Situatia sistemului de evaluare a proiectelor europene

indicatori.jpg

indicatoriAutor Gabriel Zaharia

Sistemul de evaluare a proiectelor finantate din fonduri europene nu a fost suficient mediatizat, motiv pentru care in opinia publica exista o serie de mituri si simboluri, care nu sunt intotdeauna conform realitatii.

Pentru inceput, trebuie mentionat ca in evaluarea proiectelor sunt implicati functionarii publici desemnati de autoritatile de management si consultanti independenti contractati de firme de consultanta in baza procedurilor de achizitii publice derulate conform OUG nr. 34 din 2006.

Din nefericire, evaluarea pare sa fie tratata ca un proces marginal, in care toata lumea iese in pierdere, functionarii publici fiind supraincarcati, iar evaluatorii slab motivati, tarifele practicate in prezent pe aceasta piata fiind in fapt la nivel de dumping, cu impact asupra calitatii rezultatelor finale.

In procesul de evaluare sunt analizate foarte multe documente si sunt elaborate comentarii ample pentru justificarea punctajelor acordate. Un proiect este evaluat de cel putin 2 evaluatori, in multe cazuri fiind implicati si evaluatori tematici, pe teme orizontale sau in domenii care necesita o expertiza foarte specializata, iar in caz de mediere este necesara interventia celui de-al treilea evaluator.

Efortul depus de evaluatori este foarte mare cu atat mai mult cu cat in evaluare sunt solicitate o serie de clarificari catre aplicanti conform metodologiilor de evaluare, sunt analizate raspunsurile la clarificari si sunt derulate o serie de consultari cu functionarii desemnati de autoritatile de management.

Statistic, curba lui Gauss se aplica si in ceea ce priveste calitatea proiectelor. Proiectele foarte bune sau cele foarte proaste, pentru care decizia evaluatorului este simpla, sunt mai degraba exceptii. Majoritarea proiectelor sunt mediocre, pentru acestea volumul de munca la evaluare fiind imens datorita clarificarilor si consultarilor implicate, precum si necesitatii fundamentarii deciziei luate.

Daca adaugam presiunile de timp, financiare si nu numai, si ca in evaluare trebuie analizate toate aspectele legate de resurse umane, mediul organizatiei care aplica, tehnologia si legislatia conexa aplicabila in domeniul proiectului, incepem sa ne intrebam de ce evaluatorii sunt platiti asa cum sunt.

La aceasta se adauga in prezent si o serie de practici defectuoase: includerea in ofertele tehnice a unor evaluatori care ulterior si inlocuirea acestora cu personalul propriu din firmele de consultanta, concentrarea unor evaluatori pe numarul de proiecte evaluate in regim de viteza pentru maximizarea veniturilor in dauna calitatii, utlizarea unor metodologii de evaluare incomplete sau care sunt modificate in decursul procedurilor de evaluare.

Procesul de evaluare necesita cunoasterea intregului ciclu de viata al unui proiect, dar si obiectivitate si impartialitate in evaluare.

In acest context, procesul de selectie si motivare a evaluatorilor trebuie analizate cu atentie avand in vedere ca de calitatea evaluarii depinde calitatea proiectelor aprobate, o evaluare incorecta sau incompleta crescand riscurile legate de relevanta, eficienta, eficacitatea si sustenabilitatea proiectelor implementate dar si la obtinerea unei imagini neclare legate de maturitatea si coerenta acestora.

Din acest motiv, optim ar putea fi crearea unui sistem de acreditare a evaluatorilor de catre autoritatile de management si angajarea directa a acestora de catre ministere. Din pacate si angajarea directa a evaluatorilor si-a dovedit limitele. Cand s-a procedat la contractarea directa a evaluatorilor, managementul si comunicarea cu expertii au fost foarte complexe in cazul proiectelor transfrontaliere in timp ce nivelul tarifelor in cazul evaluarilor de proiecte depuse la Autoritatea Nationala pentru Cercetare stiintifica a fost foarte scazut.

Ca si solutii potentiale indicate de o serie din colegii evaluatori si care se pot constitui in solutii pentru viitoarea perioada de programare 2014-2020 ar fi: externalizarea managementului programelor, acreditarea evaluatorilor in baza unor programe de formare foarte riguroase, elaborarea unor baze de date cu experti in baza unor selectii publice, crearea potentiala a unui corp al evaluatorilor care sa respecte un cod de etica si conduita, organizarea licitatiilor intre firme in baza metodologiilor prezentate cu utilizarea expertilor din bazele de date publice, uniformizarea procedurilor de evaluare, simplificarea ghidurilor si a grilelor, crearea unor standarde de cost in domeniul evaluarii si a unui sistem decent de tarife.

Sursa: Ancheteonline.ro

5 thoughts on “Situatia sistemului de evaluare a proiectelor europene”

  1. Teodora Gheprghevici spune:

    In COR ocupatia evaluator proiecte a aparut de abia in 2008. Standard ocupational aprobat nu exista nici macar acum. Si totusi lumea evalueaza proiecte… Unii evaluatori sunt super-calificati, altii nu au fost nici macar un an la implementare si nu au scris niciun proiect care sa fi fost aprobat. Intrebarea care se pune este cine ne evalueaza si pe ce baza?

  2. Balici Mihai spune:

    Vedeti ce a creat aceste structuri mafiote UE, NATO ,FMI , niste activitati virtuale , nenecesare in conditiile in care tara ar gestioneaza singura bugetul propriu , nu ar aloca nici un ban la UE ,NATO , ca apoi sa tina o cohorta de agentii guvernamentale ,regionale , evaluatori interni ,externi , agentii pentru achizitii ,consultanti ,manageri ,tribunale si judecatori pentru a judeca contestatiile etc etc
    Romania cheltuie in perioada 2007-2013 peste 35 de miliarde de euro cu aceasta integrare in UE, NATO ,FMI etc paguboasa si falimentara pentru tara ,i se aloca de catre UE cca 20-25 de miliarde de euro si datorita birocratiei excesive ale UE , NATO abia reuseste sa atraga 10-15 % , deci in final paguba de 20 de miliarde de euro
    Mai mult Basescu si altii lauda ca vom avea 40 de miliarde de euro pe anii 2014-2020 , dar habar nu are ca vom cheltui din buget 45 -50 de miliarde de euro si vom atrage 10-20 de miliarde de euro ,alta afacere paguboasa pentru Romania
    Solutia este alungarea imperialistilor americani , vesteuropeni din tara, iesirea Romaniei din aceste structuri mafiote care ne-au distrus economia tarii , ne-au exportat coruptia generalizata , ne-au impus distrugerea industriei ,agriculturii , bancilor , vinderea bogatiilor tarii ,ne-au adus la o datorie externa de 100 de miliarde de euro ,care creste in medie cu 20 de miliarde anual ,deci peste 10 ani vom avea datoria de 300 de miliarde de euro , salariati nu vor mai exista, pensionarii vor ramane fara pensii , statul indatorat pentru 5 generatii , acesta este viitorul luminos in cadrul UE,NATO
    Romania trebuie sa iasa din aceste structuri mafiote si sa se alieze cu Rusia d-lui Putin si chiar sa se reintegreze in spatiul CSI

  3. Mihaila Raul Silviu spune:

    Eu am fost evaluator pe PHARE. Consider ca activitatea de evaluare ar trebui sa fie externalizata si sa fie independenta de AM. Daca AM gestioneaza un program, nu e normal ca tot ea sa si aleaga proiectele pentru ca pot apare conflicte de interese. Eu cred ca cel mai normal ar fi ca procesul de evaluare sa fie externalizat catre o firma de consultanta privata, care va raspunde de contestatii, calitate, termene, etc. in termeni financiari. De ce nu se face asa? De ce e nevoie sa evalueze functionari publici? Ca gestionarii programului sa controleze cine primeste finantare. Asta e adevarul.

  4. Labis Sorin spune:

    Toate problemele identificate de autorul acestui articol sunt in mare parte datorită unei legislatii lacunare asupra acestui domeniu de activitate, si apoi de ce sa nu facem noi cum știm mai bine, după stilul clasic românesc, s-apoi om vedea ce-o mai ieși si din treaba asta. Va salut respectuos si o zi buna sa aveți.

  5. Birle Ovidiu spune:

    si cu toate astea , mi se pare inacceptabil sa astepti un an , sau un an si jumatate ca sa primesti un raspuns privitor la proiectul de dezvoltare pe care l-ai depus.
    intre timp se pot schimba conditiile economice , politice , apar noi variante in cazul utilajelor cu comanda numerica sau a tehnicii de calcul , cu impact asupra pretului acestora , sau pur si simplu , trece trenul…. si nu te mai intereseaza afacerea respectiva.
    nu mai vorbesc de faptul ca s-ar putea sa ai nevoie de respectiva investitie in timp util , ca sa te poti dezvolta o anumita nisa de piata.
    pina veti fi in stare sa modificati procedurile de evaluare in scopul simplificarii acestora , poate ar fi oportuna angajarea mai multor specialisti in evaluarea proiectelor , sau absorbirea de catre Min. Finantelor a unor agentii precum ANDZM , care se pregateste pentru derularea fondurilor europene din 2000 incoace si nu o baga nimeni in seama

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *