Presedintele ARSCM: Lansam in octombrie un apel de proiecte pe zona oraselor inteligente; avem 15 miliarde de euro disponibili

imageResize-9.jpg

Asociatia Romana pentru Smart City si Mobilitate (ARSCM) va lansa, in luna octombrie, un apel de proiecte pe zona oraselor inteligente, in conditiile in care 15 miliarde de euro sunt disponibili pentru finantarea proiectelor, pana in 2021, a declarat, sambata, presedintele ARSCM, Eduard Dumitrascu, la evenimentul de lansare a Caravanei Smart City.

„Avem 15 miliarde de euro pana in 2021. Ne referim la PNDL 2 (Programul National de Dezvoltare Locala — n. r.), care are un impact foarte mare, din punctul nostru de vedere, in dezvoltarea comunitatilor locale, unde sunt aproape 8 miliarde de euro disponibili pana in 2020 — si aici deja vedem ca sunt foarte multe programe si proiecte in zona eficientei energetice din partea multor autoritati locale, si vorbim de peste 7 miliarde de euro din partea Comisiei Europene disponibili pana in 2021, aici incluzand si marea infrastructura, incluzand si partea de acces in marile orase. Avem absolut tot ce ne trebuie in aceasta perioada pentru a ne gandi la dezvoltarea comunitatilor si oraselor inteligente. Noi incercam in aceasta perioada foarte repede sa cream cadrul necesar pentru implementarea acestor proiecte”, a spus Dumitrascu, in marja evenimentului de lansare a Caravanei Smart City.

Potrivit acestuia, impreuna cu Organismul National de Standardizare, ARSCM va introduce in perioada urmatoare primele opt standarde, de altfel si singurele la nivel mondial, pe Smart City.

„Este foarte important sa cream un cadru si niste indicatori corecti pentru autoritatile locale, astfel incat acestea sa poata face evaluari periodice a ceea ce au implementat pana acum si a ceea ce urmeaza sa implementeze, sa aiba un cadru de raportare si un feed-back din partea cetatenilor, beneficiarii finali ai conceptului de Smart City. incercam prin aceste ISO-uri pe care le vom implementa in perioada urmatoare sa mai cream trei instrumente de baza pentru administratiile locale. Primul se numeste audit Smart City si, impreuna cu grupul nostru de experti, mergem in primarii, facem acest audit si venim cu un set de recomandari plecand de la investitiile existente. Totul trebuie dezvoltat de la ce au facut pana acum. Nu trebuie sa pierdem aceste resurse”, a explicat Dumitrascu.

Seful ARSCM a precizat ca in octombrie va fi lansat un apel de proiecte pe zona de Smart City, iar pe 5 octombrie, la Brasov, va fi dat publicitatii Ghidul de achizitii publice pentru autoritatile locale.

„Al doilea lucru foarte important: vom lansa in octombrie un apel de proiecte pe zona oraselor inteligente, astfel incat autoritatile publice si centrale si cele locale sa inteleaga liniile de finantare, oportunitatile pe care le au unele dintre ele, iar intr-un ritm accelerat vor trebui sa reactioneze, pentru a nu mai vorbi iarasi de un tren pierdut sau stiti problemele pe cadrul financiar 2007 — 2013. Nu in ultimul rand, tot in perioada urmatoare, in 5 octombrie, la Brasov, vom lansa Ghidul de achizitii publice pentru autoritatile locale, pentru ca trebuie sa intelegem, cand vorbim despre dezvoltarea unui oras inteligent, cand vorbim despre conceptul de Smart City, ca este foarte greu sa gasim o persoana care sa se priceapa la toate aceste industrii interconectate. Trebuie sa recunoastem ca nu putem avea pretentia de la nimeni sa fie expert in energie, in mobilitate, in transport, in mediu, in internet of things etc. Prin urmare, trebuie sa cream acest ghid, trebuie sa explicam ce inseamna conceptul de Smart City, industriile interconectate si mai ales pe fiecare industrie in parte cum facem achizitie. Deci, avem partea de audit, stim ce au facut, avem setul de recomandari, stim ce vor sa faca, avem ghidul de achizitii, avem apelul de proiecte, localizam sursele de finantare si avem si standardele pentru a putea implementa aceste proiecte”, a aratat Eduard Dumitrascu.

In opinia acestuia, este important ca un oras sa fie inteligent pentru ca el trebuie sa tina pasul cu locuitorii, cu tehnologiile.

„Atata timp cat locuitorii se schimba, este clar ca trebuie sa iesim din aceste blocuri de beton si trebuie sa ne uitam afara la ce se intampla, la interactivitate, la cat de vii devin orasele. Este rolul si obligatia administratiei”, a subliniat el.

Eduard Dumitrascu a admis ca, pentru a deveni Smart City, o comunitate trebuie sa investeasca sume relativ mari, insa exista bani europeni care pot fi atrasi.

„Este foarte greu de estimat care este suma medie ce trebuie investita pentru ca un oras sa devina inteligent. Sunt multi indicatori de care trebuie sa tinem cont: clima, relief, temperatura, numar de locuitori… este foarte complicat. Trebuie sa intelegem ce vrem sa facem. De exemplu, la Constanta trebuie sa tinem cont ca avem port, avem turisti, la Cluj avem turisti, dar n-avem port, iar la Oradea avem turisti, avem granita si n-avem port. Prin urmare, aceasta particularizare a implementarii de concepte inteligente trebuie clar sa tina de specificul fiecarui loc. Vorbim de sume relativ mari, dar totodata spuneam ca sunt si foarte multi bani disponibili pentru aceste proiecte, iar autoritatile locale, cu o parte de cofinantare foarte, foarte mica, pot face foarte multe lucruri. Zona de eficienta energetica, unul dintre cele mai solicitate domenii de catre autoritatile publice locale din cauza facturii foarte mari pe care trebuie sa o plateasca, este totodata si printre cele mai scumpe, pentru ca vorbim despre schimbarea infrastructurii in unele locuri, in alte locuri se poate folosi aceeasi infrastructura. Putem insa schimba doar solutiile, putem schimba becurile, putem monta senzori care pot optimiza foarte mult. Sunt tot felul de solutii care vin pe infrastructura curenta, nu e nevoie de investitii si schimbam paradigma”, a adaugat acesta.

Asociatia Romana pentru Smart City si Mobilitate (ARSCM) a lansat, sambata, Caravana Smart City, care timp de un an va avea 12 opriri in tot atatea regiuni din tara, intr-o incercare de promovare si educare asupra conceptelor de oras si comunitate inteligenta.

Caravana Smart City Romania este un program complet de prezentare si vanzare a produselor Smart City direct catre beneficiarii acestor servicii — administratia centrala si locala. Comunitatea vizata este formata din cetateni, companii si institutii publice implicate activ in dezvoltarea oraselor si preocupate de oferirea continua a celor mai bune servicii si solutii pentru locuitorii centrelor urbane.

Sursa: Agerpres

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *