(P) Analiza Reinvent Consulting despre „Legea supermarketurilor”: Pe cine favorizeaza modificarea Legii nr. 321/ 2009 privind comercializarea produselor alimentare?

LEGEA-SUPERMARKETURILOR-2016-Reinvent-Consulting.jpg

Pe 7 iunie 2016, Plenul Camerei Deputatilor a adoptat propunerea legislativa privind modificarea Legii nr. 321/ 2009. In prezent, aceasta ii obliga pe marii comercianti sa aiba la vanzare un procent de minimum 51% de produse alimentare obtinute in mediul local sau regional.

Comerciantii au obligatia sa achizitioneze categorii de produse precum carnea, ouale, legumele, fructele, mierea de albine, produsele lactate si de panificatie in proportie de cel putin 51% din volumul de marfa de pe raft, corespunzator fiecarei categorii de produse alimentare, provenite din lantul alimentar scurt, asa cum este definit in conformitate cu legislatia in vigoare”, se arata in actul inaintat catre presedintele Klaus Iohannis, spre promulgare, Camera Deputatilor avand putere decizionala in acest subiect.

Exceptie de la aceasta modificare legislativa vor face agentii economici a caror cifra de afaceri anuala neta va fi de maximum doua milioane de euro, respectiv echivalentul sumei in lei. Practic, comerciantii ale caror microentitati si entitati mici se incadreaza in acest barem nu vor fi obligati sa respecte prevederile „Legii supermarketurillor”.

Amintim ca cifra de afaceri a microentitatilor este de maximum 3 milioane de lei, in timp ce pentru entitatile mici nu trebuie sa depaseasca 35 de milioane de lei.

In plus, propunerea legislativa ce vizeaza modificarea Legii nr. 321/ 2009 nu se aplica in ceea ce priveste comercializarea fructelor exotice, importate din alte tari.

Care este obiectivul acestei modificari normative?

Scopul propunerii legislative referitoare la modificarea Legii nr. 321/ 2009 este facilitarea accesului  producatorilor nationali pe piata de desfacere.

Aceasta norma legislativa le interzice comerciantilor sa le impuna conditii producatorilor in ceea ce priveste pretul de vanzare.

„Este interzis oricarui comerciant sa solicite furnizorului sa nu vanda altor comercianti aceleasi produse la un pret de achizitie mai mic sau egal cu cel cu care a achizitionat produsele respective”, se stipuleaza in art. 6 din Legea nr. 321/ 2009 modificata.

Ce este „produsul romanesc”?

Un alt amendament favorabil micilor producatori este definitia „produsului romanesc”. Produsul romanesc este definit ca fiind produsul obtinut pe teritoriul national, din materii prime de baza provenite in proportie de 100% din fermele din Romania.

In plus, comerciantul este obligat sa organizeze evenimente de promovare si vanzare a produselor alimentare romanesti, in conformitate cu normele sanitare in vigoare. Frecventa acestui tip de evenimente va fi hotarata de catre consiliul local.

Operatorii economici care nu vor respecta prevederile Legii nr. 321/ 2009 modificata vor fi pasibili de amenzi cuprinse intre 50.000 si 150.000 de lei. Mai mult, daca se vor constata abateri repetate din partea unui comerciant, acestuia i se poate suspenda autorizatia de functionare pentru o perioada de maximum sase luni.

Aceste amenzi, coroborate cu amendamentele precizate anterior, nu fac decat sa ii incurajeze pe micii producatori, ceea ce este benefic pentru viitorul economiei romanesti.

Neclaritatea definitiei lantului scurt de aprovizionare si influenta negativa pe care ar putea-o avea noua lege

„Lantul scurt de aprovizionare implica un numar limitat de operatori economici angajati in activitati de cooperare si de dezvoltare economica si locala, precum si relatii sociale si geografice stranse intre producatori, procesatori si consumatori”, se arata in actul normativ inaintat catre presedinte.

De aici deducem ca, potrivit lantului scurt de aprovizionare, operatorii economici trebuie sa fie angajati in stranse relatii de cooperare locala si regionala cu producatorii, procesatorii si consumatorii. Insa, in absenta unor precizari referitoare la vreo limita teritoriala in textul amendamentului, comerciantii din apropierea granitelor Romaniei ar putea achizitiona produsele alimentare de peste hotare, invocand motivul relatiilor geografice si sociale apropiate.

Aceasta ar insemna, de exemplu, ca unii comercianti din Calarasi sa poata cumpara produse alimentare din Silistra (Bulgaria) sau ca altii din Oradea sa achizitioneze carne din Ungaria. In acest caz, producatorii interni nu ar fi deloc incurajati, iar efectul acestei modificari normative ar fi total opus.

Ajutorul dat de catre Reinvent Consulting micilor producatori

Stim cat de dificil este inceputul in mediul business si de aceea te sustinem in  demararea activitatii, oferindu-ti cele mai bune preturi de pe piata pentru a deveni agent economic:

•    650 de lei infiintare SRL cu un Asociat Unic, in Bucuresti si Ilfov, respectiv 769 de lei, in alte judete ale tarii;

•    490 de lei infiintare PFA in Bucuresti si Ilfov si 600 de lei, in celelalte judete ale tarii.

•    490 de lei infiintare Intreprindere Individuala in Bucuresti si Ilfov si 600 de lei, in celelalte judete ale tarii.

•    490 de lei infiintare Intreprindere Individuala in Bucuresti si Ilfov si 600 de lei, in celelalte judete ale tarii.

Toate preturile din oferta noastra includ taxele la Registrul Comertului, onorariul si TVA.

Infiintam firme si online. Click aici!

Misiunea noastra: formarea unei comunitati de antreprenori informati, bine pregatiti, la curent cu informatiile juridice si fiscale necesare!

Reinvent Consulting este marca Grupului de firme REINVENT. Reinvent Consulting are 10 ani de experienta in domeniul serviciilor integrate privind infiintarea de societati comerciale, evidenta contabila, inregistrarea de mentiuni la Registrul Comertului (schimbare sediu social, modificare obiect de activitate, deschidere/ inchidere punct de lucru, cesiuni parti sociale, numire/ revocare administrator), inregistrari marci la OSIM si alte servicii conexe dedicate societatilor comerciale.

Daca nu detineti o proprietate unde sa va puteti inregistra sediul social al societatii comerciale, va punem la dispozitie serviciul de gazduire de sedii sociale.

Pentru detalii, ne puteti contacta la numarul de telefon (+4) 021.318.69.60 sau pe adresa de e- mail [email protected] Unul dintre consultantii nostri va sta la dispozitie de Luni pana Vineri, intre orele 09:00-17:30.

Website: www.reinventconsulting.ro

Sursa: blog.reinventconsulting.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *