Raport CJI: UE este principalul cumparator de publicitate din Romania

uniunea_europeana1.jpg

uniunea_europeanaUniunea Europeana este principalul cumparator de publicitate din Romania, cu achizitii de peste 70 milioane de euro, derulate in proiecte cu finantare nerambursabila din fonduri structurale si de coeziune. Ele reprezinta peste 90% dintre fondurile de publicitate publica din Romania in 2013. Aceasta este principala concluzie a Raportului de monitorizare a alocarii bugetelor de publicitate din fondurile europene in anul 2013, realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), in cadrul unui proiect finantat de OLAF.

Raportul are la baza o metodologie de monitorizare elaborata de CJI, menita sa permita un control lesnicios asupra legalitatii si oportunitatii cheltuirii acestor linii bugetare obligatorii in orice proiect european. Metodologia astfel dezvoltata a fost aplicata experimental si unor proiecte europene derulate in FRI Macedonia si Republica Moldova.

Concluziile raportului sunt ingrijoratoare. In Romania, controlul asupra acestor fonduri este slab, transparenta alocarii si utilizarii lor este scazuta. Exista un evident risc de frauda, alocare preferentiala si utilizare neperformanta a fondurilor europene. In conditiile in care, in anul 2013, piata totala de publicitate in Romania a fot evaluata la 305 milioane Euro, publicitatea din bani publici atinge o pondere de circa 20-25%. Alocarea netransparenta si pe criterii neprofesionale a acestor bugete duce la distorsionarea grava a pietei de media„, a declarat Ioana Avadani, director executiv al CJI.

Mai multe detalii: Centrul pentru Jurnalism Independent

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *