Viitorul industriei automobilelor – nevoie pentru masuri coerente, eficiente si coordonate

industria auto, Comisia Europeana, fonduri europene

Industria automobilelor este supusa unei presiuni intense din cauza crizei actuale economice si financiare, reflectata in special printr-o scadere grava a cererii de autovehicule, dar si prin supra-capacitate de productie, din cauza dificultatilor in obtinerea de credite si a problemelor structurale anterioare crizei.

Productia industriala a UE a scazut cu 8,4% in ultimul trimestru din 2008 si dupa toate semnele se asteapta ca aceasta scadere sa se accelereze pe masura ce comenzile deja existente incep sa fie retrase. Deoarece intre 60 si 80% din automobilele noi din Europa sunt cumparate cu ajutorul unui credit, criza financiara care este cauza incetinirii cresterii economice a afectat in mod deosebit de puternic industria automobilelor: scaderea de 20% inregistrata este cea mai mare de pana acum.

In industria europeana a automobilelor sunt incadrati direct sau indirect 12 milioane de lucratori, ceea ce reprezinta 6% din populatia incadrata in munca din Uniunea Europeana, iar milioane din aceste locuri de munca sunt in prezent in pericol, multe dintre acestea fiind locuri de munca ce presupun o inalta calificare si care nu ar trebui sa fie pierdute.

Initiative coerente si coordonate la nivel national si european
Parlamentul European atrage atentia, prin urmare, asupra importantei unor initiative coerente si coordonate ale statelor membre UE pentru industria europeana a automobilelor si solicita crearea unui cadru european de actiune veritabil, care sa furnizeze masuri concrete pentru a permite adoptarea masurilor decisive necesare atat la nivelul UE, cat si al statelor membre.

Unele masuri pe termen scurt adoptate la nivel national de catre statele membre ar putea denatura concurenta pe piata unica, afectand competitivitatea pe termen lung si, prin urmare, deputatii europeni invita statele membre sa se asigure ca masurile ulterioare vor fi coerente, eficiente si coordonate.

Sprijinul financiar si fiscal
Consiliul si Comisia trebuie sa accelereze, sa simplifice si sa creasca sprijinul financiar pentru industria automobilelor, in special prin Banca Europeana de Investitii si sa permita garantii de stat pentru imprumuturi cu dobanda scazuta. in plus, se solicita o simplificare a procedurii administrative aplicabile cererilor de imprumuturi. Sprijinul financiar, in special prin imprumuturi, ar trebui sa ajute la stimularea cererii pentru noi autovehicule, in beneficiul cresterii economice, al mediului si al sigurantei rutiere.

Toate initiativele financiare sau fiscale, inclusiv programele de casare a automobilelor, trebuie sa sprijine si sa accelereze transformarile tehnologice necesare in cadrul acestui sector, indeosebi in domeniul eficientei energetice a motoarelor si al reducerii emisiilor in conformitate deplina cu legislatia recent adoptata la nivel european.

Politicile, atat la nivel national, cat si al UE, ar trebui sa contribuie la abordarea fazei de restructurare si de reconversie cu care se confrunta industria automobilelor si industriile din lantul de aprovizionare, datorita unui mediu de afaceri foarte competitiv si invita acest sector sa elaboreze o strategie comerciala coerenta si sa puna in aplicare aceste modificari intr-un mod responsabil din punct de vedere social, in stransa cooperare cu sindicatele.

Utilizarea optima a fondurilor europene
Parlamentul European solicita Comisiei sa asigure utilizarea optima a fondurilor europene disponibile pentru sprijinirea ocuparii fortei de munca (Fondul de coeziune, fondurile structurale, Fondul social european sau Fondul european pentru adaptare la globalizare), in contextul aplicarii echilibrate a tuturor „prioritatilor de la Lisabona” si sa faciliteze, sa imbunatateasca si sa accelereze accesul la aceste fonduri. Aceste fonduri ar trebui sa contribuie la programele de formare si de recalificare profesionala instituite din timp pentru lucratori, in toate cazurile in care urmeaza sa se aplice restrictii privind timpul de lucru.

Industria automobilelor are nevoie de investitii continue in programe de cercetare si dezvoltare care sa ofere cele mai bune solutii in ceea ce priveste calitatea, siguranta si performanta de mediu pentru a ajunge la un cadru concurential durabil si, prin urmare, invita Comisia in acest context sa faciliteze, sa imbunatateasca si sa accelereze accesul la instrumentele de sprijin ale UE pentru sectorul cercetarii si dezvoltarii si pentru inovare, ca de exemplu al saptelea program-cadru.

Reinnoirea parcului de automobile
Comisia este invitata sa elaboreze orientari si recomandari privind masuri care sa incurajeze o abordare coordonata a reinnoirii parcului de automobile, cum ar fi programele de casare a automobilelor si alte stimulente comerciale, care au un efect pozitiv si pe termen scurt asupra cererii de automobile noi a consumatorilor si care au drept scop, de asemenea, revigorarea pietei leasing-ului pentru automobile. Comisia trebuie sa monitorizeze masurile nationale aplicate deja in acest context pentru a evita denaturarile de pe piata interna.

Dialogul international
Este necesar sa se adanceasca dialogul si dezbaterile actuale cu tarile terte si cu principalii parteneri comerciali ai UE cu privire la viitorul sectorului automobilelor. Comisia ar trebui sa monitorizeze indeaproape evolutia din tarile care nu fac parte din UE, in special Statele Unite si tarile din Asia, pentru a garanta conditii de concurenta echitabile la nivel international, evitand protectionismul si masurile discriminatorii de pe piata mondiala a automobilelor.

Rezolutia Parlamentului European a fost adoptata cu 413 voturi pentru, 44 impotriva si 29 abtineri.

Elementele cheie ale ajutorului public relevante pentru sectorul automobilelor, inscrise in Comunicarea Comisiei din 25 februarie 2009 in Planul european de redresare economica, Comisia a stabilit elementele cheie ale ajutorului public relevante pentru sectorul automobilelor. Unele din aceste masuri sunt de ordin general, in timp ce altele tintesc in mod specific industria automobilelor. Principalele obiective ale abordarii propuse sunt:
– sustinerea cererii, cu scopul de a ajuta la remedierea efectelor reducerii posibilitatilor de creditare;
– facilitarea adaptarii prin amortizarea costurilor asociate restructurarilor, mai ales in ceea ce priveste lucratorii si consolidarea formarii acestora;
– incurajarea modernizarii uzinelor, cu scopul de a asigura o competitivitate durabila a acestei industrii la nivel mondial, si asistarea industriei in vederea implementarii schimbarilor tehnologice radicale cerute de provocarea schimbarilor climatice.

Sursa: Parlamentul European

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *