Muntii Apuseni, legati de civilizatie cu un drum de 10 milioane de euro

Muntii Apuseni, infrastructura, turism, fonduri europene, proiect

Drumul, cu o lungime de peste 20 de kilometri, va lega satul Rachitele din judetul Cluj cu granita judetului Bihor, respectiv localitatea clujeana Ic Ponor. Oamenii care vor beneficia de realizarea proiectului, peste doua mii de locuitori ai zonelor prin care trece drumul, asteapta cu sufletul la gura momentul in care vor pasi pe viitoarea sosea.

Ei se tem insa si de impactul negativ prin care noul drum va putea influenta natura. Constructia acestuia e cu doua taisuri, considera oamenii, deoarece drumul trece prin Parcul Natural Apuseni.

„Avantajul va fi dat de faptul ca se va dezvolta economic zona, care se preteaza oricarei categorii de turisti. in schimb, exista riscul ca natura sa fie afectata, de asemenea si speciile de animale de aici, care vor fi afectate indirect”, ne-a spus Florin Mihut, seful Serviciului Salvamont Margau.

Autoritatile vor stabili daca pe acest drum vor circula si camioanele ce transporta lemne, insa abia la finalizarea lucrarilor si anume in luna august a anului 2011.

Pensiunea care asteapta drumul inaintea turistilor

Un localnic din Ic Ponor, localitatea in care se vor turna ultimii metri de asfalt, si-a deschis in urma cu doi ani o pensiune, pe care a botezat-o dupa numele fiului sau, Alex. Bradisor Mocanu a accesat fonduri europene si a ridicat un mini-hotel de zece camere la cativa pasi de raul Somesul Cald.

Turistii umplu pensiunea doar vara, deoarece iarna nu se poate ajunge in zona din cauza drumului, desi zona muntoasa, inverzita de padurile de conifere, ar oferi oricui o vacanta de neuitat. in perioada calda, in aceasta parte a Apusenilor ajung peste 25.000 de turisti, potrivit statisticilor Consiliului Judetean Cluj.

„Am ridicat pensiunea deoarece aveam teren in zona. Acum nu s-ar mai putea face asta, deoarece e parc natural si terenurile nu mai pot fi trecute in intravilan. Drumul o sa ne ajute foarte mult. Multe persoane nu vin in zona din cauza drumului”, ne-a spus proprietarul pensiunii.

Toti cei 20 de kilometri ai caii sunt construiti in prezent din pamant si pe alocuri pietre, iar denivelarile nu permit unui autoturism sa se deplaseze cu o viteza mai mare de 30 de kilometri pe ora.

„Nu avem nici curent, ce vedeti aprins pe aici merge pe generator. Am unul pe benzina si unul pe motorina. Noroc cu distribuitorii care vin pana aici, ne aduc paine si alimente o data la cateva zile”, a mai povestit Mocanu.

Se va dezvolta si turismul

Zona Apusenilor, in special cea prin care trece drumul, aduna la un loc o sumedenie de atractii turistice, de la cascada Valul Miresei, aflata in apropiere de localitatea Rachitele, cat si pestera Scarisoara, ce adaposteste cel mai mare ghetar din Europa. La limita judetului, in Ic Ponor, se afla un sat de vacanta, iar pe raul Somesul Cald ce traverseaza muntii se organizeaza numeroase concursuri de pescuit.

Cel mai mare proiect pe bani europeni

Reabilitarea drumului face parte din cel mai scump proiect de reabilitare a infrastructurii cu finantare europeana din Cluj. Valoarea totala a contractului se ridica la 34,4 milioane de lei. La aceasta suma se adauga 6,5 milioane de lei, taxa pe valoare adaugata.

Principalele beneficii ale proiectului:

– conectarea zonei turistice Rachitele – Prislop – Ic Ponor la circuitul turistic national;
– cresterea neta a fluxului turistic cu 20% anual in primii 2 ani de la implementarea investitiei si cu 10% anual in anii 3-5 dupa implementara investitiei;
– crearea unui cadru favorabil atragerii investitiilor locale si straine;
– imbunatatirea traficului rutier, prin evitarea blocajelor rutiere si prin diminuarea timpului de acces la zonele de interes turistic;
– marirea vitezei de deplasare pe sectorul de drum respectiv cu consecinta reducerii noxelor emise de autovehicole.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *