Stimulent pentru promovarea produselor agricole din UE ca raspuns pe termen mediu la embargoul rusesc

fructe.jpg

fructeComisia a confirmat intentia de a aloca o finantare suplimentara de 30 de milioane de euro din fondurile UE pentru programele de promovare a politicii agricole comune (PAC), incepand din 2015, la cele 60 de milioane de euro, prevazute anual in bugetul PAC.

Avand in vedere ca aceste scheme sunt co-finantate, schimbarea poate insemna o suplimentare cu 60 de milioane de euro a fondurilor pentru masuri de promovare.

Menit sa reduca impactul interdictiilor impuse de Federatia Rusa in ceea ce priveste importurile anumitor produse agricole din UE, acest efort suplimentar va incepe cu programele de promovare care trebuie sa fie depuse pana la sfarsitul lunii septembrie.
    
Stimulent pentru promovarea produselor agricole din UE ca raspuns pe termen mediu la embargoul rusesc

Confirmand aceasta decizie, comisarul european pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala, Dacian Ciolos a declarat: „Programele de promovare sunt unul din instrumentele PAC ce pot fi folosite, pe termen mediu, pentru a aborda dificultatile de piata inerente din mai multe sectoare, ca urmare a embargoului rusesc, ele ajutand producatorii sa gaseasca noi puncte de vanzare in interiorul si in afara UE. Decizia de astazi inseamna ca 60 de milioane € din fondurile UE sunt disponibile pentru proiectele de promovare urmand a fi depuse pana la sfarsitul acestei luni. Deoarece acestea sunt co-finantate de catre organizatiile de promovare, acest lucru inseamna ca scheme de promovare in valoare de cel putin 120 de milioane € ar putea incepe sa functioneze in 2015. incurajez in mod deosebit organizatiile agricole sa profite din plin de aceasta oportunitate si sa prezinte programe de promovare ambitioase in urmatoarele saptamani„.
    
Anuntul vine in completarea masurilor exceptionale de sprijinire a pietei pentru piersici si nectarine (33 milioane de euro) si pentru alte fructe si legume perisabile (125 milioane de euro), deja adoptate, precum si a celor de activare a sprijinului pentru depozitarea in regim privat a untului, laptelui praf degresat si branzeturilor, anuntate saptamana trecuta si urmand a fi adoptate in aceasta saptamana.

Context

In fiecare an, UE prevede aproximativ 60 de milioane de euro pentru co-finantarea programelor de promovare, acordati in doua transe, pe baza propunerilor prezentate – pana la 30 milioane de euro pentru cele din prima transa, iar restul pentru a doua transa. Termenele-limita pentru prezentarea programelor de catre organizatii statelor membre sunt la sfarsitul lunii septembrie si la sfarsitul lunii februarie. Statele membre prezinta, mai apoi, programele selectate Comisiei pentru evaluare. Prezentul anunt inseamna ca pana la 60 de milioane  de euro, adica dublu, vor fi disponibile pentru programele prezentate statelor membre in aceasta luna.

UE finanteaza pana la 50% din costurile aferente acestor masuri (pana la 60% in cazul programelor de promovare a consumului de fructe si legume de catre copii), restul costurilor fiind suportate de organizatiile profesionale/interprofesionale care le-au propus si/sau de statele membre in cauza. Prin urmare, decizia de astazi, de a oferi 30 de milioane € in plus din fondurile UE, va insemna in practica un volum de aproximativ 60 de milioane de euro urmand a fi investiti in programe de promovare peste suma prevazuta anterior. Comisia va acorda prioritate schemelor ce au in vedere produsele care altfel ar fi fost exportate in Federatia Rusa.

NB: Noile reguli de promovare, agreate in prima parte a acestui an, vor intra in vigoare la timp pentru anul bugetar 2016.

Sursa: Comisia Europeana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *