Peste 226 de milioane de euro alocate de Comisia Europeana pentru proiectul de reabilitare a caii ferate Bucuresti – Constanta

cai_ferate.jpg

Comisia Europeana a aprobat recent alocarea a 226,6 milioane de euro din Fondul de coeziune pentru proiectul retrospectiv „Reabilitarea liniei de cale ferata Bucuresti – Constanta, tronsoanele Bucuresti Nord – Bucuresti Baneasa si Fetesti – Constanta”.

Proiectul face parte din Programul Operational Transport perioada 2007 – 2013, axa prioritara „Modernizarea si dezvoltarea retelei TEN-T de baza in scopul dezvoltarii unui sistem durabil de transport si integrarii acestuia in retelele de transport ale Uniunii Europene”.Lucrarile de reabilitare a celor peste 80 de km de cale ferata intre Bucuresti si Constanta, pe cele doua tronsoane Bucuresti Nord – Bucuresti Baneasa, respectiv Fetesti – Constanta, au fost finantate initial de catre statul roman, valoarea totala a proiectului fiind de aproape 475 de milioane de euro.

La semnarea proiectului retrospectiv, comisarul european pentru politica regionala Corina Cretua declarat: „Aceasta decizie se inscrie in linia asumata de Comisia Europeana in ceea ce priveste cofinantarea proiectelor retrospective, cu scopul de a creste absorbtia fondurilor europene in Romania. Astfel, Comisia Europeana preia parte din cheltuielile initiale pe care statul roman le-a facut pentru lucrarile de reabilitare a caii ferate intre capitala si Constanta. De altfel, ca urmare a muncii comune a expertilor din cadrul DG REGIO si autoritatilor nationale, in cadrul Grupului de lucru pentru o mai buna implementare, au fost aprobate proiecte retrospective in domeniul infrastructurii de transport din Romania in valoare de aproximativ 450 de milioane de euro din Fondul de coeziune si Fondul european de dezvoltare regionala”.

Prin proiectul de reabilitare a caii ferate intre Bucuresti si Constanta s-a urmarit in principal reducerea duratei de calatorie intre cele doua localitati, precum si trecerea de la transportul preponderent rutier intre capitala si litoral spre un transport sigur si modern cu trenul, precum si reducerea poluarii aerului.

In urma lucrarilor de reabilitare a acestei portiuni de cale ferata, se estimeaza ca, pana in anul 2030, aproximativ 3,7 milioane de pasageri vor folosi anual trenul pentru a parcurge distanta intre Bucuresti si Constanta, iar transportul feroviar de marfa pe aceasta ruta este estimata sa ajunga pana la 21 de milioanede tone anual. In prezent, trenurile de pasageri pot circula pe ruta Bucuresti – Constanta cu viteze de pana la 160 de km/ora, iar cele de marfa cu maximum 120 de km/ora.

Context:
In prezent, rata de absorbtie pentru Programul Operational Transport in exercitiul bugetar 2007-2013, este de peste 81%.

In perioada de programare 2014 – 2020, Romania are alocate aproximativ 9,4 miliarde de euro pentru Programul Operational pentru Infrastructura Mare (POIM), atat prin Fondul european de dezvoltare regionala, cat si prin Fondul de coeziune. Mai mult de jumatate din finantarea totala (inclusiv cofinantarea nationala) pentru POIM — 6,8 miliarde de euro — este prevazuta pentru infrastructura de transport, 37% pentru dezvoltarea sectorului de mediu, iar 5% pentru sectorul energetic.

Sursa: Reprezentanta Comisiei Europene in Romania

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top