Raportul intalnirii dintre reprezentantii Ministerului de Finante si beneficiarii POSDRU

raport-financiar.jpg

Reprezentantii organizatiilor care au acumulat datorii in timpul implementarii proiectelor europene s-au intalnit cu reprezentantii Ministerului de Finante si ai ANAF la sediul Ministerului de Finante.

In cadrul intalnirii s-a discutat despre faptul ca numeroase ong-uri si firme care au accesat si implementat proiecte POSDRU se afla intr-o situatie financiara critica si au acumulat datorii substantiale la bugetul de stat dupa incheierea exercitiului financiar 2007 – 2013, in multe cazuri, beneficiarii confruntandu-se chiar cu falimentul.

Aceasta situatie a fost cauzata de intarzierile si blocajele inregistrate in rambursarea cheltuielilor, respectiv de sincopele in asigurarea, per total, a fluxului financiar catre beneficiar (prefinantare, cereri de plata, cereri de rambursare) de catre autoritatile responsabile, OIR, AM.

Un aspect important al intalnirii a fost dezbaterea pe tema OUG 50/2013, o ordonanta de urgenta care ar fi trebuit sa-i scuteasca de datorii pe beneficiarii care nu si-au platit la timp taxele si impozitele din cauza intarzierilor in rambursarea sumelor de catre Autoritatea de Management.

Beneficiarii au mai semnalat inca odata faptul ca OUG 50/2013 nu a fost aplicata astfel incat sa fie de un real ajutor celor care au acumulat datorii fara a fi vina lor.  Beneficiarii nu au fost scutiti in mod real de datoriile accesorii acumulate in urma implementarii proiectelor deoarece baza de calcul a fost in mod eronat selectata, nu au fost luate in calcul toate mecanismele de finantare care au intarziat (cum ar fi prefinantarea si cererile de plata), astfel incat scutirea a fost insignifianta, majoritatea datoriilor fiind in continuare suportat de oganizatiile care au implementat proiecte si care au ramas cu datorii din cauza neasigurarii unui flux financiar corect, conform cu contractul e finantare si legile si regulamentele in vigoare.

In acest context, discutiile dintre reprezentantii ministerului si beneficiari au vizat doua paliere:

Solutii concrete pentru a imbunatati modalitatea de functionare a mecanismelor financiare pentru noua perioada de programare 2014-2020, astfel incat beneficiarii sa nu mai ajunga in astfel de situatii.
1.    Reprezentantii Ministerului Finantelor au propus simplificarea procedurilor pentru viitor, respectiv  modificarea actualelor prevederi ale art. V din OUG nr. 50/2013 in sensul  simplificarii procedurii de amanare la plata a obligatiilor fiscale (eliminarea formalitatii atestatului emis de AM/OI si limitarea doar la atasarea la cererea de amanare a cereii adresata AM/OI – cerere de rambursare/cerere de plata/cerere de prefinantare), precum si luarea in considerare, in scopul amanarii, a altor situatii prin care beneficiarii de fonduri europene solicita sume reprezentand finantari de proiecte din fonduri europene (cererei de plata sau cereri de prefinantari, alaturi de cereri de rambursare)

2.    Al doilea palier al discutiei a vizat sumele accesorii ramase restante din exercitiul financiar 2007-2014.
 Au fost identificate doua situatii distincte:
–    O parte dintre beneficiari au si in prezent datorii accesorii fie neachitate fie esalonate,
–    O alta parte dintre beneficari au achitat datoriile din surse proprii, cu mari sacrificii, pentru ca in caz contrar nu ar mai fi putut accesa alte proiecte europene avand in vedere faptul ca doar organizatiile care nu figureaza cu datorii au posibilitatea de a accesa noi linii de finantare.

Pentru datoriile inregistrate a fost propusa si discutata amnistia fiscala a datoriilor acumulate  ca singura solutie viabila in acest moment in care toate proiectele sunt incheiate si toate datoriile principale platite. Propunere a fost preluata de catre Reprezentantii Ministerului Finantelor care vor informa conducerea ministerului in legatura cu situatia inregistrata in special de beneficiarii proiectelor POSDRU, inclusiv solutia amnistiei propusa in cadrul intalnirii,

Avand in vedere importanta unei astfel de decizii pentru mediul asociativ si tinand cont de nevoia reala de a creste capacitatea organizatiilor de a accesa si implementa noi proiecte in noul exercitiul financiar 2014-2020,  reprezentantii beneficiarilor POSDRU transmit si pe aceasta cale doamnei Anca Dragu Paliu, ministrul Finantelor, precum si tuturor reprezentatilor Guvenului si Parlamentului Romaniei,  rugamintea sa ne sprijine in vederea obtinerii unei decizii favorabile cu privire la realizarea si aprobarea unui act legislativ care sa prevada aministia datoriilor acumulate in urma implementarii proiectelor POSDRU, in cazurile in care aceste datorii nu au fost acumulate din vina beneficiarilor ci din slaba gestionare a fondurilor de catre unele institutii ale statului.

Reprezentanti participanti la intalnire:

Din partea Ministerului de Finante:
•    Dna Tanti Anghel – Director General MFP
•    Dl. Mihai Bragaru – Diector Adjnct MFP
•    Dl. Creanga Cosmin – Sef Serviciu MFP
•    Dna Vasilica Dambusca  Consilier Superior MFP
•    Dna Georgiana Stoian – Director General ANAF
•    Dna Daniela VIsalom – Sef Serviciu ANAF
•    Dna Marinache Gabriela – Consilier Superior ANAF

Din partea Reprezentantilor Beneficiarilor POSDRU:
•    Asociatia Centrul Roman si Educatie si Dezvoltare Umana, Presedinte,  Camelia Tancau
•    Asociatia TANARUL FERMIER – Presedinte Visu Iliescu Marian
•    Asociatia Patronala a Furnizorilor de Formare Profesionala – Vicepresedinte Iordache Marie Jeanne
•    Media One – Manger Ruxandra Baker
•    Global Commercium Development – Manager Proiecte Tina Cozmanciuc
•    Fundatia Culturala Delta – Presedinte, Lilica Marculescu

Organizatii care sustin acest demers – semnatari ai scrisorilor deschise:
1.        Asociatia KELSEN Baia Mare, Presedinte, Titel Caosan
2.        Asociatia Consultantilor in Dezvoltare, Presedinte Petru Vasile Gafiuc
3.        Asociatia ANGEL – Presedinte, Eugen Lucan
4.        Asociatia Institutul pentru Parteneriat Social Bucovina, Director, Marian Dascalu
5.        Social Firms Europe CEFEC, Secretar Tehnic, Alina Barsan
6.        Asociatia KULT-ART, Administrator, Nicoleta Daneasa
7.        Die Querdenker, Administrator, Johann Tomislav    ASSOC, Presedinte, Florian Salajeanu
8.        Cercul de Excelenta pentru Resurse Comunitare, Adminsitrator Irimia Cristian
9.        Societatea Cooperativa „Mostenire Vie”, Director Borlean Alex
10.        Societatea Cooperativa „Eco Image”, Manager, Sindrestean Aurel
11.        Asociatia ARHETIP, Vicepresedinte, Magdalena Mihalache
12.        Fundatia QUO VADIS, Presedinte, Florin Ioan Zamfir
13.        ICG Integrated Consulting Group SRL, Managing Partner, Svasta Mihai
14.        SC Amazing Photos SRL, Administrator, Ioana Gligor Bekesi
15.        A.F.F.M.R. Asociatia Femeilor si Familiilor din Mediul Rural, Director, Cristina Elena Chinole
16.        UGIR ( Uniunea Generala a Industriasilor din Romania)- Iulian Zamfir – Vicepresedinte
17.        Centrul de Analiza  si Inovare Economico-Sociala – (CAES) – Director executiv – Corina Atanasiu
18.        Asociatia pentru Educatie si Dezvoltare Comunitara, Presedinte, Adriana Tudorache
19.        Centrul Roman pentru Educatie Economica (CREE), Presedinte, Paul Lacatus
20.        A.L.I.A.T. – Alianta pentru Lupta Impotriva Alcoolismului www.aliatong.ro
21.        Fundatia pentru Ingrijiri Comunitare – Presedinte, Valentin Vladu
22.        SC Monoprix SRL – Director, Zamfir Iulian
23.        Asociatia Europeana Dunarea – Presedinte, Anca Zamfir  Presedinte
24.        SC Battonetti SRL – Contabil Sef, Pascaru Alina
25.        Asociatia pentru Apararea Libertatilor Publice, Presedinte, Catalin Georgescu
26.        Asociatia pentru Dezvoltarea Inteligentei Emotionale (ADIE)
27.        SC CENTRADE INTEGRATED SRL
28.        S.C. Bsmartest Press Group SRL
29.        Asociatia Filantropia Ortodoxa Alba Iulia
30.        Asociatia Artha Covasna, Presedinte, Ionel Busuioc
31.        Asociatia INTEGRA ROMANIA, Presedinte, Adrian Ban
32.        INTERLOG COM SRL, Director, Simona Cojocarescu

Sursa: Stiriong

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *