Agricultura si turismul, caile de iesire din criza

In perioada 23 februarie – 7 aprilie, 30 dintre cei mai importanti manageri, analisti si avocati din Romania au participat la serialul „Criza sub lupa”. Principalele sectoare financiare care ar putea ajuta la scoaterea tarii noastre din criza sunt agricultura, infrastructura si turismul, au conchis oamenii de afaceri.

Dezvoltarea agriculturii ar trebui sa fie primordiala pentru noul Guvern in demersul de redresare economica. Cei 30 de manageri intervievati in serialul „Criza sub lupa” au raspuns la unison ca agricultura este sectorul-cheie de care ar trebui sa profite din plin autoritatile pentru a iesi din criza.

„Daca as avea o putere la nivel executiv, m-as axa, in primul rand, pe dezvoltarea agriculturii, care ar trebui sa fie pe lista de prioritati a oricarui Guvern. Ma tot intreb cum a ajuns Romania sa importe 60-70% din necesarul agro-alimentar. Este un nonsens. Importam carne, legume, cereale, fructe, lapte pentru materia prima”, spune Gheorghe Racaru, directorul general al companiei aeriene Blue Air.

La randul sau, Gilda Lazar, Corporate Affairs Director al producatorului de tigarete JTI, ne-a declarat ca si ea a investit in agricultura, considerand ca este un sector de viitor care ar putea deveni profitabil in cativa ani.

Milioane de hectare, nelucrate

Romania dispune de o suprafata agricola de 14,7 milioane de hectare de terenuri agricole, dintre care doar 9,4 milioane de hectare sunt cultivate, potrivit datelor primite de la Ministerul Agriculturii.

Un alt sector la care Romania sta extrem de prost si de dezvoltarea caruia depinde foarte mult atragerea investitorilor este infrastructura, spun managerii. „Banii ar trebui indreptati catre investitii, in primul rand in infrastructura. Eu am inca in minte faptul ca firma Mercedes nu a venit in Romania din cauza ca o costa de cateva ori mai scump decat in Ungaria, sa scoata productia din tara”, afirma consultantul de investitii, Bogdan Baltazar.

Totodata, Constantin Roibu, directorul general al Oltchim Ramnicu Valcea, considera ca infrastructura poate fi „cheia relansarii industriale”. De aceeasi parere este si Patrick Gelin, presedintele BRD care considera ca, in Romania, planul anticriza ar trebui sa se concentreze pe sustinerea activitatii interne, iar infrastructura ar trebui sa joace un rol-cheie.”Pana in prezent, investitiile in infrastrucutra au fost mai mult sau mai putin un esec”, a declarat Gelin. Avocatul Gabriel Zbarcea, asociat coordonator al casei de avocatura Tuca&Asociatii, este de parere ca ar trebui investiti, urgent, bani in infrastructura rutiera, feroviara si maritima.

Tichetele de vacanta, „baloane de sapun”

Introducerea tichetelor de vacanta nu a fost foarte bine primita de managerii intervievati. „Tichetele de vacanta sunt mare balon de sapun. Oamenii vor bani, nu tichete. Eu, in general, nu sunt de acord cu niciun fel de tichete, pentru ca ele trec prin niste institutii private, reprezinta o forma de crestere a cheltuielilor, de care nu are nimeni nevoie in perioada de criza. Imbogatim anumite firme private”, ne-a declarat Monica Tatoiu, directorul general al Oriflame Romania. Radu Octavian, presedintele RTC Holding, spune ca este un lucru bun ca romanii sa isi petreaca vacantele in Romania.

„Nu e rau, doar ca turismul local ar produce o luna, iar in alte 11 ar fi pe linie moarta”, considera Radu Octavian. Singurul, dintre managerii intervievati, care ne-a declarat ca va acorda tichete de vacanta agajatilor sai este Marian Alecu, directorul general al McDonald’s Romania.

„Anul acesta, cred ca vom acorda tichete la circa 10% din cei 4.000 de angajati. Vor fi acordate pe criterii de motivare, performanta si de rasplatire a loialitatii”, afirma seful operatiunilor McDonald’s in Romania. Acesta considera ca turismul trebuie dezvoltat, pentru ca Romania are un potential foarte mare in acest sector. De aceeasi parere este si Radu Enache, directorul general al lantului hotelier Continental Hotels, care crede ca turismul poate, „cu investitii relativ mici, sa devina competitiv”.

Alte sectoare pe care managerii le considera strategice pentru iesirea din criza sunt energia, industria producatoare de autoturisme, de medicamente si IT&C.

Romania va iesi „sifonata” din declinul economic

La intrebarea „Cat va dura criza”, parerile managerilor au fost foarte diferite, de la unul la altul. Daca Monica Tatoiu si Gheorghe Racaru cred ca Romania va incepe sa iasa din criza dupa alegerile prezidentiale din toamna, exista si voci mai pesimiste care cred ca declinul economic din tara noastra va mai dura cel putin trei ani.

„Vom simti efectele crizei trei-patru ani. Cel mai greu ne va fi din vara pana la sfarsitul acestui an”, ne-a declarat Constantin Tampiza, director general Lukoil Romania. Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicata, preconizeaza ca situatia economica din Romania va incepe sa isi revina in semestrul al doilea al anului viitor, insa tara noastra va iesi din criza „foarte sifonata”.

Depindem de marile puteri ale lumii

Foarte multi manageri considera ca iesirea Romaniei din criza depinde mult de marile puteri ale lumii. „Daca au loc o serie de tranzactii, daca urca putin bursa sau leul ramane stabil, avem deja vesti pozitive si, atunci, incet, dar sigur, o sa vedem ca atitudinea se va schimba.

Conteaza, insa, foarte mult si ceea ce se intampla pe plan international”, precizeaza Steven van Groningen, presedintele Raiffeisen Bank. Exista, insa, si pareri care spun ca Romania nu trece, deocamdata, printr-o criza financiara. „Inca nu e criza, dar va incepe sa muste in vara”, anticipeaza Bogdan Baltazar.

Exista si parti bune

O buna parte din managerii intervievati vad in criza si o parte buna: aceea de a deveni mai competitivi si mai putin cheltuitori. „Criza e doar un factor favorizant de a determina oamenii sa gaseasca solutii la problemele care vin din urma nerezolvate, de a deveni inovativi si de a incerca sa taiem costurile care nu sunt necesare, de a gasi modalitati sa devenim productivi si competitivi pentru a rezista pe piata”, apreciaza Bogdan Mihail, directorul general al Smitfhfield Ferme.

Totodata, Mariana Gheorghe, directorul general al Petrom, afirma ca „declinul economic este o oportunitate de a aseza relatiile economice, atat nationale, cat si internationale, pe baze mai solide, care sa tina seama de elementele si de mecanismele fundamentale ale pietei”. Totodata, multi dintre managerii intervievati spun ca declinul economic din ultimele luni a mai temperat preturile din sectorul imobiliar si consumul de credite bancare si produse din import.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *