In cadrul Programului IPA de Cooperare Transfrontaliera Romania – Republica Serbia, institutiile implicate in gestionarea Programului semneaza un Memorandum de intelegere care stipuleaza institutiile cu rol in managementul Programului, atributiile acestora, precum si descrierea sistemului de control si a circuitelor financiare, cu scopul de a stabili cadrul legal pentru implementarea Programului si implicit, pentru aprobarea implementarii proiectelor.
Memorandumul de intelegere cuprinde urmatoarele categorii de prevederi:
* Structura institutionala aferenta Programului;
* Responsabilitatile institutiilor implicate in managementul Programului;
* Contractele de finantare;
* Sistemul de control;
* Auditul;
* Platile catre beneficiari;
* Aplicatiile de plata catre Comisia Europeana;
* Asistenta tehnica;
* Neregulile si recuperarea sumelor platite nejustificat;
* Raportari;
* Organizarea inchiderii Programului;
* Reglementari finale.
Romania beneficiaza in perioada de programare 2007-2013 de asistenta financiara comunitara nerambursabila, pentru dezvoltarea de programe si proiecte de cooperare teritoriala europeana (transfrontaliera, transnationala si interregionala), avand ca scop dezvoltarea echilibrata a intregului teritoriu comunitar, prin incurajarea cooperarii si schimbului de bune practici in cadrul Uniunii Europene.
Programul IPA de Cooperare Transfrontaliera Romania – Republica Serbia (denumit in continuare „Programul”) a fost aprobat de Comisia Europeana in data de 27 martie 2008 (Decizia C(2008) 1076) si vizeaza cooperarea in cadrul ariei eligibile cuprinzand 3 judete din Romania (Timis, Caras-Severin si Mehedinti) si 5 districte din Republica Serbia (Banatul de Nord, Banatul Central, Banatul de Sud, Branicevski si Borski) in domenii precum: dezvoltare economica si sociala, protectia mediului si pregatirea pentru situatii de urgenta, promovarea schimburilor intre comunitati, prin crearea de parteneriate durabile intre reprezentanti de pe ambele laturi ale frontierei.