Rolul analizei SWOT in planificarea afacerii

grafic-rosu.jpg

Analiza SWOT ofera o radiografie a companiei la un moment dat. Astfel, analiza SWOT constituie cea mai importanta tehnica manageriala utilizata pentru intelegerea pozitiei strategice a unei companii/organizatii pentru ca:

  • ofera un tablou cuprinzator ce arata valorile interne si punctele critice interne ale companiei/organizatiei (valori si puncte critice care sunt definite in raport cu obiectivele pe care trebuie sa le atinga organizatia, si anvergura lor);
  • ajuta managementul sa identifice fortele externe care influenteaza, pozitiv sau negativ, succesul companiei /organizatiei catre atingerea obiectivului propus;
  • ajuta managementul sa obtina un raspuns la intrebarea: „Putem sa mergem pe calea aceasta pentru atingerea obiectivului organizatiei?„;
  • ajuta sa se evidentieze rapid punctele forte si punctele de slabiciune ale companiei/organizatiei;
  • ajuta la cunoasterea si intelegerea contextului larg in care functioneaza compania/organizatia.

Denumirea provine din limba engleza si este un acronim cu urmatoarea semnificatie: Strengths (puncte tari), Weaknesses (puncte slabe), Opportunities (oportunitati), Threats (amenintari).

Punctele tari si punctele slabe sunt elemente din interiorul companiei asupra carora aveti un control direct, in timp ce oportunitatile si amenintarile vin din mediul exterior si va pot influenta pozitiv sau negativ, in functie de cat de dinamica este compania si de cat de prevazator/inspirat sunteti atunci cand luati deciziile.

Acest instrument va ajuta sa construiti o imagine de ansamblu a afacerii astfel incat sa valorificati punctele tari si oportunitatile pe de o parte si pe de alta parte sa reduceti sau chiar sa indepartati punctele slabe si amenintarile.

Prin analizarea acestor caracteristici ale afacerii veti obtine o imagine cat mai clara asupra stadiului curent al companiei si veti sti care sunt etapele de parcurs pentru a asigura performanta afacerii. In plus, analiza ajuta la cunoasterea si intelegerea contextului larg in care functioneaza compania.

Rolul analizei SWOT este acela de a va ajuta sa:

  • Va consolidati punctele tari;
  • Imbunatatiti acele aspecte care reprezinta puncte slabe;
  • Exploatati oportunitatile din mediu;
  • Evitati amenintarile care va pot pune in pericol profitul sau afacerea.

Este important sa realizati analiza SWOT pe domenii separate ale afacerii pentru a nu pierde din vedere aspecte importante si pentru a avea o abordare structurata.

Cand construiti analiza SWOT, incercati sa utilizati mai multe surse de informatii: analiza de piata, angajati, parteneri pentru a include cat mai multe puncte de vedere.

Citeste continuarea articolului pe Plandeafacere.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top