Formare de specialisti in proiectul „Tinerii impotriva violentei”

Proiectul „Tinerii impotriva violentei” este un proiect strategic, finantat din Fondul Social European, pe o perioada de 36 de luni. Acest proiect contribuie in mod direct la realizarea obiectivului general al Programului Operational Sectorial de Dezvoltare a Resurselor Umane – POS DRU si se inscrie in Domeniul major de interventie 1.1 Acces la educatie si formare profesionala initiala de calitate.

Obiectivul general al proiectului „Tinerii impotriva violentei” vizeaza dezvoltarea unor structuri si mecanisme de informare, formare, monitorizare si comunicare la nivel local, regional si national in domeniul prevenirii si combaterii fenomenelor de violenta in scoala.

Sesiunea de formare a specialistilor s-a derulat pe parcursul a trei zile. Temele abordate in prima zi a sesiunii au fost:
– Prezentarea proiectului „Tinerii impotriva violentei” si a activitatilor derulate;
– Un mod diferit de a privi agresivitatea;

In ziua a doua a sesiunii de formare au fost abordate urmatoarele teme:
– Strategii in reducerea comportamentelor agresive;
– Modalitati de realizare a activitatilor educationale la clasa cu scopul de a-i invata pe copii alternative comportamentale functionale la violenta.

In ziua a treia a sesiunii de formare au fost abordate urmatoarele teme:
– Aplicatii practice utilizate in situatii de agresivitate;
– Modalitati de evaluare a unui program de reducere a comportamentelor agresive.

Pentru prezentarea continutului informational, au fost utilizate metode activ participative (ice-breakers, exercitii, studii de caz, jocuri de rol). Aceste metode au pemis cursantilor sa coopereze, sa faca schimb de experienta si sa isi formeze si sa exerseze anumite competente necesare sustinerii cursurilor de formare a cadrelor didactice.

Au existat doua etape de evaluare a cursantilor (faza de pretest si posttest). Pornind de la ipoteza ca comportamentele agresive indeplinesc o anumita functie pentru copii, satisfac o nevoie, ascund un deficit de abilitate sau deseori o problema de sanatate mentala (ex. anxietate, depresie) am incercat sa identificam care sunt modalitatile in care participantii la curs semnifica anumite comportamente agresive specifice si ce reactii emotionale si comportamentale determina.

Maniera in care adultii reactioneaza la comportamentele agresive ale copiilor influenteaza in mod direct perpetuarea lor sau modificarea si inlocuirea lor cu alternative comportamentale adecvate (rezolvarea adecvata a conflictelor, gestionarea emotiilor de furie, teama etc).

In plus, maniera in care adultii reactioneaza la o problema de agresivitate este direct influentata de modul in care ei semnifica comportamentul respectiv si modul in care percep contextul in care apare.

In consecinta, pentru a atinge obiectivele de invatare cu copiii, adultii au nevoie sa invete sa raspunda in acord cu obiectivele supraordonate (ce are nevoie sa invete copilul in acest context) si nu in acord cu propriile emotii. Situatia tipica in viata de zi cu zi este ca deseori avem reactii fata de comportamentele copiilor care au legatura mai degraba cu emotiile noastre decat cu obiectivele supraordonate.

Rezultatele pretest arata ca:
– Interpretarea cel mai des intalnita in cadrul cursantilor este cea care semnifica comportamentele agresive ale copiilor intr-o maniera personala (e lipsa de respect, ma sfideaza, o face intentionat, vrea sa ma enerveze etc).
– Reactia comportamentala a cursantilor in situatiile test au legatura mai degraba cu emotiile lor decat cu obiectivele de invatare supraordonate.
– Primul obiectiv al sesiunii de formare a fost cel de flexibilizare a convingerilor profesionistilor privitor la comportamentul agresiv. Cu alte cuvinte am urmarit identificarea si exersarea la nivel mental a unor interpetari alternative privind cauzele comportamentelor agresive ale copiilor.

Cursantii au primit informatii despre cum putem interveni in reducerea comportamentelor agresive, cum putem interveni eficient in reducerea comportamentelor agresive, cum putem construi activitati educationale la clasa cu scopul de a-i invata pe copii alternative comportamentale functionale la violenta, cum putem interveni in situatii particulare de agresivitate.

La finalul sesiunii de formare, s-a realizat o evaluare finala a sesiunii (evaluarea posttest). S-a constatat ca participantii si-au modificat interpetarile de tip personal atribuite comportamentelor agresive, si-au insusit informatiile despre metodele si tehnicile prezentate si au dobandit competente de realizare sesiunilor de formare.

Sursa: Portalul National de Administratie Publica

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *