Noul regim al organizării şi exploatării jocurilor de noroc

Încă de la sfârșitul anului trecut autorităţile române au notificat Comisiei Europene proiectul de HG pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a OUG nr.77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc. Actul normativ care operează aici este Directiva 98/34/CE referitoare la procedura de furnizare de informații în domeniul standardelor, reglementărilor tehnice şi al normelor privind serviciile societății informaționale (Notificarea 2010/747/RO). Departamentele de specialitate ale Comisiei Europene au examinat proiectul de lege notificat, ca ulterior (marte a.c.) să emită un aviz detaliat, în conformitate cu articolul 9 alineatul (2) şi articolul 8 alineatul (2) din Directiva 98/34/CE. Schimbările preconizate în această materie se referă la faptul că sunt prevăzute modalităţile de organizare şi condiţiile de autorizare ale acelor categorii de jocuri de noroc care pot avea loc prin intermediul sistemelor de comunicații de tip Internet ori al telefoniei fixe/ mobile. Proiectul noului act normativ stabilește și instrumentele şi modalităţile de plată pentru participarea respectiv încasarea premiilor la categoriile de jocuri de noroc nou introduse. De asemenea, se explicitează drepturile personalului cu drept de control în domeniul jocurilor de noroc din cadrul direcției de specialitate a Ministerului Finanțelor Publice (MFP). Sub aspectul monitorizării, înregistrării şi evidenţierii operaţiunilor de exploatare (black box), a fost stabilit termenul pe care operatorii economici îl au la dispoziţie pentru a se dota cu mijloacele tehnice necesare de joc care să permită acest lucru. Textul nu evită nici problematica legată de obligaţia organizatorilor de jocuri de noroc tip slot-machine de supraveghere video a locaţiilor în care îşi desfăşoară activitatea şi de stocare a acestor imagini pentru 30 de zile. De asemenea, a fost introdusă o nouă secţiune, prin care se detaliază activitatea de licenţiere a organizării şi de autorizare a exploatării jocurilor de noroc prin intermediul sistemelor moderne de comunicații, precum şi obligaţiile operatorilor economici care doresc să exploateze acest tip de jocuri. Mai observăm că se prevăd și condiţiile pentru autorizarea entităţii care va realiza controlul tehnic, monitorizarea si raportarea pentru jocurile de noroc de tip pariuri on-line, jocurile bingo on-line şi jocuri de noroc on-line, precum şi atribuţiile şi obligaţiile care îi guvernează activitatea. Nu puteau fi evitate sancțiunile pentru nerespectarea obligaţiilor organizatorilor jocurilor de noroc online, precum şi ale operatorului de monitorizare şi raportare, după cum a fost stabilită și documentaţia necesară pentru obţinerea licenţei/autorizaţiei pentru jocurile de noroc on-line. Să amintim că atunci când e vorba de impactul social al normei juridice, care urmează să apară în curând, se apreciază că acesta va fi unul pozitiv. Aceasta, pentru că se scontează pe scăderea dependenţei potenţialilor participanţi la joc, având în vedere procedura de verificare şi monitorizarea existente pentru jocurile de noroc on-line. Apoi, nu sunt deloc de neglijat nici dificultăţile de natură tehnică pe care le presupune accesul la jocurile de noroc, gen pariuri on-line, jocurile bingo on-line şi jocuri de noroc on-line, organizate prin intermediul Internet-ului și/sau al telefoniei fixe/mobile.

About Ionel Bostan

Ionel Bostan este publicist şi prozator – membru al Uniunii Scriitorilor (USR) şi Asociaţiei Jurnaliştilor din România (AJR). N.21 februarie 1962, Giurgeşti-Tg.Frumos, judeţul Iaşi. Studiază Economia şi Dreptul la Univ. „Al.I.Cuza” Iaşi. Profesor universitar din anul 2002.