(P) Ghid pentru atragerea finantarii prin cedarea unei parti din afacere

poza.jpg

In incercarea de a supravietui in piata, societatile cu raspundere limitata (SRL) recurg la posibilitatile prevazute de lege, printre care fuziunea, divizarea, suspendarea activitatii si, nu in ultimul rand, cesionarea partilor sociale. In special atunci cand au nevoie de lichiditati, proprietarii de afaceri apeleaza la atragerea unui nou asociat care, in schimbul unei parti din afacere va aduce aportul de capital mult dorit.

Cesiunea de parti sociale este o operatiune juridica ce consta in transmiterea printr-un contract de cesiune a partilor sociale catre una sau mai multe persoane, asociate deja in societate sau straine de aceasta, care dobandesc astfel calitatea de asociati.

Contractul de cesiune de parti sociale poate fi incheiat si sub forma unui act sub semnatura privata. Cesiunea partilor sociale catre terte persoane, din afara societatii, se poate realiza numai prin hotararea adunarii generale a asociatilor, prin intrunirea cvorumului asociatilor reprezentand cel putin trei patrimi din capitalul social, potrivit art. 203 alin (2) din Legea societatilor comerciale 31/1990.

Aceasta cesiune a partilor sociale se poate face fie catre ceilalti asociati ai societatii, fie catre terte persoane.
Daca cesiunea se face catre celalalt/ceilalti asociati, inregistrarea la Registrul Comertului este simpla si se poate realiza intr-o singura etapa. Durata de eliberare a documentelor este de 3 zile lucratoare, incepand cu ziua depunerii dosarului la Registrul Comertului, daca nu sunt observatii la dosar. La acest termen se mai adauga 1-2 zile pentru intocmirea documentelor

Documentele necesare pentru inregistrarea unei cesiuni de parti sociale catre ceilalti asociati sunt urmatoarele:

1.    Cerere de inregistrare persoane juridice;
2.    Actul modificator al actului constitutiv (hotararea adunarii generale a asociatilor/decizia asociatului unic);
3.    Anexa contor cuvinte pentru hotararea adunarii generale a asociatilor/decizia asociatului unic;
4.    Actul constitutiv actualizat;
5.   Contractul de cesiune, in original; daca actul modificator contine toate clauzele referitoare la drepturile si obligatiile cedentilor si cesionarilor si a fost semnat si de acestia, contractul de cesiune nu se mai prezinta;
6.    Daca este cazul, declaratie data pe proprie raspundere de catre asociatul care prin cesiune sau mostenire a dobandit toate partile sociale, din care sa rezulte ca indeplineste conditiile legale pentru detinerea calitatii de asociat unic (original) si imputernicire speciala (in forma autentica), avocatiala sau delegatie pentru persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original);
8.    Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale. Taxele percepute de Registrul Comertului pentru acest tip de lucrare sunt de aproximativ 500 lei. La aceste taxe se adauga costurile notariale pentru declaratia/declaratiile date pe proprie raspundere de catre asociatul unic/noii asociati care prin cesiune sau mostenire au dobandit parti sociale/noii administratori din care sa rezulte ca indeplinesc conditiile legale pentru detinerea acestor calitati.

Daca cesiunea se face catre o terta persoana, cea mai rapida procedura este aceea ca terta persoana sa devina asociat prin majorare de capital social si apoi sa se parcurga pasii prezentati anterior.

Pentru ca o terta persoana sa devina asociat in cadrul unei societati, prin majorare de capital, este nevoie de urmatoarele documente:

1. Cerere de inregistrare persoane juridice;
2. Actul modificator al actului constitutiv prin care de hotaraste majorarea capitalului social si intrarea noului asociat (hotararea adunarii generale a asociatilor/decizia asociatului unic);
3. Anexa contor cuvinte pentru hotararea adunarii generale a asociatilor/decizia asociatului unic;
4. Actul constitutiv actualizat;
5. Dovada depunerii majorarii de capital de catre noul asociat al societatii;
6. Declaratie pe proprie raspundere data de catre noul asociat/noii asociati care prin majorare de capital au dobandit parti sociale, din care sa rezulte ca indeplinesc conditiile legale pentru detinerea acestor calitati (original);
7. Daca este cazul, imputernicire speciala (in forma autentica), avocatiala sau delegatie pentru persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original);
8. Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale.

Asa cum am precizat, dupa finalizarea acestei etape se poate realiza cesiunea catre terta persoana, care dupa finalizarea etapei mai sus mentionate, este asociat in cadrul societatii.

Durata acestei modalitati de cesiune a partilor sociale este de minim 6 zile(pentru cele doua etape). Termenele de eliberare a documentelor de la Registrul Comertului sunt de 3 zile lucratoare, daca nu sunt observatii la dosar, de la depunerea documentelor, pentru fiecare etapa in parte. La acest termen se adauga perioada de 1-2 zile pentru intocmirea documentelor pentru fiecare etapa in parte.

Taxele percepute de Registrul Comertului pentru cele doua etape sunt de aproximativ 1000 lei. La aceste taxe se adauga costurile notariale pentru declaratia/declaratiile date pe proprie raspundere de catre asociatul unic/noii asociati care prin cesiune au dobandit parti sociale din care sa rezulte ca indeplinesc conditiile legale pentru detinerea acestor calitati.

In concluzie exista doua posibilitati de cesiune a partilor sociale, fie catre persoane deja asociate, fie catre noi asociati.

Duratele standard de eliberare a documentelor sunt de 3 zile lucratoare de la depunerea documentelor, daca nu sunt observatii pe dosar. La aceste termene se mai adauga durata de intocmire a documentelor necesare.
Taxele percepute pentru lucrarea de cesiune a partilor sociale catre ceilalti asociati sunt de aproximativ 500 lei la care se adauga costurile notariale. Pentru cesiunea catre un asociat nou taxele sunt de aproximativ 1000 lei, deoarece se adauga taxele etapei de intrare a noului asociat in cadrul societatii.

Acest articol a fost pregatit de echipa Accountable, o firma de contabilitate din Bucuresti ce ofera consultanta fiscala, servicii de contabilitate si expert contabil, salarizare, administrare de personal si operatiuni pe langa Registrul Comertului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *