Punct de vedere al For Best Consulting SRL, la Ghidul de prevenire a neregulilor in accesarea fondurilor europene

ghid-consultare.jpg

vioricaViorica Muresan, manager general al For Best Consulting  SRL, ne-a transmis la redactie cateva observatii legate de Ghidul de prevenire a neregulilor privind crearea de conditii artificiale in accesarea fondurilor acordate prin PNDR 2014 – 2020.

Analizand cu mare atentie „Ghidul de prevenire a neregulilor”, dorim sa prezentam cateva concluzii care au rezultat in urma analizei cat si a experientei noastre de pana acum, in domeniul Fondurilor Europene Nerambursabile.

In ghid se face referire la prevederile Regulamentului Uniunii Europene nr. 1306/ 2013, art. 60, Clauza de eludare: „Fara a aduce atingere dispozitiilor specifice, nu se acorda niciun avantaj prevazut in cadrul legislatiei agricole sectoriale persoanelor fizice sau juridice in privinta carora s-a stabilit ca au fost create in mod artificial conditiile cerute in vederea obtinerii acelor avantaje, contrar obiectivelor legislatiei respective”.

Mentionam ca art 60 a fost scos din context, pentru ca desi in acest articol se face referire la “dispozitiile specifice” precum si la “contrar obiectivelor legislatiei respective”, in ghidul de prevenire a neregulilor nu se precizeaza care sunt “dispozitiile specifice” si de asemenea legislatia in baza careia a fost emis ghidul in conformitate cu specificatia “contrar obiectivelor legislatiei respective”.

De asemenea in conformitate cu Regulamentului Uniunii Europene nr. 1306/ 2013, punctul (59)  “Beneficiarii ar trebui sa inteleaga obligatiile care le revin in legatura cu normele privind ecoconditionalitatea. In acest scop, statele membre ar trebui sa comunice in mod cuprinzator, inteligibil și explicativ, inclusiv, daca este posibil, prin mijloace electronice, toate cerintele și standardele care fac parte din normele respective.

Mentionam de asemenea si sustinem ca art 60 a fost scos din context, avand in vedere inclusive punctul (59), mai sus prezentat. In acest sens ghidul de finantare sau alt document de informare a posibililor beneficiari nu respecta in totalitate  recomandarile Regulamentului Uniunii Europene nr. 1306/ 2013.

Daca recomandarile mai sus mentionate ar fi fost respectate nu se ajungea in situatia in care, dupa emiterea ghidurilor de Finantare, a lansarilor programelor si depunerea cererilor de Finantare sa se intervina cu corectiile prezentate in  “GHIDUL DE PREVENIRE A NEREGULILOR”

Initial ne-am propus sa luam punct cu punct acest ghid sa ne spunem punctul de vedere, cat si sa solicitam clarificari sustinute din punct de vedere legislativ, insa am ajuns la concluzia ca ar fi rezultat un “alt ghid” la ghidul propus de dumneavoastra.

Prin urmare vom prezenta cateva puncte “mai vizibile si fara suport legislativ”, solicitand in continuare ca ghidul final care va fi emis de dumneavoastra sa fie sustinut din punct de vedere legislativ si/sau cu documente Strategice de Dezvoltare, Planuri de Dezvoltare, etc.  nu doar prin punctul de vedere personal.

Astfel mentionam cateva situatii din ghid si care contravin atat legislatiei europene cat si legislatiei nationale:

1.    Pagina 6 “aderarea la o cooperativa sau la o alta forma de asociere nu aduce niciun beneficiu acestuia, fiind facuta formal, cu scopul de a obtine punctaj suplimentar in cadrul criteriilor de selectie; ”, –  acest tip de aderare a fost creat artificial prin cerinta ghidului de Finantare, exista varianta de a nu se puncta aceasta “aderare” si atunci nu vor mai fi astfel de situatii sau sa emiteti o lista cu asociatiile din toate domeniile de activitate, care pot aduce beneficii membrilor.
2.    Pagina 6 “Propunerea spre finantare a unor obiective sau activitati (ex: productive, meşteşugareşti, culturale, sociale etc.) s-a facut doar fictiv, cu scopul de a obtine punctaj suplimentar in cadrul criteriilor de selectie, obiectivele sau activitatile respective nefiind utilizate sau indeplinite in fapt.” – Cum s-a ajuns la concluzia ca aceste activitati sau obiective nu au fost indeplinite in faza de solicitare de Finantare?
Nu s-a ajuns la faza de implementare a proiectului.
3.  Pagina 7 “Mai multe firme folosesc in comun aceleași utilitati (apa/ energie/ canalizare) şi/sau doar o companie platește facturile şi/sau incheierea unor contracte fictive de racordare/furnizare a utilitatilor;” – sunt doua variante:plata pausala, care poate fi trecuta in contractul de inchiriere sau contractele cu furnizorii de utilitati, care in general detin monopolul pe piata. Pana in acest moment nu am intalnit “contracte fictive”cu acest tip de furnizori!!!
4.  Pagina 7, punctul B, ln baza carei legislatii limitati desfasurarea activitatilor pe piata libera, limitati concurenta, limitati dreptul la desfasurarea activitatilor unor societatii (constructori, consultanti, activitati similare, etc.)
5. Pagina 7, punctul C, cum definiti termenul de “persoane foarte propiate” si dati exemplu: Relatii comerciale, sociale, etc.? Realizati ca in aceasta tara jumatate au Relatii comerciale si/sau se cunosc cu cealalta jumatate, chiar si prin persoane interpuse?

Intrebarile noastre, legitime sunt:
•    cine este eligibil sa depuna solicitari de Finantare nerambursabila?
•    cum se doreste atragerea de fonduri nerambursabile prin restrictionarile impuse prin acest “GHID DE PREVENIRE A NEREGULILOR” dar si prin alte documente similare?
•    cum se va dezvolta economia in aceasta tara?
•    cum se vor dezvolta societatile comerciale care stau la baza economiei?
•    cum se vor crea locuri de munca?
•    cum va fi combatut somajul?
•    cum se vor crea conditii mai bune de viata?
•    cum se vor crea conditii egale si se vor combate diferentele sociale?
Astfel de intrebari pot continua.
6. Pagina 10 “Existenta urmatoarelor elemente comune in situatia in care conditiile artificiale sunt create de un grup de operatori economici: cont bancar deschis la aceeaşi sucursala a aceleiaşi banci; cereri de finantare foarte asemanatoare; adeverinte/ acorduri/ avize/ contracte având data emiterii identica sau apropiata; oferte de pret emise de aceiaşi operatori economici; acelaşi consultant etc.; “ – din nou aceleasi restrictionari fara nici o baza legala.

7. Pagina 13 “In cazul acestui tip de neregula, jurisprudenta Curtii Europene de Justitie a impus identificarea elementelor obiective şi a celor subiective, cumul necesar in stabilirea cu certitudine a acelor situatii afectate de conditii artificiale.” – cine si cum identificati elementele subiective, neavand nicio dovada palpabila?

Mentionam ca dorinta noastra este de a veni in sprijinul dumneavoastra, cu experienta noastra in acest domeniu, de a realiza o documentatie clara, concisa, explicita si de asemenea dorim sa avem posibilitatea de atrage cat mai multe fonduri, corect si legal.

 

2 thoughts on “Punct de vedere al For Best Consulting SRL, la Ghidul de prevenire a neregulilor in accesarea fondurilor europene”

  1. Iulia spune:

    Bravo ! Ati formulat un punct de vedere diplomat si la subiect ! Eu sincer mi-am pierdut rabdarea de a mai fi eleganta si de a formula puncte de vedere fara a deranja 🙂 !

    Cu stima,

    Iulia A.

  2. Irina spune:

    Foarte bine punctat, sa speram ca va exista un raspuns la aceste intrebari.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *