Ministrul Transporturilor atrage atentia asupra unor eventuale dezangajari de fonduri europene in 2018

646x404-1.jpg

Ministrul Transporturilor, Lucian sova, a avertizat, miercuri, asupra unor riscuri de dezangajare de fonduri europene, vizate fiind proiectele Centurii Constanta si tronsonului Sibiu – Orastie.

„Este un subiect care ma inspira mult in sensul ca ma face sa cred si mai mult in nevoia de exigenta si de determinare in a face receptiile, atatea cate putem face, intr-un standard de legalitate si de conditionalitati tehnice indeplinite de asa maniera incat nici repede, nici peste ani, sa nu ne mai expunem unor riscuri cu care ne confruntam acum si asupra carora ni s-a atras atentia din partea Autoritatii de Audit cu privire la cateva proiecte la care inca trebuie sa se mai intervina, lucru pe care am inceput deja sa-l facem impreuna cu cei de la Companie (CNAIR – n.r.), cat si din perspectiva administrativa, pregatind niste documente si pentru Comisia Europeana. Deci, generic vorbind, ma refer la centura Constantei cu profil de autostrada si, de asemenea, la segmentul Sibiu-Orastie. Suntem atenti la aceste subiecte, lucram de-o maniera – afirm responsabila – in a strange argumente, dar in a si cataliza energiile contractorilor care au fost pe acele segmente sa le aduca la standardul exigentelor Autoritatii de Audit”, a spus ministrul, la sfarsitul dezbaterilor din Comisia pentru transporturi din Camera Deputatilor.

In plus, presedintele Comisiei pentru transporturi, Lucian Bode (PNL), si deputatul liberal Marius Bodea au avertizat ca Romania risca in 2018 sa piarda 1,2 miliarde de euro pe mecanismul CEF (Mecanismul pentru Interconectarea Europei) pentru proiecte ce vizeaza investitii in infrastructura de transport feroviar si imbunatatirea navigatiei pe Dunare.

„La sfarsitul anului trecut, la Bruxelles, a avut loc o intalnire care a fost coordonata de DG Move si de Agentia Executiva pentru Inovare si Retele. Subiectul intalnirii la care au participat si reprezentanti ai Ministerului Transporturilor si ai CFR SA, care nu a fost prezentat in media, si putina lume stie, a fost legat tocmai de situatia critica in care se afla implementarea proiectelor mari in Romania, finantate din acest fond CEF, si anume cei 1,13 miliarde euro mai exact. Din cele sapte proiecte ale CFR SA, care au fost prinse in finantare din acest fond, toate sapte au intarzieri cuprinse intre 1 si 2 ani in ceea ce priveste implementarea si, evident, concluziile au relevat si cauzele. Prima dintre ele, explicit consemnata de reprezentantii Comisiei Europene, a fost capacitatea administrativa deficitara de la nivelul CFR SA, cu toate ca a avut parte de o asistenta intensa din partea Jaspers si BEI. A doua cauza au constituit-o procedurile de achizitii extrem, extrem de greoaie, situatie in care documentatiile au fost respinse de cinci ori de catre ANAP, lucru care este absolut de neinteles si, evident, situatii in care CNSC a anulat procedura de achizitie”, a precizat Bodea.

Potrivit acestuia, termenul limita pana la care CFR SA trebuie sa vina cu un raport de progres, pentru a nu pierde finantarea, este luna martie 2018.

„Dupa cum cunoasteti, termenul limita impus de aceasta data de catre finantatori este martie 2018, timp in care CFR SA trebuie sa vina cu un raport de progres concludent, concret, cuantificabil de la inceputul lunii decembrie pana la sfarsitul lunii martie. Mai este o luna si ceva pana atunci. in situatia in care acest lucru nu se va intampla si nu vor exista pasi concreti facuti de cei responsabili, decizia a fost una clara: acea finantare de 1,13 miliarde dispare. Tot ceea ce s-a cheltuit pentru aceste proiecte, in principal salarizari pe proiect, va fi returnat de statul roman si ramanem cu o mare gaura. Daca aceasta ipoteza socanta se va intampla, sa pierdem aceasta finantare, cine va raspunde?”, a adaugat deputatul liberal.

La randul sau, Lucian Bode a subliniat ca, din cele 24 de tari care au accesat CEF, Romania se afla pe locul 23 si risca sa piarda banii.

„Romania a inregistrat evolutii limita catre zero in implementarea acestor proiecte. Practic, s-au dat banii – cateva milioane de euro pe partea de salarii, pentru a demara lucrarile – si din cele 24 de tari care au accesat mecanismul CEF in acest moment Romania se afla pe locul 23. Pana in martie exista au grafic de progres. in conditiile in care nu se realizeaza acest grafic de progres, riscam intr-adevar sa pierdem acesti bani – 1,2 miliarde de euro”, a avertizat si presedintele comisiei.

Mai multe detalii aici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top