Oportunitatile crizei

Un profesor de strategie spunea recent ca nimic nu limpezeste mintea mai bine decat o criza. Nimic mai adevarat dupa parerea mea. Desigur asta nu inseamna ca asteptam cu totii nerabdatori aparitia unei crize care sa ne zdruncine echilibrul cotidian. Intr-o astfel de situatie se modifica radical multe relatii de afaceri, multe repere ale contextului economic si multe active isi schimba proprietarii. In aceste conditii criza financiara si economica poate fi o experienta cel putin obositoare. Dar daca tot trecem printr-o astfel de perioada, merita sa incercam insa sa ne numaram printre cei care castiga de pe urma ei. Cel putin asa vad eu lucrurile.

Unele lucruri se intampla relativ spontan. Suntem inconjurati de oameni care au avut succes in afaceri fara niciun fel de pregatire de specialitate sau de planificare formala a afacerilor lor. Dupa cum si orasele sunt pline de constructii facute dupa ureche, fara proiecte arhitecturale sau studii temeinice. La fel insa cum aceste constructii sunt cele mai predispuse sa se prabuseasca in cazul unui cutremur si afacerile care nu au temelii solide si strategii bine fundamentate risca sa fie grav afectate intr-o criza precum cea in care recent a intrat si Romania.

Acelasi profesor de care am amintit mai devreme (este vorba de Richard P. Rumelt, profesor la Anderson School of Management, UCLA) spunea ca o strategie reala nu este un document si nicio previziune ci mai curand o abordare unitara a unei provocari, bazata pe un diagnostic. In cazul unei crize structurale vechi tipare de comportament sunt inlocuite cu unele noi si de fapt adaptarea si viziunea coerenta constituie esenta, nu faptul ca firma are sau nu un document intitulat strategie, plan de afaceri sau proiect de investitii. Provocarea o constituie gasirea in timp util a celor mai potrivite tipare, care sa asigure supravietuirea firmei si pe cat posibil dezvoltarea acesteia. In aceste conditii sporeste importanta consultantilor in management si creste cererea pentru serviciile acestora. Ei sunt cei care pot clarifica viziunea managerilor, aducand cunostinte de specialitate si, de preferat, experienta.

Intr-o alta nota, nu pot sa nu fiu de acord cu ceea ce spunea in urma cu cateva zile Dinu Patriciu, cand aprecia ca Romania beneficiaza de o sansa colosala de crestere, tocmai datorita crizei economice globale. Firmele din Romania au sansa de a-si prinde pe picior gresit competitorii internationali. Desigur, si firmele romanesti sunt supuse restrictiilor impuse de criza, dar au ocazia de a profita de slabiciunile altora. Iar firmele mai mici si mai dinamice se pot adapta mult mai usor unui mediu in schimbare decat corporatiile internationale ingreunate de birocratie si practici invechite. Marius Ghenea facea la Zilele Biz o analogie interesanta pe aceasta tema, asemanand firmele mici unor ambarcatiuni rapide si agile care pot schimba cursul mult mai usor decit un transatlantic caruia ii ia mult timp sa vireze, tocmai datorita dimensiunilor sale.

Ca urmare, ma uimeste lipsa de agresivitate a multor firme din Romania. Managerii romani – si aici ma refer la cei reali, profesionisti – sunt intr-un fel manageri de gherila, care de cand si-au inceput cariera sunt obisnuiti sa treaca din criza in criza (multe lucruri au ocolit Romania in ultimii ani, dar crizele nu), multi dintre ei cu rezultate bune. Acesta este un atu foarte important fata de managerii atator companii din SUA sau Europa Occidentala care nu au o astfel de paleta de experiente, care nu au trecut prin perioade de recesiune, somaj ridicat, hiperinflatie, crestere economica, volatilitate a cursului de schimb s.a.m.d. In acest caz, dupa parerea mea, o doza sporita de agresivitate internationala nu ar strica deloc.

In acest context consider ca un rol foarte important il joaca si consultanta in management. Sunt necesare strategii adecvate noilor conditii ale economiei si astfel de strategii sunt deseori cel mai bine realizate de specialisti in domeniu. Restructurarea firmelor este de multe ori necesara, serviciile de consultanta specializate fiind iarasi foarte utile. Foarte multe firme nu au trecut niciodata printr-o astfel de etapa si ca urmare au nevoie de asistenta externa. si exemplele pot continua.

Ceea ce vreau in fond sa subliniez este ca intr-un fel, odata cu criza globala, pare a se incheia etapa formativa a mediului de afaceri romanesc. Cei care au reusit sa se maturizeze corect pana acum au toate sansele sa treaca cu bine prin criza. Cei care au facut afaceri dupa ureche sau au mers pe domenii cu caracter strict speculativ, cum ar fi imobiliarele, o sa fie serios zdruncinati. O caracteristica a afacerilor mature o constituie existenta unei strategii, a unei directii coerente urmate de firma. O firma solida utilizeaza servicii profesioniste pentru diversele domenii pe care nu le acopera prin proprii angajati. Iar aici ma refer nu numai la consultantii in management ci si la contabili, juristi, manageri de proiect si altii asemenea. Pentru firmele care pana acum au facut totul in casa trecerea catre o astfel de abordare a propriei dezvoltari poate constitui un examen de maturitate.

Tudor Ciumara

Tudor Ciumara

Tudor Ciumara este consultant senior si administrator al SC Carbon Consult SRL, firma care ofera servicii de consultanta in management, coordonator al unui proiect distinct in cadrul Carbon Consult, proiect vizand oferirea de servicii de asistenta (de afaceri si personala) cetatenilor straini veniti sa faca afaceri sau sa lucreze in Romania (www.bssf.ro) si cercetator stiintific in cadrul Centrului de Cercetari Financiare si Monetare „Victor Slavescu”, din cadrul Academiei Romane (www.icfm.ro). Doctor in economie din anul 2010, cu o teza privind „Piata serviciilor de consultanta economica in Romania” realizata in cadrul Institutului National de Cercetari Economice al Academiei Romane. Activitatea proprie de consultanta se concentreaza pe analiza proiectelor de investitii, planificarea de afaceri si orientarea strategica a firmelor.

2 Replies to “Oportunitatile crizei”

  1. tudorciumara spune:

    E adevarat ca sunt si manageri obositi care se comporta asa cum spuneti dvs. Dar intotdeauna cand cineva da semne de oboseala se gaseste altcineva gata sa dea din coate sa-i ia locul. Problema e daca acesta e mai bun decat primul sau doar mai odihnit.

  2. radu spune:

    managerii romani au obosit, sunt suficienti, deja se gandesc cum sa pape averea facuta destul de usor, oricum au scapat ieftin de raspunderea fata de angajatii platiti prost pe carca carora au facut averile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top