Scrisoare deschisa – Este Principiul Primul Venit – Primul Servit cea mai potrivita optiune cand e vorba de accesarea Fondurilor Europene?

fonduri-europene-inscriere.jpg

fonduri-europene-inscriereSunt tot mai multi beneficiari de fonduri care ne trimit atentionari privind nereguli cu fonduri europene, mai exact legate de faptul ca sistemul prin care se realizeaza depunerea acestor proiecte europene (pe principiul primul venit-primul servit), incalca dreptul la libera concurenta si egalitate de sanse.

S-a creat un deja-vu in ceea ce priveste aceste situatii care apar mereu la inscriere, tot felul de blocaje si situatii cel putin ciudate, iar astfel de probleme pot aparea la orice apel de proiecte care se bazeaza pe acest mecanism controversat. Un exemplu, in acest sens, este sesiunea de depunere on-line a proiectelor  aferenta Actiunii 2.2.1-Programul Operational Competitivitate, care se va deschide pe 2 noiembrie 2015, ora 10.00.

Roberto Patrascoiu Project Manager & EU Grants Expert, a inaintat un memoriu catre Ministerul Fondurilor Europene pe acest subiect. In cuprinsul acestui document sunt explicate pe larg motivele pentru care acest sistem de depunere a proiectelor incalca dreptul la libera concurenta.

In atentia:
Ministerului Fondurilor Europene
Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale
Organismului Intermediar OIPSI

Referitor:
Programul Operational Competitivitate 2014-2020. Lansare Actiunea 2.2.1 Sprijinirea cresterii valorii adaugate generate de sectorul TIC in data de 2 noiembrie 2015.

Stimate d-le Ministru
Stimate d-le/d-na Director

Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale (MCSI) lanseaza in data de 2 noiembrie 2015, ora 10.00, apelul de proiecte 2.2.1 Sprijinirea cresterii valorii adaugate generate de sectorul TIC, conform comunicatului postat pe site-ul Organismului Intermediar OIPSI, la adresa http://fonduri.mcsi.ro/?q=node/280.

Ghidul Solicitantului republicat, precizeaza in caseta „ATENTIE„, de la pag. 33 urmatoarele:” „Sesiunea de apeluri va fi inchisa dupa ce totalitatea proiectelor depuse vor acoperi un procent de 150% din bugetul total”.

Atragem atentia asupra faptului ca aceasta metoda va genera o lupta contra-cronometru in depunerea proiectelor, in care primordiala devine rapiditatea cu care un proiect este inregistrat in sistem.

Amintim faptul ca, de fiecare data cand acest sistem controversat a fost aplicat, depunerea proiectelor s-a soldat cu anularea apelului de proiecte, suspiciuni de frauda, caderea sistemelor electronice si o pierdere considerabila a increderii publice in transparenta si corectitudinea alocarii finantarilor nerambursabile in Romania.

De asemenea, reiteram faptul ca metoda de inchidere automata a apelului de proiecte, inainte de termen, dupa principiul primul-venit primul servit, aduce atingere regulilor de libera concurenta si egalitate de sanse, astfel:  

Afecteaza dreptul la libera concurenta. Depunerea proiectului devine un concurs de tastare si rapiditate la inregistrarea on-line, intrucat esuarea de a depune aplicatia in primele minute/secunde de la deschiderea apelului de proiecte este echivalenta cu pierderea posibilitatii de inregistrare a proiectului.

Dincolo de absurdul situatiei este de mentionat, de asemenea, ca proiectele mai complexe necesita un timp mai ridicat de incarcare in sistem in comparatie cu proiectele mai simple, intrucat sunt solicitate documente in plus, ceea ce inseamna operatiuni suplimentare de incarcare a documentelor (ex: Acord de parteneriat pentru proiecte depuse in parteneriat VS lipsa acestui document pentru proiectele care nu sunt depuse in parteneriat; Certificat Cluster pentru proiectele membre ale unui Cluster vs lipsa acestui document pentru proiectele care nu sunt membre ale unui Cluster etc).

Ca atare, proiectele complexe vor necesita un timp mai ridicat de depunere electronica, intrucat numarul mai ridicat de documente solicita operatiuni suplimentare de incarcare electronica.  Acest aspect este, in sine, o atingere directa a dreptului la libera concurenta, atata vreme cat unele proiecte pot fi depuse mai rapid decat altele.

Potenteaza disfunctionalitati ale serverelor si sistemelor de inregistrare on-line. Nu de putine ori depunerea electronica dupa principiul primul venit-primul servit a determinat “caderea” sistemelor electronice si in unele cazuri anularea intregii sesiuni de depunere (ex: POSDRU, Ministerul de Finante-Schema de Minimis, POR etc.). Consideram ca acest risc este unul consistent si ne exprimam ingrijorarea ca sistemul online de inregistrare a proiectelor nu va face fata numarului de proiecte ce vor fi depuse simultan in dimineata zilei de 2 noiembrie 2015!

Genereaza lipsa de egalitate de sanse si lipsa de incredere a potentialilor aplicanti. Un potential aplicant nu beneficiaza de predictibilitate si transparenta, atata vreme cat nu exista de facto un termen limita de depunere. Practic, din momentul lansarii oficiale a sesiunii de depunere, orice beneficiar este nevoit sa se confrunte cu temerea ca sesiunea de depunere a proiectului se poate opri in orice moment (prin atingerea plafonului de 150%), ceea ce denota o cadere in derizoriu a procedurilor prin care un potential aplicant trebuie sa treaca pentru a putea avea acces la finantarea europeana (a se vedea scandalul Schemei de Minimis si a masurii 6.1 din POSDRU, cand fondurile au fost epuizate in doar cateva minute de la lansare).
    
Mai mult decat atat, ne exprimam ingrijorarea fata de discrminarea pe care o realizati intre beneficiarii publici si beneficiarii privati in cadrul Programului Operational Competitivitate, Axa 2.

In acest sens, din analiza ghidul solicitantului aferent beneficiarilor publici, publicat in consultare la adresa:

http://fonduri.mcsi.ro/?q=http%3A//fonduri.mcsi.ro/%3Fq%3Dsystem/files/Calendarul+lansarilor+Axa+prioritara+3+martie+2012.doc

rezulta ca, pentru beneficiarii publici, nu se aplica mecanismul primul venit-primul servit.

Cu alte cuvinte, pentru beneficiarii publici ati instituit un mod corect de competitie, in timp ce pentru beneficiarii privati, unul incorect.

Experienta perioadei precedente de programare (2007-2013) ne demonstreaza fara echivoc, ca toate aspectele descrise mai sus s-au concretizat atunci cand acest mecansim a fost aplicat, de aceea nu intelegem motivul pentru care in calitate de Autoritate de Management, opinati sa folositi acelasi sistem profund – si dovedit- defectuos.

In acest context, solicitam pe aceasta cale Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale (MCSI), Organismului Intermediar pentru Promovarea Societatii Informationale (OIPSI)  si Ministerului Fondurilor Europene (MFE):

1. sa renunte la metoda blocarii posibilitatii de depunere a proiectelor si a principiului primul venit-primul servit, pentru beneficiarii privati, asa cum aceastea sunt descrise in Ghidul Solicitantului la pagina 33
2. sa aplice acelasi mecansim de depunere, ca cel descris pentru beneficiarii publici (sesiune completa de depunere, dupa reguli transparente) SAU sa instituie o perioada minima in care apelul de proiecte ramane deschis in mod garantat (exemplu recomandat: „in cazul in care numarul de proiecte depuse depaseste bugetul alocat, sesiunea de depunere a proiectelor va fi inchisa, dar nu mai devreme de „x” zile de la data lansarii apelului de proiecte”).

In acest fel toate proiectele depuse vor avea sansa de a fi evaluate, ci nu doar cele ale beneficiarilor care au avut norocul si tenacitatea de a inregistra proiectul cu o rapiditate mai ridicata decat a celorlalti beneficiari.

Se asigura, astfel, premisele egalitatii de șanse intre beneficiari, dar și ale implementarii celor mai bune proiecte, ceea ce inseamna un castig atat pentru beneficiari, dar si pentru dvs. in calitate de Autoritate de Management.

Redactia Finantare.ro este solidara cu acest demers si solicita un raspuns public privind aspectele prezentate la adresa: [email protected].

2 thoughts on “Scrisoare deschisa – Este Principiul Primul Venit – Primul Servit cea mai potrivita optiune cand e vorba de accesarea Fondurilor Europene?”

  1. Teodora Gheorghevici spune:

    Nici pe departe nu este vorba de corectitudine aici.
    Pentru respectarea principiului egalitatii de sanse si a dreptului la libera concurenta, dupa 14 ani de fonduri de preaderare si aproape 9 ani de fonduri de aderare, autoritatile trebuie sa aiba capacitatea de a evalua orice numar de cereri de finantare depuse pe un apel. Daca vor sa evite o supraincarcare, nu au decat sa procedeze cum procedeaza Comisia Europeana, anume sa deschida ANUAL TOATE liniile de finantare. In acest mod, vor avea si un flux financiar corect, previzibil si usor de gestionat la nivel de tara. Ar cam trebui sa terminam cu hei-rup-ismul, dupa esecurile din exercitiul financiar 2007-2013, nu sa o luam de la capat cu aceleasi probleme.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *