Ministerul Transporturilor promoveaza la Rotterdam proiecte de infrastructura pentru finantare prin Planul Juncker

infrastructura.jpg

Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a coordonat, in cea de-a doua zi a Reuniunii Anuale TEN-T Days de la Rotterdam, promovarea celor 16 proiecte de infrastructura de transporturi ale companiilor aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor, care pot fi finantate prin Fondul European pentru Investitii Strategice (EFSI), ce reprezinta nucleul Planului de Investitii pentru Europa (Planul Juncker).

Potrivit unui comunicat al ministerului de resort in cadrul sesiunii „Boosting EFSI Investments In Transport’ (Stimularea investitiilor strategice din fonduri europene in transporturi), ministrul a sustinut importanta proiectelor ce vizeaza toate modurile de transport.

„Companiile Ministerului Transporturilor au luat parte la prezentarile pe domenii, iar prin promotorii antrenati si pregatiti pentru cele 16 proiecte si-au prezentat oferta potentialilor investitori si au inregistrat feedback-ul acestora. Acest lucru le va permite sa-si consolideze conceptele de proiect. Promotorii romani s-au intalnit si cu Violeta Bulc, comisarul european pentru transporturi, care si-a exprimat aprecierea pentru viteza cu care Romania a pregatit proiectele, dupa intalnirea de la Conferinta Regionala privind Planul de Investitii pentru Europa, care a avut loc la Ljubliana, in luna aprilie 2016, atunci cand s-au purtat discutiile initiale referitoare la fondurile EFSI”, se mentioneaza in comunicatul MT.

Dintre proiectele discutate, cele din domeniul aerian se refera la extinderea Aeroportului Baneasa (renovare si modernizare terminal, turn de control, cai de rulare, platforma avioane, parcare, iluminare, statie de carburanti, statie de pompieri) si extinderea Aeroportului Otopeni (un nou terminal realizat in doua etape, platforme avioane, cai de rulare, conexiune la reteaua rutiera, parcare, cladiri auxiliare, turn de control, echipamente si vehicule speciale).

In domeniul rutier, proiectele vizeaza constructia Autostrazii Craiova — Pitesti (121 kilometri), aducerea Centurii Sud Bucuresti la profil de autostrada (48 km) si mentenanta autostrazilor Bucuresti — Constanta (A2) si Bucuresti — Pitesti (A1).

In domeniul feroviar, s-a discutat despre un pachet de investitii pentru conectarea Bucurestiului cu zonele industriale din sud, modernizarea liniilor de cale ferata aflate pe Coridorul Orient Est-Mediteranean, modernizarea si electrificarea liniei de cale ferata Constanta — Mangalia (44 km), iar in domeniul naval se urmaresc proiecte ce au ca obiect constructie cheu la Gura Canalului Dunare — Marea Neagra — 287 metri de cheu, terminal de 1,8 ha; extindere cheu dana 85 — 89 — 578 m de cheu, terminal de 4,4 ha; terminal de containere pe insula artificiala — extindere insula artificiala prin metoda pamant castigat din mare (66,6 ha) si constructie terminal de containere de 28 ha; terminal de cereale pe insula artificiala — extindere insula artificiala prin metoda pamant castigat din mare si constructie terminal de cereale de 18 ha; realizarea unei statii de bunkeraj LNG — 241 m de cheu, 8 ha suprafata, capacitate de 5.000 — 7.500 metri cubi; Mol 3-4 — terminal de cereale (suprastructura) cu capacitate de 120.000 de tone — ulterior dezvoltarii infrastructurii din fonduri structurale si platforma industriala Port Constanta Sud — realizare infrastructura pe insula (22 ha) si pe tarm (6 ha), cheu de 350 metri, sistem de conducte.

„Vreau sa felicit Romania pentru numarul mare de proiecte prezentate aici. Fondul European pentru Investitii Strategice (EFSI) este un mecanism nou, din care trebuie sa invatam: trebuie sa fim activi, sa construim experiente. Conferinta de astazi este foarte importanta pentru ca este prima data cand companii de stat si investitori pot discuta investitii concrete si oportunitati. Prin acest fond avem la dispozitie 315 miliarde de euro pentru proiecte din 17 tari’, a declarat comisarul european pentru transporturi, Violeta Bulc, potrivit comunicatului MT.

De asemenea, la reuniunea de la Rotterdam, a fost adus in discutie si transportul feroviar de marfa. O serie de masuri au fost adoptate in sesiunile de discutie ale ministrilor transporturilor referitoare la imbunatatiri eficiente pentru a elimina blocajele si a facilita traficul international pe Coridorul de Transport Feroviar de Marfa Orient-Est-Med, alaturi de Programul de actiuni privind Coridorul Orient-Est-Med, reducerea timpilor de asteptare transfrontaliera in transportul feroviar de marfa, alaturi de planul de actiune aferent.

Fondul European pentru Investitii Strategice (EFSI) reprezinta nucleul Planului de Investitii pentru Europa (Planul Juncker). EFSI nu este un fond de investitii clasic, in sensul in care veniturile publice sunt colectate si alocate pe proiecte alese in urma unui proces de selectie condus de autoritati publice, ci este un fond de „facilitare si multiplicare’, in sensul in care fonduri publice sunt alocate pentru a stimula investitii private, printr-o interfata indeplinita de Banca Europeana de Investitii.

EFSI vizeaza infrastructura strategica, inclusiv cea de transport, putand fi finantate diferite tipuri de proiecte daca aranjamentele institutionale si de proiect permit implicarea investitorilor straini. Aceste proiecte pot fi autostrazi/drumuri expres, cai ferate, servicii feroviare, porturi, canale navigabile, aeroporturi.

Sursa: Ministerul Transporturilor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top