Remodelarea sistemului managerial al organizatiilor romanesti

company.jpg

codrinpaveliucMetodologia manageriala a unei organizatiei de dimensiuni mici/medii cuprinde totalitatea sistemelor, metodelor si tehnicilor de management utilizate in cadrul organizatiei in vederea cresterii eficientei si competitivitatii unei organizatiei.

Sisteme de management:

  • Managementul prin obiective;
  • Managementul prin proiecte;
  • Managementul prin exceptii;
  • Managementul pe produs;
  • Metode de management:

Delegarea;
Sedinte;
Metode de stimulare a creativitatii (brainstorming, sinectica, Philips 66, matricea descoperirilor etc);
Tehnici de management: tabloul de bord;

MANAGEMENTUL PRIN OBIECTIVE

1. Definire si caracteristici:

Managementul prin obiective consta in stabilirea unui sistem de obiective la nivelul organizatiei, detalierea acestora pana la nivel de individ si corelarea recompenselor / sanctiunilor cu gradul de realizare al obiectivelor.

Asadar, trinomul OBIECTIVE -> REZULTATE -> RECOMPENSE/SANCTIUNI reprezinta esenta managementului prin obiective.

 

2. Principalele caracteristici:

a) Dimensiunea manageriala:

Descentralizarea manageriala in interiorul organizatiei in conditiile aparitiei unor noi factori numiti CENTRE DE GESTIUNE care dispun de atributii, competente si responsabilitati superioare unei simple subdiviziuni organizatorice.

b) Dimensiunea economica:

Utilizarea bugetului ca important instrument managerial;

c) Dimensiunea motivationala:

– rezulta din corelarea recompenselor/sanctiunilor cu gradul de realizare al obiectivelor;

d) Dimensiunea participativa:

– Determinata de faptul ca atat la stabilirea obiectivelor cat si a celorlalte competente ale sistemului trebuie sa participe sefii centrelor de gestiune si salariati din cadrul acestora;

3. Componentele managementului prin obiective:

a) Sistemul de obiective:

Acesta trebuie sa cuprinda urmatoarele categorii: obiective fundamentale, obiective derivate (de diferite grade), obiective specifice si obiective fundamentale;

b) Programe de actiune:

Cuprinde activitati specifice care trebuie realizate la nivelul fiecarui centru de gestiune in vedere realizarii obiectivelor;

c) Bugetele:

Bugetul va cuprinde obiective, venituri, cheltuieli, rezultate;

Acestea se elaboreaza, lanseaza si executa atat la nivelul organizatiei, cat si la nivelul fiecarui centru de gestiune

d) Instructiunile:

– cuprind indicatii metodologice cu privire la modul de implementare a sistemului;

e) Calendare de termene:

– momente intermediare si finale necesare atingerii obiectivelor

f) Metodele si tehnicile managementului utilizate pentru a facilita realizarea si implementarea managementului prin obiective

4. Metodologia managementului prin obiective (etape):

Etapa 1.: se stabilesc obiectivele fundamentale ale organizatiei;

Etapa 2: se precizeaza celelalte categorii de obiective, care alaturi de obiectivele fundamentale formeaza sistemul de obiective;

Etapa 3: stabilirea celorlalte componente ale managementului prin obiective:

Pasul 1: delimitarea si dimensionarea centrelor de gestiune

Centru de gestiune = componenta procesuala (functiune sau activitate) sau componenta structurala (compartiment sau grupe de compartimente) la nivelul careia se lanseaza un buget de-a carei indeplinire va depinde cuantumul recompenselor / sanctiunilor salariatilor;

Centrele de gestiune pot fi delimitate in functie de 2 criterii:

Criteriul procesual => centre de gestiune pe functiuni si activitate;
Criteriul structural-organizatoric => centre de gestiune pe compartimente sau grupe de compartimente;

In practica, in functie de criteriul structural-organizatoric se identifica urmatoarele tipuri de centre de gestiune:

  • De productie (sectii si ateliere de productie);
  • De functionare (birouri si servicii);
  • Din sfera activitatilor auxiliare;

Pasul 2: elaborarea si lansarea bugetelor

Etapa 4: remodelarea subsistemelor organizatoric, informational si decisional conform cerintelor realizarii obiectivelor

Etapa 5 : coordonarea si urmarirea realizarii obiectivelor

Etapa 6 : evaluarea rezultatelor ssi recompensarea salariatilor in functie de rezultatele obtinute

5. Etapele implementarii managementului prin obiective in cadrul unei organizatiei de dimensiuni mici sau medii:

Secventa 1: Se preiau din strategia organizatiei obiectivele fundamentale;

Secventa 2: Se contureaza sistemul categorial de obiective;

Secventa 3: Se elaboreaza bugetul general al organizatiei;

Secventa 4: Se delimiteaza si dimensioneaza centrele de gestiune;

Secventa 5: Se elaboreaza bugetele pe centre de gestiune;

Secventa 6: Se elaboreaza nivelul costului normat pe produs sau serviciu, luand in considerare atat cheltuielile directe (materii prime, materiale, salarii directe) cat si cheltuieli proprii de functionare centrelor de gestiune;

Secventa 7: Se lanseaza bugetele pe centre de gestiune;

Secventa 8: Se realizeaza executia bugetara, care presupune inregistrarea si transmiterea operativa a abaterilor fata de cheltuielile normate previzionate;

Secventa 9: Se completeaza machete specifice tabloului de bord destinat conducerii organizatiei care cuprind informatii referitoare la rezultatele obtinute din realizarea obiectivelor;

Secventa 10: Se determina cuantumul recompenselor / sanctiunilor materiale ce urmeaza a fi acordate salariatilor in functie de gradul de realizare a obiectivelor.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *