(P) Tedy Necula, regizor: Proiectele sociale intotdeauna promoveaza un spirit pozitiv

tedy-necula-regizor.png

Tedy NeculaTedy Necula este regizor si producator de film, cunoscut international pentru productiile inspirationale realizate. A produs peste 30 de filme si campanii video pentru proiecte initiate de UNICEF, Consiliul European, ONG-uri din Romania si Europa. Tedy este cunoscut si pentru rolul principal din filmul Noro, atunci cand la 12 ani a intrat in lumea filmului, dar totodata si ca speaker motivational de top, el fiind singurul regizor cu dizabilitati din Romania.

De ce ai ales sa regizezi filme pentru proiecte?

Inca din facultate am simtit ca oamenii au nevoie de inspiratie. Avem nevoie de exemple care sa ne motiveze. Proiectele sociale intotdeauna promoveaza un spirit pozitiv si demareaza actiuni care presupun integrarea, dezvoltarea comunitatii etc.

Este important ca astfel de proiecte sa isi spuna povestea mai departe, dar intr-un fel in care promovam pozitivul, schimbarea, motivationalul!

Chiar daca realizez un film despre subiecte vulnerabile, unde altii ar arata doar drame, eu m-am construit in felul in care pot gasi acele exemple si povesti care emotioneaza prin forta de schimbare a oamenilor.

De ce este important ca fiecare proiect sa aiba un film sau un spot video cuprins in finantare.

Este foarte important deoarece prin film si campanii video online sau TV, comunicam cel mai bine si cu impact, povestea inspirationala a proiectului derulat, rezultatul pozitiv. Indiferent de tema proiectului, de subiectul abordat, este esential sa cuprindem in proiect un buget de promovare video. Si sa alegem producatorul cu grija. In plus, difuzarea TV, radio, cinema, RATB video etc, este gratuita pentru spoturile cu mesaje de interes public. Ceea ce costa si unde se face diferenta calitativa, este productia.

Un film documentar despre proiect, poate impacta milioane de oameni daca il vom distribui exact ca pe un film obisnuit. Un spot TV sau online poate fi targetat si catre fundraising, pe langa vizibilitatea pe care o aduce proiectului, initiatorului, partenerilor si finantatorilor.

Mai mult, un film de proiect, un spot video cuprins in planul de finantare, este un foarte bun argument care atrage finantatorii, tocmai pentru ca ii garanteaza recunoasterea si vizibilitatea catre milioane de vizualizari.

Proiecte memorabile?

Foarte multe! Dintre ele, se pot vedea pe site-ul meu, www.tedynecula.com. Am realizat filme si campanii video pentru tot soiul de proiecte, despre grupuri vulnerabile, penitenciare de femei, LGBT, integrarea tinerilor cu diverse dizabilitati, proiecte educationale etc. In primul rand…chiar primul spot, realizat acum 10 ani, pentru o campanie dedicata controlului medical in timpul sarcinii.

Am fost invitat sa produc spotul campaniei. Cum la 16 ani slava Domnului nu aveam experienta in femei gravide si nici brieful nu era foarte clar, am filmat un ou sub o lumina ce il contura, am montat pe sunet batai de inima, iar mesajul a fost „Copilul tau are nevoie de atentie dinainte de a se naste. Consulta-te periodic in timpul sarcinii.”

Atunci am aflat ce inseamna simplitatea si inspirationalul. Apoi a fost un film fain, Aripi de Foc, despre primul spectacol de dans comunitar din Romania in care 100 de tineri din medii sociale diferite au jucat un spectacol coregrafic pe muzica lui Stravinski.

Un alt film special, realizat in 2013, Ba se Poate, despre coaching in licee, s-a bucurat de 6000 de spectatori in cinematografele din 10 orase. Am ales sa il distribuim in cinematografe pentru un impact mult mai vizual decat online-ul.

Cat ar trebui alocat din bugetul unui proiect pentru un film sau spot video?

Inainte de a estima numere, as vrea sa trag un mare semnal! E musai, dar musai ca in 2015 sa ai in echipa organizatiei sau a proiectului pe cineva care stie cel putin basic sa comunice prin video. Sunt foarte multe materiale video care pot iesi absolut fabulos in house, fara nici un cost, utilizand un smartphone capabil sau un aparat foto care filmeaza.

Video bloguri, clipuri saptamanale, mici montaje, pot oricand sa fie realizate chiar de catre echipa, dupa un minim training care poate fi facut si online. Si chiar sunt ce trebuie adica isi ating scopul de a sensibiliza si a construi o comunitate online. In ceea ce priveste productiile profesioniste, am avut bucuria sa pot lucra intr-o marja destul de variata de bugete, intre 3000 si 24000 euro.

Ceea ce pot spune este ca se simte valoarea productiei si este indicat sa avem un buget permisiv. Mai ales daca vorbim de spoturi TV, ele concureaza calitativ cu spoturile comerciale – la masini, produse etc – iar unele televiziuni refuza difuzarea spoturilor de proiect, daca acestea nu arata mai mult decat decent. Pot spune din experienta ca productia unui spot TV intre 30-90 de secunde, poate atinge o calitate creativa si tehnica foarte buna, cu un buget de 7000-10000 EUR.

Paradoxal pentru cei care nu stiu dar realitatea e ca un spot de 30 secunde, avand alte cerinte tehnice de realizare si target  de difuzare TV, este mai scump decat un film documentar al proiectului. Un film de 15-20 de minute dar foarte bun, se poate produce si cu 5000-6000 EUR.

Un film serios, intre 30 si 70 min, un documentar de lungmetraj care iti garanteaza distributia nationala si mondiala in festivaluri de specialitate, poate varia intre 12000 si 25000 euro, incluzand distributia cu proiectii locale sau pe DVD-uri si campania de promovare a filmului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *