Romania – Republica Moldova, Tratatul de Frontiera si Viitorul Economic al Regiunii

Pe 28 Ianuarie 2010, scriam ca la Chisinau aproape 1000 de confrati Moldoveni au scandat destinul personal si politic al Domunului Presedinte Traian Basescu: „Basescu – Unire”.

Tot la 28 Ianuarie 2010 Presedintele Basescu a declarat: „Eu nu o să semnez ce a semnat Hitler şi Stalin, niciodată! Niciodată nu voi confirma aşezarea frontierei pe Prut … ”

Vezi articolul aici.

Domnul Presedinte s-a tinut de cuvant. Nu a semnat el. Au semnat Theodor Baconschi si Vlad Filat. Ramane de vazut daca se va tine de cuvant pana la capat si daca va confirma vreodata asezarea frontierei pe Prut.

Prin Aprilie 2007 marii politicieni rusi si moldoveni,chiar presa de la Chisinau sustineau ca „soluţionarea problemei transnistrene depinde de statutul de neutralitate al Republicii Moldova”. Iata ca trei ani mai tarziu Moscova joaca la Bucuresti solutia transnistreana pe cartea Schengen si castiga. Dupa introducerea neutralitatii in Constitutia Republicii Moldova, incheierea Tratatului cu Romania este pasul inainte: pentru Romania un pas spre Schengen, pentru Republica Moldova un pas spre rezolvarea chestiunii Transnistria.

In orizontul de asteptare mediu, in mod firesc ar trebui ca neutralitatea Republicii Moldova sa beneficieze de un plan de finantare international asa cum s-a intamplat totdeauna cu tarile care si-au declarat neutralitatea. Ramane de vazut daca semnarea Tratatului de Frontiera cu Romania o sa aiba si acest efect. Daca nu, este suficient de clar ca economia Republicii Moldova va fi usor, usor acaparata de economia Transnistreana, de investitiile straine, si neutralitatea politica va fi doar un element Constitutional important, fara efecte economice si sociale in planul vietii de zi cu zi a cetateanului Moldovean.

Oricum, un plan de finantare pentru intarirea neutralitatii Republicii Moldova are fi un mare balon de oxigen pentru Societatea Civila si mediul economic din zona.

About Mihail Brinzea

La scurt timp dupa ce Medierea a devenit procedura legala in Romania prin Legea 192/2006, in 2008 m-am autorizat ca Mediator. In Decembrie 2009 am fondat cu un grup de specialisti, Mediatori Autorizati ca si mine, Colegiul Mediatorilor, Asociatie Profesionala, care se ocupa structurat de dezvoltarea profesionala a membrilor, de educatie si formare in prevenirea conflictelor (nu doar in corporatii si comunitati), promovand Medierea ca alternativa de rezolvarea a conflictelor, nu numai pentru ca este mai eficienta ci si mai durabila. Medierea este o procedura legala prin care ambele parti castiga (Legea 192/2006 si 370/2009) prin care spre deosebire de instante – unde unul dreptatea nu poate fi data ambelor parti, unul pierde altul castiga – in Mediere ambele parti isi administraza dreptatea, caci ele produc – dupa o procedura bine definita – solutia conflictului in care se afla. Am pregatire in domeniul programelor de finantare pentru dezvoltare, al managementului programelor si proiectelor, precum si in domeniul Relatiilor Internationale de Cooperare pentru Dezvoltarea Societatii Civile. Am participat la diferite cursuri de formare, programe de training, pe tema finantarilor nerambursabile. In 2007 am absolvit Cursul de Specializare Post Universitara in Management si Relatii Economice Internationale la Academia de Studii Economice din Bucuresti. In 2008 am absolvit cursul de Expert Achizitii Publice si cursul de Mediatori (avand competente inclusiv in medierea conflictelor in domeniul economic). Sunt Formator si Evaluator certificat de Ministerul Muncii Familiei si Egalitatii de Sanse si de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Timeretului. Din anul 2007 cooperez cu Consiliul National Pentru Formarea Profesionala a Adultilor avand ca atributii evaluarea de competente profesionale si evaluarea programelor de formare profesionala pentru autorizarea furnizorilor de formare profesionala in domeniile formarii si managementului. Pana in 1996 am lucrat ca redactor si traducator de limba Engleza in institutii ale Patriarhiei Romane. Am o buna pregatire profesionala in domeniul Istoriei Religiilor si in domeniul relatiilor Ecumenice Internationale, preocupari de studiu cu privire la impactul social al doctrinelor religioase si influentele acestora in dezvoltarea comunitara, in afirmarea valorilor individuale si sociale, precum si la tendintele institutiilor religioase de a determina si contribui, teoretic si practic la evolutii de tipul economiilor sociale. Intrucat am studii de Master in Teologie si in Statele Unite ale Americii si cooperez prin natura serviciului cu Biserici din Europa de Vest, cunosc nuantele si modul diferit de relationare institutional sociala in materie de politici pentru comunitate, avand preocupari de studiu comparativ in acest domeniu. Am fost membru (2 mandate in Comisia Biserica si Societate – institutie de relationare a Conferintei Bisericilor Europene cu Comisia Europeana si cu Parlamentul European). Domeniul de activititate Din anul 1996 lucrez ca angajat al AIDRom, in domeniul atragerii de fonduri nerambursabile pentru dezvoltare comunitara si imbunatatirea serviciilor sociale si de educatie in Romania avand atributii in: – Conceperea strategiei de formare a asociatiei si a institutiilor partenere; – Atragerea resurselor financiare necesare strategiei; – Coordonarea programului Traning for Transformation; – Coordonarea echipelor de traineri si consultanti; – Evaluarea proiectelor inaintate spre finantare de organizatii neguvernamentale; In 2007 am fost ales Secretar General al Forumului Regional pentru Drepturile Omului in Romania si mandatul pe care l-am asumat are ca prioritate implementarea sporita a articolelor 22 si 26 din Carta Universala a Drepturilor Omului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.