Solutia pentru cheltuirea banilor de la UE: functionarii care au scris ghidurile sa fie transferati la beneficiari si sa fie ei insisi aplicantii!

ghid-consultare.jpg

„Noi nu stim, intrebati la serviciul programare. Nu este de competenta noastra, intrebati la contractare, va fac legatura. Nu, ati fost indrumat gresit. Trebuia sa vorbiti cu serviciul coordonare. Nu. Legea functionarului public ne interzice sa va dam informatii. Nu va putem spune care este gradul de absorbtie la programul operational Infrastructura Mare.“

Gavrila, Pascu, Din. Nu ati auzit de ei, dar cand stati in fiecare zi in trafic pe centura Bucurestiului in modernizare de 20 de ani sau cand sunteti chemati cu patru ore inainte la aeroportul Otopeni pentru ca nu are suficienta capacitate de operare sa stiti ca ei si colegii lor, in frunte cu directorul Catalin Gheran, de la asa-numita AM (Autoritatea de Management) Infrastructura Mare, ar trebui sa aduca bani europeni pentru modernizarea infrastructurii in Romania.

Intrebarea Ziarului Financiar de ieri catre toti acesti domni si doamne a fost simpla: cati bani a luat Romania din cele 6,94 miliarde de euro alocate pentru infrastructura mare – adica transport si mediu – pentru exercitiul financiar 2014-2020? Din om in om, un raspuns s-a profilat inainte de a ajunge la directia comunicare din cadrul Ministerului Fondurilor Europene catre care a fost indrumarea insistenta inca de la inceput: cum sa luam vreun ban daca nici nu am fost acreditati?

Pentru neinitiatii în jargonul fondurilor UE, acreditarea AM-urilor, institutiile care trebuie sa coordoneze asa-numitele ghiduri dupa care sa fie elaborate aplicatiile pentru bani europeni, înseamna punctul zero de la care începe practic procesul de decontare catre Comisia Europeana, adica vestita „absorbtie“ despre care se tot spune ca va salva Romania.

Si cum stam pana la urma? Cati bani am luat pentru infrastructura mare pentru exercitiul financiar 2014-2020? Zero, zero, zero. Nu puteam sa decontam vreun euro la UE pentru ca nu este „acreditat“ AM-ul.

La trei ani si jumatate de la începerea celui de-al doilea exercitiu bugetar, în care se presupune ca ar fi trebuit sa fim mult mai experimentati si sa înceapa absorbtia mult mai devreme prin îndeplinirea tuturor procedurilor necesare, AM-ul nu este acreditat.

Orice telefon dat într-o institutie publica are la celalalt capat un functionar arici a carui prima grija este sa te îndrume catre directia de comunicare. Ca sa întrebi cinci oameni care sa nu-ti spuna despre un grad de absorbtie oricum zero este ridicol. Extragi cu greu numele si functiile lor. Îi întrebi unde sunt datele pe site despre gradul de absorbtie si îti sunt indicate datele vechi, pentru perioada 2007-2013.

Daca ar putea sa nu aiba telefoanele publice pe site si sa nu stie ca nimeni ca ei lucreaza în serviciul statului roman, adica al nostru, sa nu-i întrebe nimeni nimic niciodata si sa iasa cat mai repede la pensie, eventual si cu una speciala, functionarii nostri ar fi cei mai fericiti.

Ei nu se enerveaza ca nu au un metrou pana la aeroport, ca 30% din locuintele din Romania nu au canalizare si apa, ca gropile de gunoi care ar trebui modernizate cu bani europeni invadeaza olfactiv orasele.

Probabil ca jumatate dintre ei nici nu stiu unde lucreaza si care este scopul activitatii lor. Ca niste cartite care se baga cat mai la fund ca sa nu le vada nimeni la fiecare schimbare de guvern, se trezesc ca nici nu mai stiu cum se numesc institutiile unde sunt, pentru ca structurile de guvern ministeriale se schimba rapid. Astazi, Ministerul Fondurilor Europene este în cadrul Ministerului Dezvoltarii. Acum doi ani era independent, iar acum 7-8 ani nici nu exista, fiecare AM fiind integrat în ministerul de profil.

Nu vor sa-i întrebe nimeni de hartiile pe care le muta ei dintr-un birou în altul, dar vor 75% spor la salariu fata de functionarii din celelalte ministere.

Ei sunt oamenii care scriu ghidurile si de care depind drumul nostru la birou sau în vacanta, calitatea infrastructurii noastre.

Zero, zero, zero. Niciun ban decontat la Uniunea Europeana pentru transport si mediu. 7 miliarde care stau degeaba la Comisia Europeana asteptand pe Gavrila, Pascu, Din sa faca programele, asteptand Ministerul Transporturilor din Romania, compania de autostrazi, administratia porturilor, aeroportul sa aplice la aceste programe.

80% din cele 20 de miliarde de euro alocate pentru fonduri de coeziune Romaniei pe exercitiul 2014-2020 ar trebui sa fie luate de institutii publice: primarii, autoritati, companii nationale, ministere.

Ce ar fi ca dupa ce acesti functionari au scris ghidurile si au realizat matricea în care trebuie sa aplice institutiile publice la fondurile europene sa fie transferati la beneficiari si sa aplice chiar ei, pe ghidurile pe care le-au scris ei însisi?

Tot acest ping-pong între beneficiar si autoritatea care trebuie sa aprobe finantarea europeana, asa-numitele AM-uri, creeaza blocajele din cauza carora banii alocati Romaniei de la UE stau necheltuiti. Acum sunt adusi la sesiuni de training si diseminare a informatiilor despre fonduri europene functionari din institutii beneficiare care ar trebui sa aplice pentru banii europeni.

Dar tot functionari sunt si unii, si altii. si cei din Ministerul Fondurilor Europene, „stapanii banilor“, care trebuie sa dea avizele pentru proiecte, si cei din institutiile beneficiare. si atunci de ce sa nu mearga cei care au scris ghidurile ca si responsabili cu tragerea banilor în partea cealalta, la institutiile beneficiare, pentru a aplica chiar pe programele pe care ei le-au scris?

Cine poate sti mai bine cum sa aplice si cum sa îndeplineasca conditiile de a atrage bani daca nu chiar cei care au elaborat ghidurile si modalitatea de a lua bani europeni, adica functionarii din AM-uri?

De asta sunt sedintele de guvern. Ministrul transporturilor poate sa ia 100 de functionari din Ministerul Fondurilor Europene pentru a scrie aplicatiile si pentru a lua banii europeni pentru poduri, cai ferate, sosele si aeroporturi. Gavrila, Pascu si Din, în frunte cu directorul Gheran, aflat ieri, bineînteles, în sedinta, trebuie scosi din carapace si trimisi sa cheltuie banii chiar pe conditiile pe care ei însisi le-au formulat.

Sursa: Ziarul Financiar

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *