Metodologia manageriala a unei organizatiei de dimensiuni mici/medii cuprinde totalitatea sistemelor, metodelor si tehnicilor de management utilizate in cadrul organizatiei in vederea cresterii eficientei si competitivitatii unei organizatiei.
Sisteme de management:
- Managementul prin obiective;
- Managementul prin proiecte;
- Managementul prin exceptii;
- Managementul pe produs;
- Metode de management:
Delegarea;
Sedinte;
Metode de stimulare a creativitatii (brainstorming, sinectica, Philips 66, matricea descoperirilor etc);
Tehnici de management: tabloul de bord;
MANAGEMENTUL PRIN OBIECTIVE
1. Definire si caracteristici:
Managementul prin obiective consta in stabilirea unui sistem de obiective la nivelul organizatiei, detalierea acestora pana la nivel de individ si corelarea recompenselor / sanctiunilor cu gradul de realizare al obiectivelor.
Asadar, trinomul OBIECTIVE -> REZULTATE -> RECOMPENSE/SANCTIUNI reprezinta esenta managementului prin obiective.
2. Principalele caracteristici:
a) Dimensiunea manageriala:
Descentralizarea manageriala in interiorul organizatiei in conditiile aparitiei unor noi factori numiti CENTRE DE GESTIUNE care dispun de atributii, competente si responsabilitati superioare unei simple subdiviziuni organizatorice.
b) Dimensiunea economica:
Utilizarea bugetului ca important instrument managerial;
c) Dimensiunea motivationala:
– rezulta din corelarea recompenselor/sanctiunilor cu gradul de realizare al obiectivelor;
d) Dimensiunea participativa:
– Determinata de faptul ca atat la stabilirea obiectivelor cat si a celorlalte competente ale sistemului trebuie sa participe sefii centrelor de gestiune si salariati din cadrul acestora;
3. Componentele managementului prin obiective:
a) Sistemul de obiective:
Acesta trebuie sa cuprinda urmatoarele categorii: obiective fundamentale, obiective derivate (de diferite grade), obiective specifice si obiective fundamentale;
b) Programe de actiune:
Cuprinde activitati specifice care trebuie realizate la nivelul fiecarui centru de gestiune in vedere realizarii obiectivelor;
c) Bugetele:
Bugetul va cuprinde obiective, venituri, cheltuieli, rezultate;
Acestea se elaboreaza, lanseaza si executa atat la nivelul organizatiei, cat si la nivelul fiecarui centru de gestiune
d) Instructiunile:
– cuprind indicatii metodologice cu privire la modul de implementare a sistemului;
e) Calendare de termene:
– momente intermediare si finale necesare atingerii obiectivelor
f) Metodele si tehnicile managementului utilizate pentru a facilita realizarea si implementarea managementului prin obiective
4. Metodologia managementului prin obiective (etape):
Etapa 1.: se stabilesc obiectivele fundamentale ale organizatiei;
Etapa 2: se precizeaza celelalte categorii de obiective, care alaturi de obiectivele fundamentale formeaza sistemul de obiective;
Etapa 3: stabilirea celorlalte componente ale managementului prin obiective:
Pasul 1: delimitarea si dimensionarea centrelor de gestiune
Centru de gestiune = componenta procesuala (functiune sau activitate) sau componenta structurala (compartiment sau grupe de compartimente) la nivelul careia se lanseaza un buget de-a carei indeplinire va depinde cuantumul recompenselor / sanctiunilor salariatilor;
Centrele de gestiune pot fi delimitate in functie de 2 criterii:
Criteriul procesual => centre de gestiune pe functiuni si activitate;
Criteriul structural-organizatoric => centre de gestiune pe compartimente sau grupe de compartimente;
In practica, in functie de criteriul structural-organizatoric se identifica urmatoarele tipuri de centre de gestiune:
- De productie (sectii si ateliere de productie);
- De functionare (birouri si servicii);
- Din sfera activitatilor auxiliare;
Pasul 2: elaborarea si lansarea bugetelor
Etapa 4: remodelarea subsistemelor organizatoric, informational si decisional conform cerintelor realizarii obiectivelor
Etapa 5 : coordonarea si urmarirea realizarii obiectivelor
Etapa 6 : evaluarea rezultatelor ssi recompensarea salariatilor in functie de rezultatele obtinute
5. Etapele implementarii managementului prin obiective in cadrul unei organizatiei de dimensiuni mici sau medii:
Secventa 1: Se preiau din strategia organizatiei obiectivele fundamentale;
Secventa 2: Se contureaza sistemul categorial de obiective;
Secventa 3: Se elaboreaza bugetul general al organizatiei;
Secventa 4: Se delimiteaza si dimensioneaza centrele de gestiune;
Secventa 5: Se elaboreaza bugetele pe centre de gestiune;
Secventa 6: Se elaboreaza nivelul costului normat pe produs sau serviciu, luand in considerare atat cheltuielile directe (materii prime, materiale, salarii directe) cat si cheltuieli proprii de functionare centrelor de gestiune;
Secventa 7: Se lanseaza bugetele pe centre de gestiune;
Secventa 8: Se realizeaza executia bugetara, care presupune inregistrarea si transmiterea operativa a abaterilor fata de cheltuielile normate previzionate;
Secventa 9: Se completeaza machete specifice tabloului de bord destinat conducerii organizatiei care cuprind informatii referitoare la rezultatele obtinute din realizarea obiectivelor;
Secventa 10: Se determina cuantumul recompenselor / sanctiunilor materiale ce urmeaza a fi acordate salariatilor in functie de gradul de realizare a obiectivelor.