Elevi din patru scoli din Alba, jurnalisti intr-un proiect european

Este vorba despre un proiect international ce are ca tema integrarea permanenta a elevilor si a familiilor imigrante in programele scolare. Activitatea jurnaistica a elevilor consta in realizarea de reportaje video si articole scrise despre viata elevilor si a familiilor acestora, care se incadreaza in grupurile tinta ale proiectului.

In Romania, proiectul coordonat de Asociatia ASMEA din Ocna Mures si are o valoare de 26.738 de euro. Reportajele initiate de elevi sunt diverse si au ca tema principala viata unor familii imigrante din localitatile respective. De exemplu, elevii de la Liceul Teoretic Petru Maior din Ocna Mures au realizat productia jurnalistica „tiganii intre prezent si trecut”, axata pe modul cum traieste populatia de etnie roma.

„Reportajul a fost o provocare ce ne-a invatat sa lucram in echipa si am dezvoltat si abilitati jurnalistice. Romii nu trebuie judecati dupa aparente. Calitatile lor sunt mult mai profunde decat defectele pe care societatea se grabeste sa le vada”, a spus reporterul Sergiu Maier, elev in clasa a X-a la acest liceu.

La scoala Generala din Micesti – Alba Iulia si la scoala Generala nr. 4 din Cugir scopul si finalizatea proiectului este educatia pentru drepturile copilului. Pe langa cele sase scoli din Alba, partenere in proiect sunt si cinci unitati de invatamant din Mures, respectiv Inspectoratele scolare din cele doua judete. in total 500 de copii de la 11 scoli au fost implicati in proiect.

Calitati manageriale

La Colegiul National Bethlen Gabor din Aiud, elevii din clasa a VIII-a B au realizat un reportaj despre o familie de albanezi din oras. De asemenea, colegii lor din clasa a VIII-a A au produs un film video si au scris un articol despre obiceiul traditional al populatiei maghiare din comuna Rimetea, denumit „inmormantarea Farsangului”.

„Prin aplicarea metodei de cercetare jurnalistica la nivelul scolii, dar in special la nivelul grupei mele de lucru mi-am putut dezvolta calitatile manageriale. Am reusit sa coordonez activitatea unui grup de elevi care inainte nu avusesera tangenta cu meseria de jurnalist”, a afirmat Diana Mone, eleva in clasa a XI-a la liceul din Ocna Mures.

„Impreuna cu colegii mei am incercat sa aratam o alta fata a romilor care ii face sa se simta mandri de ei si anume obiceiurile si mestesugurile lor. Am vrut sa aratam ca discriminarea produce de cele mai multe ori suferinta si ca atat ei cat si noi meritam sa fim vazuti de lume in mod egal”, a spus Vasile sandru, un alt elev al liceului din Ocna Mures implicat in proiect.

Proiect international

Pe langa Romania, proiectul este implementat in Spania, Italia, Lituania, Franta si Cehia.

„Proiectul are un caracter transnational si deschide drumul spre o colaborare de lunga durata intre scolile partenere din cele sase tari, spre posibilitatea accesarii altor proiecte europene in parteneriat. De asemenea va determina consolidarea retelei «scoli fara rasism», care sustine o schimbare interna a scolilor, un schimb continuu de informatii si practici educative”, a afirmat Marinela Verdes, manager de proiecte in cadrul Asociatiei ASMEA.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *