(P) 9 sfaturi pentru ca firma ta sa fie atractiva pentru orice finantator

bani_plic.jpg

Finantatorii au bani de imprumutat altora pentru ca stiu foarte bine cum sa gestioneze aceasta resursa. Exista o vorba celebra care spune ca nu se imbogatesc cei care castiga bani ci cei care stiu sa aiba grija de ei. In acest context este desigur foarte greu sa-i convingi pe finantatori sa-ti dea si tie pentru o vreme, contra cost, o parte din banii lor. Cel mai dificil lucru legat de atragerea finantatorilor este faptul ca acestia se uita la indicatori complecsi, de dinamica, si care descriu firma ta pe o anumita perioada de timp. Finantatorii nu sunt impresionati de o poza la minut, ei vor sa vada o evolutie frumoasa in timp si deplasarea intr-o directie buna mai degraba decat plasarea pe o pozitie buna in prezent dar fara perspective.

In aceste conditii este dificil sa devii atractiv pentru finantare peste noapte. Este bine ca orice intreprinzator sa stie din timp care sunt lucrurile importante la care se uita finantatorii si sa urmareasca cu perseverenta aceste obiective.

Poate ca intreprinzatorul nu va avea niciodata nevoie de finantare dar este bine ca premisele atragerii ei sa fie create preventiv.

Iata mai jos care sunt, in opinia noastra, aspectele demne de urmarit pentru o pozitionare favorabila in fata oricarui tip de finantator:

1.    Balanta contabila „curata”. Clarificarea situatiilor in contabilitate trebuie sa fie o preocupare permanenta a intreprinzatorului si pentru aceasta este nevoie de un contabil bun si o relatie de calitate cu acesta. Sarcina contabilului este de a atrage atentia asupra fiecarei neconcordante ce apare iar intreprinzatorul trebuie sa faca eforturi sa aduca documente care sa clarifice situatiile. Includem aici dar fara a ne limita la ele: pontari de solduri cu clientii si furnizorii; verificari fise sintetice de la autoritati; verificarea corelatiilor balantei; eliminarea soldurilor negative; solduri cat mai mici la conturile de operatiuni in curs de clarificare etc.
2.    Obtinerea de profit in fiecare an. Acesta este un lucru care se explica de la sine dar trebuie subliniat aici pentru ca intreprinzatorii au tendinta sa-l neglijeze si, din ratiuni fiscale, sa prefere varianta inregistrarii de pierderi in loc de profit. Profitul este motivatorul numarul unu pentru care intram in afaceri si capacitatea noastra de a-l genera le da incredere finantatorilor ca ne vom putea achita obligatiile fata de ei.
3.    Achizitia si detinerea de active. Greutatea unei firme este data de volumul de active detinute. Activele detinute sunt ca o centura de siguranta pentru finantatori, acestia le privesc ca pe un ultim resort la care pot apela in cazul in care nu le putem returna finantarile.
4.    Minim doi ani de activitate (2 bilanturi depuse). Acesta este un factor de considerat in special in relatia cu bancile si asupra caruia nu putem avea mare influenta. Trebuie doar rabdare. El merita insa mentionat din doua puncte de vedere: in primul rand pentru a nu irosi timp cu deplasari la finantatori in primii ani de activitate si, in al doilea rand, pentru a valorifica aceasta perioada de timp urmarind corespunzator ceilalti indicatori si, de indata ce firma are vechime, sa poate fi abordati finantatorii daca este cazul.
5.    Raport datorii vs. creante cat mai bun. Creantele reprezinta drepturile de incasat de catre firma noastra si trebuie sa fie mai mari in raport cu ceea ce avem de plata, adica datoriile.
6.    Grad bun de lichiditate. Lichiditatea este, in principiu, acea capacitatea a unui bun de a fi transformat in bani lichizi (“cash”). Extrapoland deci la nivel de firma, gradul de lichiditate este un indicator ce arata capacitatea firmei de a-si transforma activele in lichiditati. Urmarind acest indicator intreprinzatorul poate evita plasarea banilor in active greu vandabile, in depozite si obligatiuni pe termen lung etc.
7.    Zero datorii la bugetul de stat. Existenta datoriilor la bugetul de stat creeaza automat o imagine negativa firmei noastre. Asta pentru ca, spre deosebire de alti parteneri de afaceri, statul utilizeaza fara clementa mecanisme coercitive pentru determinarea firmelor sa achite obligatiile la timp si, din moment ce un intreprinzator este dispus sa plateasca penalitati si amenzi de intarziere, inseamna ca situatia lui financiara nu este foarte buna. In ultima vreme, solicitarea unui Certificat de atestare fiscala (documentul care arata datoriile catre bugetul de stat) a devenit o practica obisnuita pentru toti finantatorii.
8.    Eterogenitatea clientilor. Prin eterogenitate intelegem numar cat mai mare mare de clienti si cat mai diferiti unii de altii. Adica sa provina din domenii diferite, din zone geografice diferite, sa nu aiba participatiuni comune sau management comun etc. Orice finantator va fi mai atras de un solicitant ce are 100 de clienti mici dar foarte diferiti decat de un solicitant ce are 1 singur client foarte mare. In literatura de specialitate situatia din urma este considerata ca fiind chiar o mare problema si identificata sub titulatura de  “dependenta de clientul unic.”
9.    Existenta angajatilor. Prezenta angajatilor in evidentele firmei este o dovada a capacitatii intreprinzatorului de a se multiplica si de a crea valoare adaugata. Totodata angajatii pot functiona ca niste elemente externe de verificare a activitatii, altele decat intreprinzatorul insusi. Angajatii sunt oameni ce au asteptari si nevoi si care nu ar lucra pentru intreprinzator daca acesta nu ar avea capacitatea de a le asigura aceste nevoi macar la un nivel minim.

Cele 9 puncte de mai sus nu sunt singurele urmarite de finantatori si nici nu sunt neaparat eliminatorii. Cum ar fi de exemplu ultimul punct, cu angajatii. Dar urmarirea lor ca si obiective permanente va face mult mai usoara atragerea de finantari. Cand spunem acest lucru ne referim atat la faptul ca firma va indeplini criteriile pentru finantare cat si la faptul ca dosarul de solicitare a finantarii se intocmeste rapid fara a fi nevoie de rectificari si corectii.

Articol scris de Andrei Ene, managing partner la Accountable.

Accountable este o firma de contabilitate ce ofera si servicii de administrare personal, salarizare si operatiuni la Registrul Comertului. Pe langa serviciile oferite, echipa Accountable isi propune sa fie alaturi de micii intreprinzatori si prin furnizarea de consultanta si consiliere in problemele sensibile pentru acestia, cum ar fi chiar obtinerea de finantari.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *