Oficial MFE: Romania nu a absorbit fonduri europene de aproape 3 miliarde de euro din cauza unor proiecte nefinalizate

banuti.jpg

Romania nu a reușit sa absoarba aproape trei miliarde de euro din exercitiul financiar precedent, din cauza unor proiecte nefinalizate la termen, din care doua miliarde de euro pe partea de transport, iar un miliard de euro pe mediu, a declarat, Emanoil Radu Dascalu, secretar de stat in Ministerul Fondurilor Europene (MFE), responsabil pentru programul Infrastructura Mare, in cadrul conferintei „Mecanisme pentru o piata in dezvoltare”, organizata de Federatia Patronatelor Societatilor din Constructii (FPSC).

‘”n ceea ce privește infrastructura mare, ea a fost impartita pe doua Autoritati de Management: una, cea de la Mediu cu POS Mediu, și o alta la POS Transport. Pe partea de transport, pot sa va recunosc faptul ca, in momentul de fata, ne apropiem de sumele finale. Sunt circa doua miliarde de euro neabsorbiti. Pe partea de mediu avem circa un miliard de euro. Deci, vorbim despre trei miliarde de euro care au stat la dispozitia Romaniei in perioada 2007 — 2015, deci intr-o perioada de criza a Romaniei in care noi nu am absorbit acești bani. Partea curioasa este alta, faptul ca se spune ca nu au fost proiecte. O analiza facuta pe proiectele care nu au fost finalizate la termen, ajungem la o suma aproape identica, de trei miliarde de euro, mai exact 2,8 miliarde de euro, din care pe infrastructura mare de circa 1,8 miliarde de euro, alocare UE pe Transport, și un miliard de euro pe Mediu, care reprezinta proiecte fazate, adica nefinalizate in perioada anterioara. Tragedia face ca aceste sume pe care nu am putut sa le absorbim in ciclul precedent vor manca din noul buget al POIM-ului — Programul Operational Infrastructura Mare. Asta inseamna ca din sumele alocate pentru acest nou program, circa 30% sunt deja contractate și in derulare, adica sunt acele care nu s-au finalizat’, a explicat Dascalu.

Oficialul MFE a mentionat, totodata, ca pe segmentul Infrastructura Mare, Romania are la dispozitie 11,9 miliarde de euro, din care 9,4 miliarde de euro inseamna alocarea de la Uniunea Europeana.

„Ne dorim foarte multa transparenta in perioada scurta care ne-a ramas la guvernare. Vrem sa rezolvam cat mai multe probleme dintre cele existente. Sunt probleme multe, acumulate in muti ani de zile, fara a face niciun reproș unei anumite guvernari. Prima actiune pe care am avut-o vizavi de deschidere a fost aceea de a invita antreprenorii generali din piata, pentru ca ne interesa foarte mult parerea lor. Sunt multe proiecte mari in tara care s-au impotmolit și asta a dus la lipsa a absorbtiei de fonduri europene. Pe partea de infrastructura mare, care cuprinde infrastructura de transport (rutier, feroviar, naval, aerian), pe partea de mediu (apa, canal, statii de epurare) și pe ceea ce inseamna energie, este un buget foarte mare alocat pentru perioada 2014-2020, respectiv 11,9 miliarde de euro, din care alocarea strict a Uniunii Europene este de 9,4 miliarde de euro. Semnificativ este și aportul venit prin Programul Operational Regional, gestionat de Ministerul Dezvoltarii Regionale și Administratiei Publice, unde avem circa 8,25 miliarde de euro la dispozitie, din care partea de fonduri UE este de 6,6 miliarde de euro. Deci, daca vorbim strict de fonduri europene, 6,6 miliarde plus cei 9,4 miliarde duc la suma de 16,6 miliarde de euro care stau la dispozitia Romaniei pentru perioada urmatoare, pana in anul 2020. Și mult timp nu a mai ramas…‘, a subliniat Emanoil Radu Dascalu.

Potrivit secretarului de stat, ‘in perioada aceasta incercam sa analizam ce s-a intamplat și sa tragem cateva concluzii cat mai rapid pentru a lucra la imbunatatirea situatiei’.

„Daca nu vom avea pe partea autoritatilor contractante persoane care sa fie competente și prin competenta sa-și asume și responsabilitati pentru decizii nu vom ajunge nicaieri”, a adaugat Dascalu.

Federatia Patronatelor Societatilor din Constructii (FPSC) organizeaza, marti, conferinta cu tema ‘Mecanisme pentru o piata in dezvoltare’, eveniment initiat in raport cu situatia economica la zi.

Participantii din cadrul conferintei iși propun ca, in aceasta editie, sa identifice mecanisme pentru o piata a constructiilor in dezvoltare. Temele centrale ale evenimentului se concentreaza pe: ce modificari apar și cum va evolua structura cererii de lucrari in constructii, cat de implicati vor fi antreprenorii și firmele de executie de constructii, cum se prezinta segmentul de investitii, proiecte și finantare in constructii și alte aspecte practice referitoare la programele de dezvoltare, care este ponderea investitiilor in constructii și ce impact are aceasta asupra sectorului, ce modalitati de eficientizare a resurselor publice in noua lege a achizitiilor pot fi implementate.

Sursa: Agerpres

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *