Mi-am propus sa deschid acest capitol de discutii, pentru a schimba cat mai multe opinii legate de subiecte de larg interes pentru managementul unei afaceri.
Desi in Romania s-au dezvoltat multe afaceri in diverse domenii de activitate, de diverse dimensiuni si structuri, acest lucru s-a datorat atat contextului favorabil de business – cerere de consum diversificata, piata mare de desfacere, costul scazut al resurselor – cat si talentului unor antreprenori si manageri care au identificat si exploatat aceste oportunitati si au obtinut profituri remarcabile.
Dar situatia s-a schimbat din septembrie 2008.
Mediul de afaceri isi va schimba toate coordonatele din punct de vedere comercial, organizatoric si financiar, avand in vedere incertitudinea si dificultatile manifestate in derularea tranzactiilor economice.
Intrebarea zilei este:
Care este topul prioritatile pe agenda de lucru a managerilor din orice companie?
Franciza este pentru noi mecanismul ideal de dezvoltare si o alternativa la solutia costisitoare a deschiderii de noi unitati proprii. Folosind o astfel de strategie, compania francizoare isi diminueaza costurile de intrare pe o anumita piata, iar retailerii impart riscurile deschiderii unei afaceri de la zero în vreme de criza – Enrico Perini
http://www.capital.ro/articol/enrico-perini-si-a-trimis-franciza-dupa-banii-rusilor-118603.html
Cu cat mediul de afaceri este mai ostil, cu atit este vremea proiectelor noi, care permit intrarea pe noi nise de piata, daca cele deja fidelizate in vremurile de crestere incep sa se fisureze. – Ovidiu Chirovici
http://www.bloombiz.ro/finante/zece-sfaturi-utile-in-timp-de-criza
Realizam estimari zilnice ale cashului. – Adrian Ciobanu
Reducerea costurilor si refacerea strategiilor,… incercam sa revizuim si bugetele companiei si urmarim indeaproape platile si incasarile – Cristina Citta
http://www.zf.ro/companii/directorii-financiari-facem-monitorizari-zilnice-la-incasari-si-plati-iar-stresul-este-mai-mare-4094192/
Managementul trezoreriei ar trebui sa faca parte in mod natural din viata zilnica a intregului personal al unei companii.
Multe companii vor trebuie sa isi ajusteze asteptarile si sa aleaga dezvoltarea durabila, cu o mai mare atentie acordata managementului trezoreriei pentru ca acesta inseamna flexibilitate – Serban Toader
http://www.zf.ro/zf-24/companiile-cauta-alternative-pentru-a-supravietui-crizei-3592719/
Un manager eficient in aceste circumstante este cel care se concentreaza pe vanzari si marketing, inainte sa reduca din costurile fixe. Acesta isi incurajeaza oamenii, pastreaza o atitudine plina de energie si optimism, poate usor prudenta – Isabella Berghoffer
Prioritati:
– viziune CLARA si actiune CONGRUENTA pe termen scurt si mediu
– reducerea costurilor
– accelerarea incasarilor
– mentinerea vanzarilor
– promovarea serviciilor integrate ( produs, consultanta, livrare, service = relatie )
Riscuri:
– demotivarea personalului prin comunicarea evaziva
– reducerea costurilor prin „debarcarea” know-how-ului
– recuperarea agresiva a creantelor = eliminearea clientilor din portofoliu
– conditionarea noilor vanzari de achitarea vechilor creante
Da, sunt de acord cu cele prezentate mai sus. Cred insa ca evenimentele actuale i-au facut pe unii manageri sa ia „decizii de criza, de supravietuire”, pierzand din vedere adevaratele activitati generatoare de costuri. Se pune accent pe disponibilizarea personalului. Mare grija insa, oamenii „cheie” trebuie pastrati. Se pune accent pe numar, corelarea acestuia cu cifra de afaceri. Poate pe hartie „da bine”, insa ca structura de personal / rol / strategie, firma poate avea pierderi mari. Resursa umana nu reprezinta un simplu numar, este insasi „seva companiei”. Informatiile oferite de specialisti il pot ajuta pe manager sa-si prioritizeze activitatile in afacere. Cred ca acum, asa cum s-a spus, preocuparile principale tin de obtinerea finantarii, de balanta incasari – plati si de reducerea costurilor fixe.
Mult succes si inspiratie in 2009!
De acord cu toate cele sus-mentionate.
Dar cred ca putem sa ajutam managementul firmei sa-si stabileasca prioritatile in business (pe termen imediat, scurt, mediu si lung) oferind cat mai multe sugestii si recomandari.
– analiza evolutiei zilnice a incasarilor si platilor (realizate, restante, scadente)
– analiza portofoliului si stocului de produse in contextul pietei actuale
– analiza portofoliului de clienti si furnizori
– analiza capacitatilor de exploatare ale activelor firmei
– analiza evolutiei si structurii lunare a costurilor fixe
– identificarea constrangerilor de finantare a activitatii firmei
– redefinirea obiectivelor si strategiilor comerciale, investitionale, de resurse umane, financiare
– reorganizarea activitatilor si optimizarea costurilor de exploatare si de finantare
Lista este deschisa si astept si alte opinii.
Sunt sigur ca veti avea raspunsuri foarte diferite dependent de domeniul activitatilor si problematicilor care preocupa managerii.
In domeniul cercetarii de exemplu, prioritar vad asigurarea finantarii si relatii cu potentiali beneficiari. De fapt avem mai multe prioaritati care vin cu valuri. Luptam pentru finantare (PN II sau POS), in momentul obtinerii unei finantari asigurarea resurselor devine prioritare,si asa mai departe. Cu alte cuvinte prioritatea este functie a momentului, situatiei activitatii firmei etc. De fapt putem vorbi despre doua tipuri de prioritati,
– prioritate momentului, rezolvarea durerii pe care ai in momentul respectiv, este prioritate pe termen scurt.
– prioritate pe termen lung, in cazul cind ai un plan sau o strategie de dezvoltare (nu toti au asa ceva).
Stabilirea prioritati presupune un anumit nivel de management si este insasi o prioritate.