Sorin Caian, presedintele AMCOR: „Cum ne-am pregatit pentru sesiunea de programare 2014 – 2020”

Sorin_Caian.jpg

Sorin_CaianCum ne-am pregatit pentru sesiunea de programare 2014 – 2020. Viitorul Fondurilor Europene in Romania

Cu siguranta ca numarul celor care in perioada aceasta analizeaza cu interes documentul ce va sta la baza relatiei cu Uniunea Europeana pentru perioada de programare 2014 -2020 este foarte mare, iar unghiurile din care se face abordarea sunt extrem de diverse, pornind de la planuri mai mult sau mai putin generale pana la detalii foarte precise, unele chiar nerelevante.

Aceasta abordare este frecvent intalnita in societatea romaneasca, insa la nivelul unui document strategic discrepantele intre relevant-nerelevant, prioritar-neprioritar, general-specific, etc. devin foarte evidente, reflectand lipsa unei abordari sintetice specifice nivelului de complexitate solicitat.

Este de inteles ca intr-un astfel de proces nu poti armoniza toate interesele unei societati, insa indiferent de modul de abordare si gradul de detaliere, ar trebui considerate cateva elemente, dupa cum urmeaza:  

  • Existenta unui cadru unitar de dezvoltare.

Astfel, in momentul de fata nu am evaluat ceea ce vrem sa obtinem in urma implementarii fondurilor europene, iar gandirea care sta la baza acordului de parteneriat este bazata pe elemente disparate, fara a fi incluse intr-un asa zis proiect de tara. Nu am putut identifica evaluari ale impactului macroeconomic, social global sau, si mai la moda, fiscal, desi mai toate argumentatiile au astfel de asertiuni. Stim foarte bine ca avem instrumentele necesare, resursele si stiinta de care avem nevoie, dar pare evidenta absenta unui rol de conducator/coordonator/integrator, precum si vointa de a face asta.

Mai mult, par sa existe doua Romanii: una finantata prin fonduri europene, iar alta de la bugetul de stat. Iar cele doua nu se imbina, nu se armonizeaza ci, pe cat posibil, se exclud. Daca pentru prima perioada de programare putem folosi drept scuza pentru neimbinarea celor doua instrumente de finantare lipsa de experienta, acum nu mai putem folosi acest argument.

  • Folosirea si a unor indicatori calitativi de analiza a eficientei si eficacitatii implementarii fondurilor europene

Tinta declarata, intens comentata si folosita in toate dezbaterile politice, este gradul de absorbtie (sume contractate, plati efectuate catre beneficiari, sume rambursate de catre Comisia Europeana), ce pare sa fie unic indicator de performanta in lupta cu fondurile. Concentrandu-ne doar pe acesti indicatori, nu mai sunt aduse in discutie si alte elemente cum ar fi costul formarii unei persoane, rata erorilor (corectiilor), gradul de satisfactie al beneficiarilor prin prisma informatiilor furnizate si multe altele care definesc performanta de management, respectiv eficacitatea implementarii fondurilor europene.

Mai mult, lipsa de perspectiva, a indicatorilor reali de masurare a efectelor implementarii proiectelor finantate din fonduri europene si mai ales o comparatie intre ceea ce ne-am propus si ceea ce am obtinut ar fi o componenta extrem de importanta.

  • Flexibilitatea implementarii

In ultima perioada au fost adoptate o serie de mecanisme ce au usurat implementarea birocratizata a fondurilor europene. Rolul de „politist rau” a revenit autoritatilor de audit, fie ele interne sau europene, care au facut ca obiectivele primordiale sa fie respectarea dogmei, a virgulei si, acolo unde legea nu prevedea restrictii, sa fie introduse unele noi si nu cum este normal, producerea de efecte economice sau sociale a unei masuri.

Nu neg importanta acestuia, dar am impresia ca nu mai vedem padurea din cauza copacilor.

Meritele recente ale autoritatilor sunt de apreciat, fiind izvorate dintr-o aplecare mai profesionista si bazata pe cunoastere. Dar lucrurile nu se pot schimba peste noapte, mai ales intr-un mecanism atat de complex si prevazut cu atatea sisteme redundante.

Uitandu-ma strict la cele cateva asertiuni de mai sus, cu ceva teama ca poate am fost cam pesimist si evident din pozitia unui comentator de pe margine, imi permit sa spun ca nu cred intr-o imbunatatire substantiala a situatiei. Dar speranta moare ultima…

Autor: Sorin Caian Presedinte AMCOR (Asociatia Consultantilor in Management din Romania) si Senior Partener in cadrul companiei BDO Romania

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *