In programul Rabla vor fi introduse si autoutilitarele de pana la 3,5 tone

program Rabla, piata auto, leasing, industrie, prima de casare

Cele doua modificari vor fi facute dupa ce in sedinta Guvernului de miercurea viitoare ministrul Mediului va introduce o ordonanta de urgenta pentru modificarea OUG 206, urmand ca etapa a doua a Programului „Rabla”, cu cele doua modificari, sa fie functional dupa 10 sau 15 iunie.

„Tinta noastra este sa scoatem 60.000 de rable de pe piata, indiferent cu ce marci sunt inlocuite, indiferent ce proprietari le vor avea si le vor utilize pe cele noi. Din punct de vedere al persoanelor juridice, lucrurile merg spre legislatia europeana, trebuind sa fie aplicata schema de minimism, de ajutor de stat, lucrul acesta fiind posibil in mai multe etape”, a precizat ministrul.

Nicolae Nemirschi a spus ca din toamna programul va fi fezabil si pentru persoanele juridice, adica din a treia etapa a programului „Rabla”.

Persoanele juridice vor beneficia de program doar trei ani, pana in anul 2011, fiindu-le alocate 60.000 de unitati pe toata aceasta perioada, ceea ce inseamna un efort financiar de subventie pentru prima de casare de 54-55 de milioane de euro.

O alta modificare dorita de Nemirschi la programul „Rabla” vizeaza achizitia autoturismelor in sistem leasing.

„Al patrulea element la care am tinut, dar la care mai sunt niste runde destul de grele cu Consiliul Concurentei, este achizitia prin leasing. Practic, aici achizitioneaza o persoana juridica, care este firma de leasing, si da mai departe, in folosinta, unei persoane fizice. Daca vom lamuri si chestiunea asta, probabil ca din toamna, probabil va putea sa intre si leasingul in functiune”, a precizat acesta.

Nemirschi a anuntat ca s-a incheiat prima etapa a programului „Rabla”, programul fiind impartit in trei etape deoarece anul trecut, dintr-o alocare de 40.000 de unitati, s-au alocat 30.000 de unitati pentru ca aplicarea pe fiecare dealer si marca s-a facut la inceputul anului, unii dintre ei neatingandu-si cota.

De la 1 iunie, se va intra in etapa a doua, urmand ca celor care si-au atins cota aceasta sa le fie suplimentata. Pana acum, Dacia a avut cele mai mari vanzari, peste 5.000 de unitati, suplimentandu-i-se, in prima etapa, de trei ori, cota.

Ministrul Mediului este de parere ca programul „Rabla” este un succes anul acesta, putand ajuta si industria automobilistica.

„Pana la aceasta data s-au vandut 11.500 de autoturisme noi din cele 20.000, asta inseamna 20% din totalul automobilelor noi vandute pe piata romaneasca. Ceea ce, comparativ cu anul trecut, cand din total autoturisme vandute prin programul Rabla a reprezentat numai 11%. Dovada ca programul si-a atins scopul si, practic, a fost un ajutor pentru industria auto, care in primele patru luni a avut o scadere a vanzarilor in jur de 50% per total”.

Romanii au cumparat 11.899 de masini noi in cadrul primei etape a programului Rabla, reprezentand circa 60% din totalul autoturismelor alocate, potrivit datelor transmise de un reprezentant al Ministerului Mediului.

Astfel, statul a platit de la Fondul de Mediu 45,2 milioane lei, reprezentand prima de casare pentru masinile achizitionate in prima etapa, din totalul de 76 milioane lei.

Cu doua saptamani inainte de finalul primei etape – care s-a incheiat pe 29 mai – fusesera semnate doar 10.948 note de acceptare, cele mai multe (5.193) fiind pentru marca Dacia. Pe locul al doilea s-a clasat Renault-Nissan, cu 1.040 de unitati, iar pe pozitia a treilea – Skoda, cu 857 vandute in cadrul programului. Romanii s-au mai aratat interesati de marcile Ford (609 unitati), Opel (608) si Hyundai (606).

Cele mai putine masini vandute pana pe 15 mai au fost Lada (1 autoturism), Honda (2) si Mazda (6). Audi nu a vandut nicio unitate in cadrul programului Rabla.

Programul Rabla se va derula in alte doua etape in acest an – de la 1 iunie la 31 august si de la 1 septembrie pana pe 11 decembrie. Fiecare dintre cele trei etape a avut alocate cate 76 milioane lei (respectiv pentru cate 20.000 de masini). Bugetul total pentru 2009 este de 228 milioane lei.

Ministerul Mediului, Nicolae Nemirschi, declara pe 8 mai ca prima de casare va ramane 3.800 lei in acest an, chiar daca nu vor fi vandute in totalitate cele 60.000 de autoturisme programate, iar in prezent ministerele Mediului si al Finantelor cauta noi variante pentru acest program.

Nemirschi a adaugat ca exista posibilitatea ca firmele sa fie incluse in acest program si sa poata renunta la masinile mai vechi de zece ani, insa trebuie gasita o varianta care sa nu fie considerata ajutor de stat.

Liderul Blocului National Sindical (BNS), Dumitru Costin, a declarat ca va propune Ministerului Finantelor dublarea primei de casare fata de nivelul actual, de 3.800 lei, pentru a relansa industria auto din Romania, chiar daca aceasta masura va injumatati numarul celor ce beneficiaza de programul Rabla, argumentand ca suma alocata in acest moment este neatractiva.

Din 2011 la nivelul UE ar putea fi introdusa o directiva prin care masinile non-euro vor trebui scoase din circulatie. In Romania existau in 2008 aproape 3 milioane de masini non-euro care polueaza foarte mult, potrivit datelor Registrului Auto Roman.

Sursa: Banknews

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *