Fabrica de nutreturi cu bani de la UE

fonduri UE, agricultura, PNDR, fabrica, investitii, nutret

Construirea unei fabrici de nutreturi combinate cu sprijin nerambursabil de la Uniunea Europeana face parte din masura de crestere a valorii adaugate a produselor agricole si forestiere (Masura 123). Banii de la Bruxelles pot acoperi jumatate din valoarea eligibila a unui astfel de proiect, dar nu pot depasi doua milioane de euro.

Pentru finantare europeana pot aplica intreprinderile mici si mijlocii, societatile cooperatiste de valorificare sau grupurile de producatori. De asemenea, solicitantii pot fi si intreprinderi mari, dar care sa nu aiba un numar mai mare de 750 de angajati si o cifra de afaceri de peste 200 de milioane de euro.

„In prezent, exista o tendinta a operatorilor din agricultura romaneasca de a investi in microfabrici de nutreturi combinate pentru a spori independenta operationala”, spune Felix Lucutar, managing partner in cadrul firmei de consultanta Agriculture Capital&Engineering.

Cat te costa?

Investitia intr-o unitate mica de producere a nutreturilor nu se justifica din cauza tehnologiilor simple care sunt utilizate si care nu asigura un produs final de calitate. Daca luam in calcul investitia unui grup de producatori intr-o fabrica cu o capacitate minima de cinci tone pe ora, aceasta va duce la o eficientizare a operatiunilor.

Cu cat viteza de fabricare este mai mare, cu atat costurile operationale sunt mai mici. Valoarea investitiei intr-o fabrica de nutreturi combinate variaza in functie de capacitatea si de gradul de automatizare ale acesteia. De exemplu, pentru o unitate cu o capacitate de cinci tone pe ora, investitia este de aproximativ 3,1 milioane de euro. Pentru o capacitate de 20 de tone pe ora, costul investitional poate ajunge la 7,5 milioane de euro.

O afacere profitabila

In cadrul acestui tip de proiect, pot fi finantate constructia fabricii si a anexelor, infrastructura interna, mijloacele de transport pentru cereale si furaje si dotarile pentru laborator.

De asemenea, sprijinul nerambursabil poate acoperi cheltuielile de achizitie a tehnologiilor, a softurilor specializate, a utilajelor si a echipamentelor de procesare (receptie, macinare, macrodozare, malaxare, granulare).

O fabrica de producere a furajelor isi poate desfasura activitatea in doua moduri. Fie lucreaza cu materiile prime ale clientilor si taxeaza doar procesul de fabricatie, fie lucreaza cu materiile prime proprii si factureaza produsul in integralitate.

O unitate cu o capacitate de cinci tone pe ora, care functioneaza in doua schimburi, va obtine numai din taxa de fabricatie un venit de 0,18 lei pe kilogram. Mai exact, venituri anuale de 3,7 milioane de euro. La acestea, se pot adauga veniturile din comercializarea materiilor prime.

Scazand costurile profitul net anual numai din taxa de fabricatie poate ajunge la 1,47 milioane de lei (350.000 de euro). Tinand cont de o contributie investitionala proprie de aproximativ 1,5 milioane de euro, amortizarea s-ar putea realiza in patru ani.

Acte la dosar:

– Studiu de fezabilitate;
– Bilant contabil pe anul precedent sau declaratie de inactivitate, dupa caz;
– Documente care sa ateste dreptul de proprietate, de chirie sau de concesiune asupra terenului;
– Certificat de urbanism;
– Acord de mediu;
– Datele bancii si datele contului prin care se va derula proiectul;
– Certificate fiscale si cazier fiscal indemn;
– Cazier judiciar al reprezentantului legal;
– Notificare DSVSA care sa ateste conformitatea cu legislatia sanitar-veterinara;
– Avizul sanitar emis de Directia de Sanatate Publica;
– Certificat constatator.

Pasi de urmat:

1. Alegerea firmei de consultanta;
2. Pregatirea documentatiei pentru avizele necesare;
3. Solicitarea de oferte de la furnizori pentru echipamente;
4. Intocmirea studiului de fezabilitate;
5. Solicitare certificat ORC, certificat fiscal, cazier fiscal, cazier judiciar, adeverinte etc.;
6. Completarea cererii de finantare;
7. Predarea proiectului;
8. Declararea eligibilitatii proiectului;
9. Semnarea contractului de finantare;
10. Alegerea proiectantului;
11. Depunerea proiectului tehnic;
12. Implementarea proiectului;
13. Intocmirea dosarelor de achizitie;
14. Construirea fabricii;
15. Intocmirea dosarelor de plata.

La ce usi batem:

1. Firma de consultanta;
2. Directia Agricola;
3. Agentia de Mediu;
4. Directia Sanitar-Veterinara;
5. Administratia Financiara;
6. Directia de Sanatate Publica;
7. Directia pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala;
8. Agentia de Plati;
9. Primarie;
10. Agentia pentru Gospodarirea Apelor;
11. Banca.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top