea modelului de contract national propus de MFE va face imposibila participarea oricarei firme serioase la vreo licitatie publica in Romania, blocand practic intregul sector pe o perioada nedeterminata„.

Pro Infrastructura: „Propunerea de contract pune intregul risc de proiect in sarcina constructorului si elimina orice risc din sarcina beneficiarului”

„Practic, se doreste trecerea de la un model tripartit (beneficiar – constructor – inginer independent), standard in intreaga lume de mai bine de cincizeci de ani pana astazi, la un model bipartit, abandonat in cam toata lumea dupa al doilea razboi mondial”, sustine reprezentantul API.

„Propunerea curenta de contract practic distruge complet managementul de risc, punand intregul risc de proiect in sarcina constructorului si eliminand orice risc din sarcina beneficiarului (Guvernul Romaniei, in speta). Astfel, in propunerea de contract, se elimina complet „inginerul”/”project manager-ul”/”consultantul”, adica entitatea independenta care distribuie riscurile. Adica exact cel care certifica executia corecta a lucrarilor, autorizeaza platile, si supervizeaza comportamentul just al ambelor parti in cadrul contractual este eliminat„, a mai declarat Croicu din partea Pro Infrastructura.

Secretar de stat din MFE: „De supervizarea lucrarilor se poate ocupa autoritatea Contractanta acolo unde are oameni competenti”

De cealalta parte, secretarul de stat din MFE, Emanoil Dascalu, a declarat luni intr-o dezbatere intre minister, mai multi constructori si reprezentanti ai federatiilor patronale si din constructii, ca de supervizarea lucrarilor, macar in cazul anumitor contracte, se poate ocupa chiar autoritatea contractanta atata timp cat exista oameni competenti si bine platiti, „in locul milioanelor cheltuite pe consultanta”.

Secretarul de stat a pomenit, spre exemplu, de o echipa mica si eficienta, de 60 de oameni, intr-o instituie precum CNADNR sau CFR, care sa se ocupe de supervizarea lucrarilor ce acum e in sarcina Inginerului FIDIC.

Secretarul de stat a sustinut in timpul dezbaterii ca actualul contract FIDIC are anumite probleme si ca, in Romania, nu s-a pus niciodata problema traducerii sale foarte proaste, iar in timp Beneficiarii au transformat clauzele si au denaturat continutul, ducand la un dezechilibru intre Beneficiar si Antreprenor.

Dascalu sustine ca dirigentia de santier ar trebui sa aiba un rol mai important, iar aceasta sa fie contractata direct de catre beneficiar.

Secretar de stat din MFE: „Nu vrem sa eliminam consultantul din ecuatie. Beneficiarul are libertatea sa angajeze un inginer daca decide ca are nevoie”

Secretarul de stat Dascalu a declarat, ulterior dezbaterii, pentru reporterul HotNews.ro ca, in propunerea de contract de antrepriza pe care a inaintat-o, rolul Inginerului nu este ocolit si ca se lasa libertate catre beneficiar sa poata sa angajeze atunci cand considera ca are nevoie de asistenta unui inginer.

„Nu vrem sa eliminam consultantul din ecuatie, insa acum acel consultant e obligatoriu si e obligatoriu consultantul FIDIC. Multi recunosc ca in momentul de fata consultantul/inginerul in Romania nu este reglementat si nu se intelege foarte clar cu ce se ocupa”, a declarat Dascalu.

„Noi dorim doar ca aceste lucruri sa fie foarte bine reglementate. Este clar ca, in momentul actual, beneficiarul nu are capacitatea prin resurse proprii sa se ocupe de rolul inginerului. Dar este altceva ca Beneficiarul sa poata sa aleaga si sa aleaga pe acele tipuri de lucrari pe care chiar e nevoie de specializare. In momentul de fata exista posibilitatea ca Beneficiarul sa opteze daca vrea consultanta externa, daca are nevoie. Daca tu ai oameni buni in subordine, de ce sa mai fi obligat sa ii iei din afara?”, a mai spus Dascalu.

In orice caz, secretarul de stat sustine ca exista intentia de a realiza mai multe tipuri de Contracte Nationale atat pentru antrepriza (pentru constructori), dar si pentru proiectanti si unul pentru consultanti/ingineri. Cu toate acestea, secretarul de stat a precizat ca si-ar dori adoptarea noului model de contract de antrepriza cat mai repede, pana la mijlocul lunii martie.

Constructorii au avut si ei nemultumiri fata de actuala forma a Contractului de Antrepriza

In cadrul dezbaterii de luni dintre minister si constructori, discutiile s-au axat pe alte elemente neconcordante ale contractului propus de MFE, si nu neaparat pe lipsa Inginerului din ecuatie.

Fata de proiectul propus, constructorii au fost de parere ca un contract foarte dur impotriva antreprenorului nu garanteaza o buna executie si ca trebuie sa existe un echilibru.

Unii constructori au precizat ca proiectantul ar trebui sa aiba responsabilitati si in supervizarea lucrarilor ulterioare, iar consultantul/inginerul ar trebui sa fie ales din timp de catre Beneficiar si sa-i ofere sprijin inca din faza licitatiei, inclusiv sprijin comisiei de evaluare a ofertelor de la licitatie.

In parte, din constructorii prezenti la intalnirea cu reprezentantii MFE, majoritatea erau impotriva consultantului, asa cum apare el in prezent in contractele aplicate la noi, insa recunosc ca in contractul FIDIC, in viziunea originala, inginerul e gandit ca punctul de echilibru intre Antreprenor/Constructor si Beneficiar/Contractant.

In plus, unii dintre constructori au recunoscut ca un contract FIDIC ar evita abordarile „locale” pe care unele autoritati le pot avea. Mai mult, unii dintre contructori au dat exemplu perioada anilor 2000 cand s-a lucrat pe contractele FIDIC din engleza si cu inginer strain, iar lucrarile au decurs asa cum ar fi trebuit.

Documente utile:
Forma actuala a Contractului de Antrepriza propus de MFE
Conditiile Contractuale Generale ale Contractului de Antrepriza propus de MFE

Sursa: hotnews.ro

2 thoughts on “Ministerul Fondurilor Europene propune un Contract national de Constructii care sa inlocuiasca actualul standard”

  1. Balici Mihai spune:

    Cunosc faptul ca Reabilitarea scolilor din Bucuresti s-a realizat printr-un imprumut de 200 de milioane de euro de la BEI , pentru care platim dobanzi usturatoare
    Mai mult in timp ce pierdem 6 miliarde de euro prin programul EUROPEAN 2007-2013 , bani pentru care tara a platit in mod cert direct sau indirect 12 miliarde de euro , bancile se arata foarte interesate sa ne acorde in continuare credite ,dar nu pentru cofinantari sau derulari de programe la programul european 2014-2020 , ci sa finanteze ele infrastructuri in mediul rural ,investitii urmarite de guvern, deci lucrari necontrolate de UE si unde preturile sunt triple , licitatiile trucate
    Interesant este ca banca BEI si-a pus consultantul agreat de ea *firma capusa* si un simplu sef serviciu primeste cca 10,000 de euro pe luna ,de unde credeti din imprumut
    Sper ca acest guvern sa isi dea seama de ce a saracit tara , care sunt hienele care trag din trupul tarii ultimele rezerve si sa aduca tara pe drumul normalului si astfel si companiile , bancile multinationale sa inteleaga ca s-a sfarsit perioada *sat fara caini* sau popor adormit

  2. Ion Pana spune:

    Cu fonduri Euopene cred ca Europa este constienta ca are o istorie comuna , si chiar ca merita sa fie cunoscuta. Va propun sa eliberati un precontract din care sa rezulte ca-mi voi primii eu sau orice membru al familiei mele pana le al 7-lea urmas 30 la suta din valoarea stabilita de competentele internationale in acest moment. . In conditiile in care nu se demonstreaza a fi PALPABIL TEZAURUL BANUIT A EXISTA in locatia indicata de mine, consimt sa fie anulat PRECONTRACTUL INITIAT. Sunt constient ca va lipseste curajul, dar nici eu nu ma pot prezenta cu cateva sute de kg. de aur la muzeul dinn Ploiesti[ cum de fapt mi s-a solicitat. Atentie !Valoarea tezaurului nu este data da sutele de kg. ci de INCARCATURA ISTORICA EUROPEANA . telefon 0785702321 Pana acum am apelet la Ministerul Culturii. , Am fostignorat, EUROPA ARE DREPTUL SA-SI CUNOASCA ISTORIA , Consider ca acesta este motivul p[entru care am fost ignorat. Cu stima.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *