Primarii de comune reclama lipsa cofinantarii proiectelor europene si cer extinderea POR la nivel rural

primarii, comune, PNDR, POR, A.Co.R., proiecte, cofinantare

„Principalele probleme se leaga strict ce de ceea ce inseamna dezvoltarea durabila a satelor romanesti la realizarea proiectelor de infrastructura. si aceasta ca urmare a lipsei resurselor financiare in ceea ce priveste achitarea cotelor de co-finantare la proiectele cu finantare europeana si, mai grav, achitarea TVA-ului aferent acestor proiecte europene, avand in vedere ca ele privesc drumuri, canalizare, apa, racordarea locuintelor la reteaua de electricitate – si, in acelasi timp, proiectele de mediu, care au mare importanta in privinta inchiderii gropilor de gunoi sau toate celelalte aductiuni de apa si de tratare a apei”, a aratat prim vicepresedintele ACoR la finalul sedintei Comitetului Director al asociatiei.

Aceasta a aratat ca exista comune in Romania care au cate cinci-sapte proiecte europene declarate eligibile si nu au posibilitatea co-finantarii acestora. Mariana Gaju a mai spus ca la nivel national s-a solicitat, in repetate randuri, suplimentarea Masurii 3.2.2. deci Programul National de Dezvoltare Rurala, gestionat de Ministerul Agriculturii, deoarece la acest capitol sunt depuse 1.700 de proiecte si sunt finantate doar 300.

„Avand in vedere sumele cheltuite pentru intocmirea studiilor de fezabilitate este nevoie ca valoarea acestei masuri sa fie suplimentata pentru ca ele sunt necesare ca si aerul la nivelul comunelor noastre”, a precizat reprezentanta ACoR.

Mariana Gaju a subliniat ca primarii de comune cer insistent sa nu se mai faca nicio diferentiere intre asigurarile financiare pentru dezvoltarea mediului urban fata de cel rural.

„Si taranul are dreptul la ceea ce inseamna un serviciu de calitate adus acolo, acasa. Au fost solicitari in cadrul Consiliului Director ca Programul Operational Regional (POR -n.r.), care se adreseaza in special oraselor mici si mijlocii sa fie extins si pentru comunele Romaniei avand in vedere suma restransa alocata de Masura 3.2.2.. Pentru ca si acelea privesc infrastructura si noi, comunele, ne adresam oricaror proiecte europene care sunt aducatoare de resurse financiare ceea ce trebuie sa asigura aceasta mult cautata infrastructura. Avand asigurata aceasta putem sa dezvoltam economic localitatile noastre”, a subliniat Gaju.

In plus, primarii din A.Co.R. au ridicat problema functionarii in cadrul bugetului unei comune a doua capitole, unul bugetul de existenta – acela care trebuie sa asigure existenta administratiei publice locale – si celalalt, de dezvoltare.

„In plenul sedintei de astazi, Asociatia Comunelor din Romania a solicitat presedintelui asociatiei – o interventie la nivel de prim ministru si presedinte al Romaniei, privind stabilirea standardelor de cost la nivelul serviciilor de calitate care trebuie aduse locuitorilor din mediul rural, precum personalul care trebuie sa existe intr-o primarie si chiar al salarizarii, avand in vedere ca intotdeauna comunele, primarii, aparatul propriu al primarului este acuzat ca nu este capabil sa atraga fondurile financiare, ceea ce este total neadevarat”, a mai aratat prim vicepresedintele ACoR. sedinta Consiliului Director al Asociatiei Comunelor din Romania a avut loc sambata, la Targu Mures.

Sursa: Portalul National de Administratie Publica

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top