Propuneri pentru cresterea accesului la finantare al IMM-urilor

bani-bani.jpg

Acces la finantare si contracte acordate de stat

Finantarea este una dintre cele mai importante probleme ale IMM-urilor din Romania. Potrivit FNGCIMM, numai 15% din IMM-urile romanesti sunt creditate de banci, in timp ce in Uniunea Europeana procentul se apropie de 70%. Multe IMM-uri din Romania sunt afectate de reticenta bancilor in a le acorda credite.

1. Atragerea fondurilor structurale

Alocarea de fonduri structurale pentru IMM-uri este de numai 3% in Romania, fata de o medie de 22% in Europa. Cele mai importante motive sunt: fondurile nu se adreseaza IMM-urilor, iar aceasta categorie de firme nu dispune de resurse (materiale, umane) pentru a depune dosare cu sanse de reusita si apoi pentru a derula proiectele.

De asemenea, durata foarte lunga de derulare a procesului de evaluare a dosarelor este un alt motiv pentru care IMM-urile renunta la depunerea lor. Un proces de evaluare poate dura chiar si mai mult de un an, timp in care nevoile acestor companii se schimba rapid. De multe ori, ele nu pot astepta atat de mult pentru a implementa un proiect.

Ar fi benefice urmatoarele: propunerea de proiecte care raspund in mod real nevoilor IMM-urilor, scurtarea in mod semnificativ a timpului de decizie, acordarea unor fonduri rambursabile care sa fie folosite pentru plata consultantilor (aceste cheltuieli sunt de obicei eligibile in cadrul proiectelor si se recupereaza), acordarea de credite pentru nevoile de cash-flow ale IMM-urilor pe parcursul derularii proiectelor.

Cateva propuneri pentru diminuarea birocratiei excesive:

  • Reducerea numarului de documente necesare, atat in perioada evaluarii proiectului, cat si in perioada rambursarii;
  • Cresterea personalului la autoritatile responsabile de aceste proiecte, concomitent cu cresterea veniturilor acestui personal, concomitent cu stabilirea unor criterii de performanta pentru aceasta crestere de venituri, concomitent cu stabilirea unor termene clare in care autoritatile sa raspunda solicitarilor, concomitent cu penalizarea celor care nu raspund in aceste termene;
  • Externalizarea unei parti din munca depusa de aceste autoritati catre firme private, tot cu respectarea unor criterii foarte clare, cu evaluare la 6-12 luni si rezilierea contractelor cu firmele care nu au respectat aceste criterii;
  • Introducerea la nivel de aplicant a unui audit cu verificarea sub sanctiunea penala a respectarii proiectului propus la finantare si aprobat.

Cateva propuneri pentru imbunatatirea accesului la finantare:

  • Valoarea eligibila proiectului sa se constituie intr-o Scrisoare de Garantie Bancara si sa poata fi folosita la accesarea de credite de investitii de la banci;
  • Emiterea de garantii guvernamentale pentru valoarea eligibila a proiectului astfel incat bancile comerciale sa ofere credite;
  • Credite din partea CEC pentru start-up-uri (in limita a 10-15.000 euro, de discutat aici) si pentru necesarul de cash la proiectele cu diverse fonduri, cu dobanda subventionata (sub dobanda interbancara).

2. Transparenta si egalitate de sanse in acordarea contractelor de catre stat

Conform Comisiei Europene, IMM-urile obtin numai 27% din totalul contractelor acordate de stat, fata de o medie de 38% la nivelul Europei. intreprinderile de stat sunt obligate prin lege sa respecte anumite proceduri de achizitie, care trebuie facute publice, de cele mai multe ori prin sistemul national SEAP. Din pacate, aceasta vizibilitate nu inseamna si egalitate de sanse. Multe dintre licitatii sunt facute special pentru ca numai anumite firme sa indeplineasca conditiile impuse, aceste firme castigand in cele mai multe cazuri contractele respective.

Comisia de contestatii nu are niciun rol, la fiecare contestatie raspunzand printr-un formular tip, care lasa decizia la latitudinea autoritatii contractante. Comisia de contestatii trebuie sa analizeze caietele de sarcini care impun conditii specifice si care nu acorda egalitate de sanse tuturor intreprinderilor care pot atesta ca au capacitatea sa raspunda cerintelor tehnice. ANRMAP a inceput o serie de consultari cu IMM-urile pentru a gasi solutii la aceste probleme.

De asemenea, este foarte important ca pe site-ul SEAP sa apara informatii despre toate atribuirile facute prin licitatii, care sa contina urmatoarele informatii: date economico-financiare ale companiei castigatoare (mai ales cifra de afaceri pe ultimii 3-5 ani, profitul pe aceeasi perioada, numarul de angajati), structura actionaratului, capitalul social si daca au mai castigat in ultimii 3-5 ani astfel de contracte.

3. Incurajarea infiintarii de retele de business angels si stimularea Venture Capital

Antreprenorii se confrunta cu lipsa finantarii nu numai la infiintarea firmei, dar si pe parcurs, in diverse etape de dezvoltare. Finantatorii de gen business angels ii pot ajuta nu numai cu capital, dar si cu sfaturi, ei participand activ in dezvoltarea companiei si luarea deciziilor.

Sursa: Noua Republica.ro

Finantare.ro a lansat Ghidul Business Angels. Descarca de aici Ghidul Business Angels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *