Pe scurt despre PMBoK 4

Project Management Book of Knowlege – 4th edition.
Ghidul cunoștințelor în managementul proiectelor – ediția a 4-a.

Din una din bursele primite de pe la facultate, într-o seara am pus o comanda pe internet pentru o carte. După 48h, ma suna curierul ca a venit cartea. Deschid bucuros pachetul si dau peste o carte care este groasa cat doua degete de bărbat si depășește lejer 1kg in greutate. Prima reacție, pe lângă sentimentul de bucurie că a venit, a fost una cu efect de intimidare creat de carte. Am depășit momentul deschiderii pachetului și am început să răsfoiesc. Având și alte cărți prin bibliotecă care vizează MP, am putut face o paralelă între ele și PMBoK4 privind modul de redactare al acestora, calitatea și consistența informațiilor.

      „Din 26 Mai 2010, “A Guide to the Project Management Body of  Knowledge, 4th Edition”, cartea de căpătai a oricărui manager de proiect, este si in limba romana sub denumirea “Ghidul cunoștințelor in managementul proiectelor, Editia a 4-a”.  Aceasta reprezinta un standard recunoscut la nivel internațional si conține o serie de bune practici ce pot fi aplicate la majoritatea proiectelor, indiferent de durata si natura lor, existând un consens al profesioniștilor din domeniu in ceea ce privește valoarea si utilitatea lor.” – PMI Ro.

Istoria ghidului începe prin 1981, când Consiliul de administrație a PMI a aprobat un proiect de elaborare a procedurilor și conceptelor necesare pentru a susține profesia de management al proiectelor. Ghidul este format din cinci secțiuni ce cuprind 12 capitole plus anexe. Din punctul in care suntem trecuți de partea introductiva (primele ~100pagini), subiectele tratate sunt structurate sub forma „definire, colectare, elaborare, verificare si control” împărțite fiecare în cate 4 părți: 1-introducere, 2-intrari, 3-instrumente si tehnici, 4-iesiri.

Sub aceasta forma fiind abordate toate laturile unui proiect. Pornind de la inițiere, ciclul de viata al unui proiect trecând prin procesele de management. Sunt parcurse domeniile de cunoștințe necesare in MP, inițierea si integrarea proiectului (elaborarea cartei, planului de management, etc.) trecând prin managementul conținutului, timpului si al calității in proiect. Sunt dedicate 2 capitole separate pentru managementul resurselor umane si pentru managementul comunicării in proiect. Chiar dacă amândouă vizează factorul uman si informația ce circulă intre membrii echipei, totuși sunt subiecte diferite. Și cum, desigur – fiecare proiect are si gradul sau de risc, PMBoK-ul tratează si managementul riscului si managementul achizițiilor spre final.  La sfârșitul ghidului putem sa citim si despre istoria PMBoK-ului, unde avem prezentate modificările ce au fost aduse asupra acestuia cu timpul.  Putem sa găsim chiar si o anexa care adresează abilitățile interpersonale pe care le utilizează un project manager atunci când gestionează un proiect, Anexa G.

Practic ghidul recunoaște 5 grupuri de procese: initiere, planificare, executie, monitorizare/control si inchiderea proiectului.
Iar zonele/domeniile de cunoștințe recunoscute de PMBoK sunt: Project Integration Management, Project Scope Management,Project Time Management, Project Cost Management, Project Quality Management, Project Human Resource Management, Project Communications Management, Project Risk Management, Project Procurement Management.

Fiecare domeniu de cunoștințe (knowlege area) conține unele sau toate procesele de management de proiect. De exemplu, Managementul Achiziţiilor de proiect include: Procurement, Planning, Solicitation Planning, Solicitation, Source Selection, Contract Administration, Contract Closeout.

Concluzia scurtă este că PMBoK4 aduce o îmbunătățire semnificativă față de PMBoK3,  este o carte destinată special pentru cei din domeniul MP și care poate fi utilă într-o anumită măsură managerilor – în general și studenților de la profile economice/de management. Modul in care este structurat ghidul este unul logic, intuitiv într-o anumita măsură, cu suficiente grafice, figuri si diagrame pentru a înțelege subiectele tratate.  Din păcate textul tinde sa fie sub o forma uscata/arida in citire iar pentru cei care deschid pentru prima data o astfel de carte, citirea poate fi una mai rigida/greoaie dar nu imposibila. Fiind un standard (aprobat de ANSI) lipsesc exemplele concrete (how to-uri…) de punere in practica a subiectelor tratate, aceasta nevoie de exemple, noi trebuind sa o satisfacem prin deschiderea altor cărți de specialitate. Este normal sa fie asa pentru ca altfel dacă ar fi prezentat metode de lucru din diferitele domenii in care MP are aplicabilitate (construcții, it, etc.) nu ar mai fi fost un ghid general asa cum a fost el gândit iar dimensiunea la care ar fi ajuns s-ar fi cântărit, cu siguranță, în volume.

Un mic capitol care ar putea sa fie inclus în următoarea ediție a PMBoK-ului, având în vedere paleta larga de programe disponibile pe piață, este cel în care se prezintă „managementul proiectelor prin soluții software” – „Project Software Management”.  Este o parte a managementului de proiect ce nu este tratata momentan în PMBoK dar care în practica este prezentă, cunoscută și folosită. Pe piață fiind, așa cum am spus, o paletă largă de programe disponibile, şi automat au apărut şi abordări diferite în proiectarea acestora ducând la soluții software dedicate MP ce sunt incomplete sau cu mari lipsuri.  Astfel un ghidaj în modul în care ar trebui proiectate aceste programe, cu siguranță ar fi util pentru programatorii de pretutindeni.

Pentru final, în momentul de față trebuie să știm că este programată pentru 2012, lansarea următorului ghid de managementul proiectelor de către PMI, PMBoK 5th edition.

Ionel Timișan.

About Ionel Timisan

Nascut in 1987, Ionel Timisan se descrie ca fiiind atent, meticulos, deschis spre nou si cu multa rabdare. Este absolvent al specializarii de “Inginerie Economica in domeniul Mecanic”, cu experienta profesionala in domeniul comertului, asigurari si IT dar si un obisnuit al activitatilor de voluntariat organizate in comunitatea locala. Debutand la varsta de 18 ani si fiind la inceput de evolutie profesionala, abordeaza activitatile desfasurate intr-o maniera tanara si cu un aer modern, participand activ la obiectivele intreprinse.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *